Uutiset:
http://kauppa.fi/rss/feed/uutiset
Tiedotteet:
http://kauppa.fi/rss/feed/tiedotteet
Lausunnot:
http://kauppa.fi/rss/feed/lausunnot
Blogit:
http://kauppa.fi/rss/feed/blogit

RSS-syötteet voit tilata omaan RSS-lukijaasi klikkaamalla ylläolevia linkkejä.

Kaupan liitto edustaa elinkeinoelämän suurinta toimialaa kauppaa. Liiton piirissä on noin 7 000 jäsenyritystä, ja se edustaa sekä vähittäis- että tukkukauppoja elinkeinopolitiikassa ja työmarkkinaedunvalvonnassa. 

Pysy kartalla kaupan alan uutisista ja tilaa Kaupan liiton uutiskirje. Uutiskirjeessä on koottuna tärkeimmät ja ajankohtaisimmat uutiset, tiedotteet ja tapahtumat.

Tapahtumakirjeestämme saat tietoa Kaupan liiton koulutuksista ja seminaareista.

Liity kirjeiden postituslistalle täältä

Etusivu > Ajankohtaista > Mediaseuranta > Yritystiedotteet

Yritystiedotteet

Kosmetiikkaketju KICKSin kasvu jatkuu, tänä vuonna avataan ainakin viisi uutta myymälää |

Kosmetiikkaketju KICKSin kasvu jatkuu, tänä vuonna avataan ainakin viisi uutta myymälää

body,#bodyTable,#bodyCell{ height:100% !important; margin:0; padding:0; width:100% !important; } table{ border-collapse:collapse; } img,a img{ border:0; outline:none; text-decoration:none; } h1,h2,h3,h4,h5,h6{ margin:0; padding:0; } p{ margin:1em 0; padding:0; } a{ word-wrap:break-word; } .ReadMsgBody{ width:100%; } .ExternalClass{ width:100%; } .ExternalClass,.ExternalClass p,.ExternalClass span,.ExternalClass font,.ExternalClass td,.ExternalClass div{ line-height:100%; } table,td{ mso-table-lspace:0pt; mso-table-rspace:0pt; } #outlook a{ padding:0; } img{ -ms-interpolation-mode:bicubic; } body,table,td,p,a,li,blockquote{ -ms-text-size-adjust:100%; -webkit-text-size-adjust:100%; } #templatePreheader,#templateHeader,#templateBody,#templateColumns,.templateColumn,#templateFooter{ min-width:100%; } #bodyCell{ padding:20px; } .mcnImage{ vertical-align:bottom; } .mcnTextContent img{ height:auto !important; } body,#bodyTable{ background-color:#F2F2F2; } #bodyCell{ border-top:0; } #templateContainer{ border:0; } h1{ color:#000000 !important; display:block; font-family:Georgia, Times, 'Times New Roman', serif; font-size:40px; font-style:normal; font-weight:bold; line-height:125%; letter-spacing:-1px; margin:0; text-align:left; } h2{ color:#404040 !important; display:block; font-family:Helvetica; font-size:26px; font-style:normal; font-weight:bold; line-height:125%; letter-spacing:-.75px; margin:0; text-align:left; } h3{ color:#606060 !important; display:block; font-family:Helvetica; font-size:18px; font-style:normal; font-weight:bold; line-height:125%; letter-spacing:-.5px; margin:0; text-align:left; } h4{ color:#808080 !important; display:block; font-family:Helvetica; font-size:16px; font-style:normal; font-weight:bold; line-height:125%; letter-spacing:normal; margin:0; text-align:left; } #templatePreheader{ background-color:#FFFFFF; border-top:0; border-bottom:0; } .preheaderContainer .mcnTextContent,.preheaderContainer .mcnTextContent p{ color:#000000; font-family:Georgia, Times, 'Times New Roman', serif; font-size:11px; line-height:125%; text-align:left; } .preheaderContainer .mcnTextContent a{ color:#606060; font-weight:normal; text-decoration:underline; } #templateHeader{ background-color:#FFFFFF; border-top:0; border-bottom:0; } .headerContainer .mcnTextContent,.headerContainer .mcnTextContent p{ color:#000000; font-family:Georgia, Times, 'Times New Roman', serif; font-size:15px; line-height:150%; text-align:left; } .headerContainer .mcnTextContent a{ color:#000000; font-weight:normal; text-decoration:none; } #templateBody{ background-color:#FFFFFF; border-top:0; border-bottom:0; } .bodyContainer .mcnTextContent,.bodyContainer .mcnTextContent p{ color:#000000; font-family:Georgia, Times, 'Times New Roman', serif; font-size:15px; line-height:150%; text-align:left; } .bodyContainer .mcnTextContent a{ color:#000000; font-weight:normal; text-decoration:none; } #templateColumns{ background-color:#ffffff; border-top:0; border-bottom:0; } .leftColumnContainer .mcnTextContent,.leftColumnContainer .mcnTextContent p{ color:#000000; font-family:Georgia, Times, 'Times New Roman', serif; font-size:15px; line-height:150%; text-align:left; } .leftColumnContainer .mcnTextContent a{ color:#000000; font-weight:normal; text-decoration:none; } .rightColumnContainer .mcnTextContent,.rightColumnContainer .mcnTextContent p{ color:#000000; font-family:Helvetica; font-size:15px; line-height:150%; text-align:left; } .rightColumnContainer .mcnTextContent a{ color:#6DC6DD; font-weight:normal; text-decoration:underline; } #templateFooter{ background-color:#ffffff; border-top:0; border-bottom:0; } .footerContainer .mcnTextContent,.footerContainer .mcnTextContent p{ color:#000000; font-family:Georgia, Times, 'Times New Roman', serif; font-size:14px; line-height:125%; text-align:left; } .footerContainer .mcnTextContent a{ color:#000000; font-weight:normal; text-decoration:none; } @media only screen and (max-width: 480px){ body,table,td,p,a,li,blockquote{ -webkit-text-size-adjust:none !important; }

