Suomalaisen kaupan rakenne on viime vuosikymmenet ollut hiekkalaatikkoleikkiä, josta on aika-ajoin heitelty sopivan kokoisia käpyjä laidan yli. Sattuu sopivasti muttei liikaa, ettei tule takaisin siihen kuuluisaan omaan nilkkaan. Nyt kaupan globaali murros on kuitenkin luonut tilanteen, jossa voi käpyjen sijasta tulla lohkare päähän. Kotimaisen kaupan pitääkin viimeistään nyt herätä tähän todelliseen uhkakuvaan. Muutoin voi käydä samalla tavalla kuin tuotantoteollisuudelle: kansainvälinen pääoma tulee ja pyyhkii kilpailukyvyllään pöydän. Viimeinen sammuttaa valot.

Mistä moinen peikko sitten ponnistaa? Kaupan alan suurin toimija on verkkokauppa Alibaba. Kuinka suuri? Sen liikevaihto on nykyään enemmän kuin on Suomen BKT. Amazonkin on jo puolitoista kertaa Suomen valtion budjetti. Hätkähdyttävintä on kuitenkin näiden jättiläisten kyky tehdä kauppaa. Alibaballa on vuosittain marraskuussa oma Single’s Day myyntipäivä. Viime vuonna kun kampanja alkoi, ensimmäisen MILJARDIN dollarin myyntiin meni aikaa vain kahdeksan minuuttia! Koko vuorokauden myynti oli 14,3 miljardia dollaria. Siis 24 tunnissa lähes saman verran kuin Kesko ja S-ryhmä tekevät vuodessa yhteensä.

Eikä kyse ole enää pelkästään kaupasta vaan siitä, miten nämä sähköisen kaupan globaalit jättiläiset, edellä mainitun Alibaban lisäksi mm. Amazon, Rakuten, eBay jne., muuttavat koko yhteiskunnan ekosysteemiä. Esimerkiksi Japanissa Rakutenin oma luottokortti (tai pikemminkin maksutapa) oli viime vuonna suositumpi kuin Visa ja Mastercard. Sen omistama logistiikkayhtiö Yamato kuljetti paketteja Japanin saarilla enemmän kuin muut alan toimijat yhteensä. Seuraavaksi tähtäimessä ovat kuulemma terveys- ja matkailupalvelut.

Markkina siis muuttuu vauhdikkaasti. Sen tiedostavat jo kaikki, mutta mitä sitten voi tehdä? Miten tässä voi enää mitenkään kilpailla? Katsotaanpa suuria lukuja hieman toisesta näkökulmasta. Maailmassa on n. 7,4 miljardia ihmistä, joista valtaosalla on jo matkapuhelinliittymä. Puolet surffailee säännöllisesti, ja sosiaalisessa mediassakin on jo yli kolmasosa maapallon väestöstä. Verkkokauppaostoksen, edes yhden, on kuitenkin tehnyt vasta 19 prosenttia ihmisistä. Kääntäen siis 81 prosenttia markkinasta on edelleen jakamatta. Ja esimerkiksi niistä yhdysvaltalaisista, jotka tankkaavat talonsa vessapaperit ja juomavedet jo lähes automaattisesti Amazonista, 39 prosenttia etsii viikoittain aktiivisesti heitä aidosti kiinnostavia tai tunnetasolla koskettavia asioita kansainvälisistä verkkokaupoista.

Nykyinen digi-infra mahdollistaakin samaa asiaa arvostavien, fanittavien tai harrastavien ihmisten kohtaamisen parilla klikkauksella. Tapaankin sanoa, että jos kuka tahansa tekee mitä tahansa aidosti sydämellään, maailmalta löytyy vähintään miljoona potentiaalista asiakasta. Keinot ja kanavat ovat nyt olemassa, pitää vain ymmärtää miten niitä hyödynnetään asiakaslähtöisesti. Siihen osaltaan vastauksen tarjoaa eComGrowth-kasvuohjelma, jonka verkkokaupan asiantuntijana itse tällä hetkellä toimin. Työssäni tapaan päivittäin verkkokauppiaita, joiden fokus on jo tiukasti kansainvälisillä markkinoilla - tyypillisesti niche-markkinoiksi koetuilla osa-alueilla, mutta joiden potentiaali on globaalilla skaalalla aivan huikea. Yhdistävä tekijä on, että näillä yrittäjillä on mieletön tekemisen meininki sekä valtavasti todellista ymmärrystä verkkokaupan vaatimista menestystekijöistä.

Suomen pitää nyt asemoida itsensä uudelleen kansainvälisen kaupan murrokseen. On ymmärrettävä, että me kaikki, upeat suomalaiset bränditalotkin, olemme kokoluokaltaan globaaleja pk-yrittäjiä. Tämä taas vaatii aivan toisenlaisia strategisia taitoja, aidosti asiakaslähtöistä tekemistä, kokeilun kulttuuria sekä ennen kaikkea lisää kellotaajuutta koko koneistoon. Mahdollisuuksien markkina nimeltä maailma on avoinna 24/7 – taistelukypärä päähän ja tervemenoa.

Kirjoittaja on verkkokaupan ammattilainen, joka toimii eCom Growth -kasvuohjelman asiantuntijana. Verkkokauppiaan käytännön korkeakoulun hän suoritti Scandinavian Outdoorissa, jonka jälkeen hän on tehnyt useita tutustumismatkoja eri maiden verkkoliiketoimintaan. Lisäksi hän toimii smart retail -teknologiayritysten sparraajana. Parsama valottaa tiistaina 11.10. Kauppa 2017 –tapahtumassa suomalaisen verkkokaupan nykytilaa.