Nyt on jälleen se aika vuodesta, kun mietitään, milloin alennusmyynnit alkavat. Vaikka juurihan meillä oli Black Friday -alennusmyynnit. Ja sitä ennen mid-season sales ja sitä ennen ystävänmyynti. Vastahan ne loppukesän hintahulinatkin päättyivät. Miksi ihmeessä kauppa pitää näin monia alennusmyyntejä - ja voiko se edes olla kannattavaa?

Kauppa laskee hyvin tarkkaan, milloin ja miksi kannattaa pitää omia markkinointipäiviä. 

Joskus ne toki ovat hiukan pakon sanelemia, esimerkiksi jos sukset jäävät nurkkiin lumettomana talvena, mutta suurin osa niistä on etukäteen suunniteltuja ja huolellisesti laskettuja. Alennusmyyntipäivät ja kampanjat eivät siis ole kaupan ”paniikkitoimintaa”, jolla yritetään epätoivoisesti lisätä myyntiä.

Hinta on nopea ja helppo keino saada niin uudet kuin vanhat asiakkaat liikkeelle. Uusien asiakkaiden houkutteleminen erityisesti erikoiskauppoihin onnistuu usein juuri erilaisten kampanjoiden kautta. Sisäänheittohinnoilla ja -tuotteilla saadaan asiakkaat liikkeelle, ja usein ostoskoriin katoaa myös alennusmyyntituotteiden lisäksi normaalihintaisia tuotteita.

Kausialennusmyynneissä liike pyrkii pääsemään eroon kausiluonteisista tuotteista, kuten joulun jälkeen joulukoristeista. Tällöin usein menee kaupaksi myös tuotteita, jotka eivät ole aikaisemmin mennyt kaupaksi. Samalla saadaan myymälään tilaa uusille tuotteille. Toki useat kampanjat on suunniteltu jo kuukausia aikaisemmin ja niihin tilataan tuotteita hyvissä ajoin etukäteen kuten Black Fridayssa. Sen aikaisempi tarkoitus varastojen tyhjentämisestä ennen joulukauppatavaroita on jo aikoja sitten muuttunut tarkoin suunnitelluksi kampanjaksi.

Alennusmyynti ja kampanjat ovat myös osa liikkeen tunnettavuuden nostamista. Ale on sana, joka huomataan. Mainoksilla ja kampanjoilla kaupan nimi jää paljon paremmin kuluttajien mieleen. Samoin niillä luodaan mielikuva edullisista hinnoista. Kampanjoilla vaikutetaan myös kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Niiden avulla saadaan kuluttajia kokeilemaan uusia tuotteita, lisäämään heidän ostostensa määrää ja ostoskertoja, kerrytetään liikkeen asiakasrekisteriä ja vahvistetaan liikkeen brändiä.

Monet arvelevat, että kaupan alennusmyynnit ovat täysin villiä toimintaa. Näin ei kuitenkaan ole, sillä Kilpailu- ja kuluttajaviraston linjauksen mukaan alennusmyyntihintojen pitää olla todellisia eikä alennushintailmoittelu voi olla jatkuvaa. Alennusmyynnit saavat kestää yhtäjaksoisesti korkeintaan kaksi kuukautta ja kalenterivuoden aikana alennusmyyntejä saa olla korkeintaan kolme kuukautta.

Kirjoittaja on Kaupan liiton edunvalvontajohtaja.