} @media only screen and (max-width: 480px){ body{ width:100% !important; min-width:100% !important; }

} @media only screen and (max-width: 480px){ td[id=bodyCell]{ padding:10px !important; }

} @media only screen and (max-width: 480px){ table[class=mcnTextContentContainer]{ width:100% !important; }

} @media only screen and (max-width: 480px){ .mcnBoxedTextContentContainer{ max-width:100% !important; min-width:100% !important; width:100% !important; }

} @media only screen and (max-width: 480px){ table[class=mcpreview-image-uploader]{ width:100% !important; display:none !important; }

} @media only screen and (max-width: 480px){ img[class=mcnImage]{ width:100% !important; }

} @media only screen and (max-width: 480px){ table[class=mcnImageGroupContentContainer]{ width:100% !important; }

} @media only screen and (max-width: 480px){ td[class=mcnImageGroupContent]{ padding:9px !important; }

} @media only screen and (max-width: 480px){ td[class=mcnImageGroupBlockInner]{ padding-bottom:0 !important; padding-top:0 !important; }

} @media only screen and (max-width: 480px){ tbody[class=mcnImageGroupBlockOuter]{ padding-bottom:9px !important; padding-top:9px !important; }

} @media only screen and (max-width: 480px){ table[class=mcnCaptionTopContent],table[class=mcnCaptionBottomContent]{ width:100% !important; }

} @media only screen and (max-width: 480px){ table[class=mcnCaptionLeftTextContentContainer],table[class=mcnCaptionRightTextContentContainer],table[class=mcnCaptionLeftImageContentContainer],table[class=mcnCaptionRightImageContentContainer],table[class=mcnImageCardLeftTextContentContainer],table[class=mcnImageCardRightTextContentContainer]{ width:100% !important; }

} @media only screen and (max-width: 480px){ td[class=mcnImageCardLeftImageContent],td[class=mcnImageCardRightImageContent]{ padding-right:18px !important; padding-left:18px !important; padding-bottom:0 !important; }

} @media only screen and (max-width: 480px){ td[class=mcnImageCardBottomImageContent]{ padding-bottom:9px !important; }

