Kauppa ei ole saanut juurikaan julkista rahaa liiketoimintansa kehittämiseen. Tekesin tuet menevät lähes kokonaan teollisuuden vientihankkeisiin ja erityisesti teknologian kehittämiseen. Vienti on taikasana, jolla aukeavat julkisen vallan rahahanat.

Poikkeuksia kuitenkin aina on. Työ- ja elinkeinoministeriö ja Team Finland (Finnpro) ovat rahoittaneet suomalaisten verkkokauppojen kasvuohjelmaa lähes miljoonalla eurolla kahden ja puolen vuoden ohjelmassa. eCommerce Growth -ohjelma on tarkoitettu kasvukykyisille, kansainvälistä kasvua hakeville pk-yrityksille, jotka myyvät kuluttajatuotteita jo verkossa ulkomaille tai ovat verkkokaupan teknologiatoimittajia.

Hieno juttu, että kaupankin kohdalla on pääsy alkuun verkkokaupan kansainvälistämisessä julkisen rahoituksen avulla. Se on vaatinut ihmisiä, jotka ovat uskoneet asiaan ja vieneet sitä määrätietoisesti eteenpäin. Tässä tapauksessa verkkokaupan hyvin tunteva Leevi Parsama ja Finnpron Kari Pokkinen ovat jaksaneet viedä hanketta eteenpäin väsymättä.

Suomessa toimiva kauppa on käytännössä jo kansainvälisessä kilpailussa. Suomessa on perinteisesti toiminut lukuisia ulkomaisia kauppaketjuja ja lisää tulee. Verkkokauppa ei tunne valtakunnan rajoja. Kilpailu toimii ja se on erinomainen asia. Siitä hyötyy kuluttaja ja siitä hyötyy kauppa, koska se pakottaa kehittämään kilpailukykyä.

Kun meillä on nyt hyvä alku, seuraavaksi voitaisiin kauppa nostaa rohkeasti toimialaksi, jonka kansainvälistymistä julkinen valta ja raha voisivat auttaa. Kauppa on monella mittarilla Suomen suurin toimiala ja sen ympärille voitaisiin rakentaa yritysten verkosto, klusteri, joka voisi luoda uusia tuotteita ja palveluja ja tehdä niistä kansainvälisiä menestyksiä. Vaikkapa maksamisessa ja logistiikassa tai muissa digitaalisissa palveluissa. Suomessa on jo joitain esimerkkejä siitä, että näin voi onnistua.

Nyt on menossa valtiovarainministeriön ja muiden ministeriöiden budjettineuvottelut. Elokuun lopussa on budjettiriihi. Valtion mahdollisuus tehdä nyt lisäpanostuksia on olematon. Voi olla, että vielä 2017 tai 2018 ei ole varaa panostaa uusiin alueisiin. Nyt on kuitenkin aika alkaa valmistella, mitä voidaan tehdä, kun sellainen aika tulee.

Kirjoittaja on Kaupan liiton toimitusjohtaja.