} @media only screen and (max-width: 480px){ td[class=mcnImageCardTopImageContent]{ padding-top:18px !important; }

} @media only screen and (max-width: 480px){ table[class=mcnCaptionLeftContentOuter] td[class=mcnTextContent],table[class=mcnCaptionRightContentOuter] td[class=mcnTextContent]{ padding-top:9px !important; }

} @media only screen and (max-width: 480px){ td[class=mcnCaptionBlockInner] table[class=mcnCaptionTopContent]:last-child td[class=mcnTextContent]{ padding-top:18px !important; }

} @media only screen and (max-width: 480px){ td[class=mcnBoxedTextContentColumn]{ padding-left:18px !important; padding-right:18px !important; }

} @media only screen and (max-width: 480px){ td[class=columnsContainer]{ display:block !important; max-width:600px !important; width:100% !important; }

} @media only screen and (max-width: 480px){ td[class=mcnTextContent]{ padding-right:18px !important; padding-left:18px !important; }

} @media only screen and (max-width: 480px){ table[id=templateContainer],table[id=templatePreheader],table[id=templateHeader],table[id=templateColumns],table[class=templateColumn],table[id=templateBody],table[id=templateFooter]{ max-width:600px !important; width:100% !important; }

} @media only screen and (max-width: 480px){ h1{ font-size:24px !important; line-height:125% !important; }

} @media only screen and (max-width: 480px){ h2{ font-size:20px !important; line-height:125% !important; }

} @media only screen and (max-width: 480px){ h3{ font-size:18px !important; line-height:125% !important; }

} @media only screen and (max-width: 480px){ h4{ font-size:16px !important; line-height:125% !important; }

} @media only screen and (max-width: 480px){ table[class=mcnBoxedTextContentContainer] td[class=mcnTextContent],td[class=mcnBoxedTextContentContainer] td[class=mcnTextContent] p{ font-size:18px !important; line-height:125% !important; }

} @media only screen and (max-width: 480px){ table[id=templatePreheader]{ display:block !important; }

} @media only screen and (max-width: 480px){ td[class=preheaderContainer] td[class=mcnTextContent],td[class=preheaderContainer] td[class=mcnTextContent] p{ font-size:14px !important; line-height:115% !important; }

} @media only screen and (max-width: 480px){ td[class=headerContainer] td[class=mcnTextContent],td[class=headerContainer] td[class=mcnTextContent] p{ font-size:18px !important; line-height:125% !important; }

} @media only screen and (max-width: 480px){ td[class=bodyContainer] td[class=mcnTextContent],td[class=bodyContainer] td[class=mcnTextContent] p{ font-size:18px !important; line-height:125% !important; }

} @media only screen and (max-width: 480px){ td[class=leftColumnContainer] td[class=mcnTextContent],td[class=leftColumnContainer] td[class=mcnTextContent] p{ font-size:18px !important; line-height:125% !important; }

} @media only screen and (max-width: 480px){ td[class=rightColumnContainer] td[class=mcnTextContent],td[class=rightColumnContainer] td[class=mcnTextContent] p{ font-size:18px !important; line-height:125% !important; }

} @media only screen and (max-width: 480px){ td[class=footerContainer] td[class=mcnTextContent],td[class=footerContainer] td[class=mcnTextContent] p{ font-size:14px !important; line-height:115% !important; }

} @media only screen and (max-width: 480px){ td[class=footerContainer] a[class=utilityLink]{ display:block !important; }

}

TIEDOTE, julkaisuvapaa 1.6.

Kosmetiikkaketju KICKSin kasvu jatkuu, tänä vuonna avataan ainakin viisi uutta myymälää

Yksinoikeudella myytävät ammattilaissarjat toimivat myynnin vetureina.

Pohjoismaiden johtavalla kosmetiikkaketjulla KICKSillä menee Suomessa nyt paremmin kuin koskaan. KICKSin tavoitteena on Suomen kosmetiikkakaupan markkinajohtajuus ja koko maan kattava myymäläverkosto. Tällä hetkellä myymälöitä on Suomessa 25, vuoden lopussa niitä on jo vähintään 29.

Kasvavan myymäläverkoston lisäksi KICKS avaa loppuvuodesta uudistetun verkkokaupan, joka mahdollistaa myös Suomessa tuotemerkkivalikoiman merkittävän laajenemisen ja laajemman brändivalikoiman. Uutuuksina verkkokaupassa tullaan näkemäänMAC Cosmeticsin ja Jo Malonenkaltaisia vahvoja jaikonisa tuotemerkkejä. Ruotsissa ja Norjassa verkkokauppa on jo toiminnassa, mutta läpikäy nytalustauudistusta. Uudistunut KICKS verkkokauppa lanseerataan kaikissa maissa yhtäaikaisesti.

Kauppa on käynyt myymälöissä vilkkaana koko kevään ajan ja kasvua edellisvuoteen on kertynyt 30 prosenttia. ”Etenkin ihonhoito ja värikosmetiikka kuten amerikkalaiset, kulttimainetta niittävät ammattilaisbrändit Smashbox, Buxom ja Anastasia Beverly Hills toimivat myynnin vetureina. Trendinä on havaittavissa, että kuluttajat ostavat kappalemäärällisesti vähemmän, mutta aikaisempaa laadukkaampia tuotteita. Myös ammattilaistuotteisiin, ekologisiin ja eettisiin tuotteisiin sijoitetaan mielellään. On ilo huomata, että kestävä kehitys ja puhtaat tuotteet kiinnostavat suomalaista kuluttajaa”, iloitsee KICKSin maajohtaja Krista Etzell. KICKSin myymäläverkosto kasvaa ja kehittyy, toukokuun alussa aukesi myymälä Kokkolaankauppakeskus Chydeniaan.Syksyn 2017 aikana KICKS-myymälöitä avataan muun muassa Seinäjoen Torikeskukseen, Vaasan kauppakeskus GW Galleriaan, Kotkaan kauppakeskus Pasaatiin sekä Jyväskylään kauppakeskus Seppään. Huhtikuun lopulla KICKS avasi ensimmäisen Flagship-konseptimyymälän Göteborgiin Ruotsiin. 1200 neliöinen kauneuden keidas on ensimmäinen flagshipmyymälä ja seuraavat flagshipit avataan syyskuussa Malmöönsekä Norjaan Osloon. Liiketilat flagshipeille on haussa myös Tukholmasta ja Helsingistä. Helmikuussa KICKS lanseerasi S.H.A.R.E. –hankkeenyhteistyössä Mielenterveysseuran kanssa, ja se on nyt edennyt mentoreiden rekrytointivaiheeseen.Hankkeen tarkoituksena on edistää nuorten naisten mielenterveyttä. S.H.A.R.E. –hanke sisältää mentoriohjelman 18-27 -vuotiaille mielenterveyshäiriöistä kärsiville nuorille naisille. ”Tarjoamme heille työharjoittelupaikan myymälöissämme tai toimistossamme. Syksyllä käynnistyvän harjoittelujakson aikana työntekijöistä koulutetut mentorit tukevat ja auttavat heitä“, Etzell kertoo. KICKS on Pohjoismaiden johtava kosmetiikkaketju,jonka laaja valikoima kattaa tuoksut, meikit, ihonhoito- sekä hiustenhoitotuotteet.Suomeen ketju rantautui vuonna 2007.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: Krista Etzell Maajohtaja Tel: +358 40 508 4499 krista.etzell@kicks.se

Anu Makkonen +358 40 595 4777 anu@mellakkahelsinki.fi Mellakka Helsinki PR- & viestintätoimisto Pursimiehenkatu 29-31 A 00150 Helsinki mellakkahelsinki.fi

This email was sent to meri.karppanen@kauppa.fi why did I get this?unsubscribe from this listupdate subscription preferences

Mellakka Helsinki · Pursimiehenkatu 29-31 A · Helsinki 00150 · Finland

@media only screen and (max-width: 480px){ table#canspamBar td{font-size:14px !important;} table#canspamBar td a{display:block !important; margin-top:10px !important;} }

Tiedote: Kyläkauppapäivä 10.6. muistuttaa lähipalveluiden merkityksestä |

Tiedote 31.5.2017 Päivittäistavarakauppa ry Kyläkauppapäivä 10.6. muistuttaa lähipalveluiden merkityksestä Lauantaina 10.6.2017 vietetään Kyläkauppapäivää, joka muistuttaa lähipalveluiden merkityksestä. Valtakunnalliseen tapahtumaan osallistuu noin 980 pientä myymälää eri puolilla Suomea. Oman kylän kauppaan kannattaa tutustua – palveluiden monipuolisuus saattaa yllättää! Kyläkaupoilla on paljon annettavaa myös tulevaisuudessa, kun etsitään ratkaisuja ihmisille tärkeiden lähipalveluiden turvaamiseksi koko Suomessa. Kyläkaupassa vieraillessa huomaa pian, ettei kyseessä ole ”vain ruokakauppa”. Elinvoimaiset kyläkaupat turvaavat alueensa asuttavuutta ja muitakin tärkeitä lähipalveluita. Saman katon alta löytyy usein esimerkiksi posti-, veikkaus-, apteekki- ja ravintolapalveluita sekä tietoa alueen tapahtumista ja muista palveluista. Valikoimia räätälöidään paikallisesti ja kaupasta saa kätevästi kodeissa ja mökillä tarpeellista käyttötavaraa. Kyläkaupat ja niiden henkilökunta tuntevat alueensa asukkaiden ja kesäasukkaiden tarpeet ja tahto kehittää toimintaa on vahva. Esimerkiksi digitalisaatio ja logististen ratkaisujen kehittyminen avaavat uusia mahdollisuuksia. Kyläkauppa on usein verkkokaupan logistiikan solmukohta tai pankin asiamies käteisen rahan nostoissa asiakkaan pankkitililtä.

Sääntelyä purkamalla voidaan kyläkaupan toimintaedellytyksiä parantaa

Lähipalveluiden ja tasapainoisen alueellisen kehityksen merkitys korostuu väestön ikärakenteen ja yhteiskunnan palvelurakenteen muutoksien myötä. Poliittiset päättäjät voivat päätöksillään vaikuttaa haja-asutusalueiden ja taajamien asuttavuuden säilymiseen. Kyläkaupan menestyksen kannalta on oleellista, minkälaisia tuotteita ja palveluita voi käytännössä pitää tarjolla.

– Kyläkauppa ei ole menneen ajan ilmiö, vaan vahvasti tähän päivään sopiva ratkaisu. Kauppa on joustava ja tehokas yhteistyökumppani apteekille, Veikkaukselle tai Alkolle. Myös kunnan päättäjät ja virkamiehet voisivat miettiä, saisiko kaupasta asiamiehen esimerkiksi kirjastopalveluihin tai kunnan sosiaalipalvelujen asiakkaiden ruokahuoltoon, johtaja Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry:stä painottaa.

Vuonna 2016 pieniä 100–399 m² myymälöitä oli Suomessa 1 358 ja perinteisiä kyläkauppoja 275. Vuonna 2006 kyläkauppoja oli vielä 563 eli yli puolet nykyistä enemmän. Suomen myymäläverkostosta lähes 60 % koostuu pienistä, alle 400 m² kokoisista myymälöistä. Kyläkauppapäivän järjestävät Päivittäistavarakauppa ry ja sen jäsenyritykset. Kyläkauppapäivä järjestetään nykymuodossaan nyt kuudetta kertaa. Samana päivänä Suomen kyliä ja niiden vireää kylätoimintaa juhlitaan myös valtakunnallisen Avoimet Kylät -tapahtuman puitteissa. Avoimet Kylät -päivänä järjestetään tapahtumia niin pienissä kuin isoissakin kylissä. Ohjelmassa on mukavaa yhdessä olemista ja tutustumista kylien elämänmenoon. Lisätietoja: Johtaja Ilkka Nieminen, Päivittäistavarakauppa ry Puh. 0500 422 216, ilkka.nieminen@pty.fi

Kauppaketjujen yhteyshenkilöt: • Tarmo Lähikauppias -ketju: Asiakkuuspäällikkö Jarkko Salama, Wihuri Oy Aarnio, puh. 020 510 8127, jarkko.salama@wihuri.fi • K-market Oy: Merja Ylitalo, merja.ylitalo@kesko.fi, p. 010 5321816 • S-ryhmä: Valikoimajohtaja Antti Oksa, SOK, puh. 010 76 80699, antti.oksa@sok.fi Lisätietoja Avoimet Kylät -tapahtumasta: www.avoimetkylat.fi

Päivittäistavarakauppa ry Eteläranta 10 • PL 340, 00131 Helsinki (09) 172 860 • viestinta@pty.fi • www.pty.fi

Tiedote: Päivittäistavaroiden vähittäismyynti kasvoi huhtikuussa 3,8 prosenttia edellisvuodesta |

Myyntitiedote 29.5.2017 Päivittäistavarakauppa ry Päivittäistavaroiden vähittäismyynti kasvoi huhtikuussa 3,8 prosenttia edellisvuodesta Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten* päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli huhtikuussa 1 427,8 miljoonaa euroa, mikä oli 3,8 prosenttia enemmän kuin huhtikuussa 2016.

Päivittäistavarakaupan hintaindeksin** mukaan päivittäistavaroiden hinnat laskivat huhtikuussa 0,6 prosenttia vuoden 2016 huhtikuusta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat supistuivat 1,7 prosenttia ja käyttötavaroiden hinnat 1,1 prosenttia edellisvuodesta. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat puolestaan nousivat 4,8 prosenttia vuodentakaisesta***. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos**** eli inflaatio oli huhtikuussa 0,8 prosenttia. Myös maaliskuussa inflaatio oli 0,8 prosenttia.

Päivittäistavaroiden myynti kasvoi huhtikuussa eniten hypermarketeissa, kaikkiaan 6,4 prosenttia. Myös suurten supermarkettien myynti lisääntyi 4,8 prosenttia ja pienten supermarkettien puolestaan 4,0 prosenttia vuoden 2016 huhtikuuhun verrattuna. Valintamyymälöiden ja pienmyymälöiden myynti sen sijaan laski. Valintamyymälöissä myynti supistui huhtikuussa 1,8 prosenttia ja pienmyymälöissä 5,3 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna. Myynnin kehitykseen vaikutti osaltaan pääsiäisen ajoittuminen tänä vuonna huhtikuulle, kun viime vuonna pääsiäinen oli maaliskuussa. Pääsiäisen ajoittuminen eri kuukausille näkyy erityisesti ruuan myynnin kehityksessä maalis-huhtikuun aikana. – Päivittäistavarakaupan pääsiäiskauppa onnistui tänä vuonna hyvin. Pääsiäinen ajoittui tänä vuonna huhtikuulle kun se vuonna 2016 oli maaliskuussa. Pääsiäiskauppaa arvioidessa tuleekin tarkastella sekä maalis- että huhtikuun myynnin kehityksiä yhdessä. Näiden kuukausien yhteenlaskettu myynnin kehitys oli 1,8 %. Erityisen hyvänä myynnin kehitystä voidaan pitää, kun huomioidaan, että alkuvuonna elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hintataso laski 1,6 %, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto toteaa. Päivittäistavaroiden myynti kasvoi 1,1 prosenttia tammi-huhtikuussa Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi-huhtikuussa eniten suurissa supermarketeissa, joissa kasvua vuodentakaisesta kertyi 3,6 prosenttia. Pienten supermarkettien myynti lisääntyi samaan aikaan 0,8 prosenttia ja hypermarkettien myynti 0,9 prosenttia. Pienmyymälöissä ja valintamyymälöissä myynti supistui, pienmyymälöissä 5,2 prosenttia ja valintamyymälöissä puolestaan 2,4 prosenttia vuoden 2016 tammi-huhtikuuhun verrattuna. Päivittäistavaroiden hinnat laskivat tammi-huhtikuussa yhteensä 0,5 prosenttia vuoden 2016 vastaavasta ajanjaksosta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat laskivat tammi- huhtikuussa 1,6 prosenttia. Myös käyttötavaroiden hinnat supistuivat 1,4 prosenttia edellisvuodesta. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat sen sijaan nousivat 5,0 prosenttia***. Tilaston taustatiedot Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina. *Tilastossa mukana olevat jäsenyritysten ketjut ovat: K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market, Neste K -liikenneasemat ja muut K-ruokakaupat, Alepa, Sale, Prisma, S-market ja ABC, Valintatalo ja Siwa, Lidl, Stockmann, Tokmanni, M-ketju, Minimani sekä R-kioski. **Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä. ***Tupakkaveroa on korotettu vuosien 2016–2017 aikana 1.1.2016, 1.7.2016 ja 1.1.2017. ****Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jossa hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain. Tilastokeskus on tarkistanut tammikuun 2016 alussa kuluttajahintaindeksin hyödykekorin ja uudistanut painorakenteen sekä siirtynyt käyttämään uutta perusvuotta 2015=100. Lisätietoja:

PTY, toimitusjohtaja Kari Luoto, p. 0400 688708 Tilastokeskus, aktuaari Seija Karttunen p. 029 551 2741 Liitteet: Tiedote (pdf) Päivittäistavaroiden vähittäismyynnin kehitys myymälätyypeittäin huhtikuussa 2016 ja 2017 kuvioina ja taulukkoina (pdf) Päivittäistavarakaupan hintaindeksien kehitys huhtikuussa 2016 ja 2017 kuviona ja taulukkona (pdf) Päivittäistavarakauppa ry Eteläranta 10 • PL 340, 00131 Helsinki (09) 172 860 • viestinta@pty.fi • www.pty.fi

Tiedote: Tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto kasvoi huhtikuussa 0,3 prosenttia |

Myyntitiedote 29.5.2017 Päivittäistavarakauppa ry

Tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto kasvoi huhtikuussa 0,3 prosenttia Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten tavaratalo- ja hypermarketketjujen* liikevaihto kasvoi huhtikuussa 0,3 prosenttia edellisvuodesta ja liikevaihdon arvoksi kirjattiin 579,6 miljoonaa euroa. Liikevaihto kasvoi huhtikuussa elintarvikkeiden tuoteryhmässä 7,4 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna. Käyttötavaroiden tuoteryhmän liikevaihto sen sijaan supistui. Pukeutumisen tuoteryhmässä liikevaihto laski huhtikuussa 14,0 prosenttia ja kodin- ja vapaa-ajan tuoteryhmässä 10,8 prosenttia. Kaikkiaan käyttötavaroiden tuoteryhmän liikevaihto laski 11,8 prosenttia vuoden 2016 huhtikuuhun verrattuna. Myynnin kehitykseen vaikutti osaltaan pääsiäisen ajoittuminen tänä vuonna huhtikuulle, kun viime vuonna pääsiäinen oli maaliskuussa. Pääsiäisen ajoittuminen eri kuukausille näkyy erityisesti ruuan myynnin kehityksessä maalis-huhtikuun aikana. Tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto laski tammi-huhtikuussa 2,6 prosenttia vuodentakaisesta

Liikevaihto laski tammi-huhtikuussa pukeutumisen tuoteryhmässä 9,4 prosenttia ja kodin- ja vapaa-ajan tuoteryhmässä 9,9 prosenttia. Yhteensä käyttötavaroiden tuoteryhmän liikevaihto supistui näin ollen 9,8 prosenttia vuodentakaisesta. Elintarvikkeiden tuoteryhmässä liikevaihto sen sijaan kasvoi 1,2 prosenttia edellisvuoden tammi-huhtikuuhun verrattuna. – Huhtikuun ja koko alkuvuoden käyttötavarakaupan tilastoa vääristää se, että Anttila-ketjun myynnit ovat mukana vuoden 2016 vertailuluvuissa, mutta eivät enää vuoden 2017 tiedoissa, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto toteaa. Tilaston taustatiedot Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan ilman arvonlisäveroa. Tavaratalokaupan myyntiluvuissa on mukana myös verkkokaupan myynti. *Jäsenyritysten tavaratalo- ja hypermarketketjut ovat: K-Citymarket, Prisma, Sokos, Stockmann, Tokmanni ja Minimani. Lisäksi mukana tilastossa on vertailuluvuissa Anttila-ketju ja sen konkurssipesä.

Lisätietoja:

PTY, toimitusjohtaja Kari Luoto, p. 0400 688708

Tilastokeskus, aktuaari Seija Karttunen p. 029 551 2741 Liitteet: Tiedote (pdf) Tavaratalokaupan liikevaihdon kehitys tuoteryhmittäin huhtikuussa 2017 ja 2016 kuvioina ja taulukkoina (pdf) Päivittäistavarakauppa ry Eteläranta 10 • PL 340, 00131 Helsinki (09) 172 860 • viestinta@pty.fi • www.pty.fi

Tiedote: Foodservice-tukkukaupan liikevaihto laski huhtikuussa 5,7 prosenttia edellisvuodesta |

Myyntitiedote 29.5.2017 Päivittäistavarakauppa ry Foodservice-tukkukaupan liikevaihto laski huhtikuussa 5,7 prosenttia edellisvuodesta

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten* Foodservice-tukkukaupan liikevaihdon arvoksi kirjattiin huhtikuussa 158,8 miljoonaa euroa, mikä oli 5,7 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Vuoden 2017 huhtikuussa oli 18 toimituspäivää** eli kolme päivää vähemmän kuin vuoden 2016 huhtikuussa.

Liikevaihto kasvoi tammi-huhtikuussa 1,1 prosenttia vuodentakaisesta Foodservice-tukkukaupan kumulatiivinen liikevaihto tammi-huhtikuussa 2017 oli 645,9 miljoonaa euroa, jolloin nousua edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna oli 1,1 prosenttia. Tammi-huhtikuussa 2017 oli yhtä monta toimituspäivää** kuin vastaavana ajanjaksona vuonna 2016. Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan ilman arvonlisäveroa. *Heinon Tukku Oy, Kespro Oy, Meira Nova Oy, Wihuri Oy Aarnio ja Suomen Palvelutukkurit Oy **Toimituspäiviin luetaan kalenterikuukauden arkipäivät (maanantai-perjantai) pl. arkipyhät.

Huhtikuussa arkipyhiä olivat pääsiäisenä pitkäperjantai 14.4. ja toinen pääsiäispäivä 17.4. Liitteet:

Tiedote (pdf) Foodservice-tukkukaupan liikevaihdon vuosimuutos ja arvo (pdf) Tammikuusta 2017 lähtien Foodservice-tukkukaupan myyntiluvuissa on mukana myös Suomen Palvelutukkurit Oy:n myynti. Liikevaihdon arvon aikasarjassa on tästä johtuen aikasarjakatkos vuosien 2016 ja 2017 välillä. Vuosimuutoksissa aikasarjakatkosta ei ole vaan muutos on huomioitu vuoden 2017 vertailutiedoissa. Päivittäistavarakauppa ry Eteläranta 10 • PL 340, 00131 Helsinki (09) 172 860 • viestinta@pty.fi • www.pty.fi

Kesko myi Viron ja Latvian kiinteistöjä |

KESKO LEHDISTÖTIEDOTE 24.05.2017 KLO 9.00 1(2) Kesko myi Viron ja Latvian kiinteistöjä Kesko myi kiinteistösijoitusyhtiö UAB Baltic Retail Propertiesille seitsemän Kesko Senukain käyttämää kauppapaikkaa Virossa ja Latviassa. Samalla Kesko on hankkinut 10 %:n omistusosuuden kiinteistösijoitusyhtiöstä.

UAB Baltic Retail Propertiesin pääosakas on yhdysvaltalaisen W.P. Carey Inc:n hallinnoima kiinteistösijoitusrahasto CPA:17 - Global 70 % omistusosuudella. Kiinteistösijoitusyhtiön aiemmat kolme omistajaa jatkavat yhtiön pienosakkaina yhteensä 20 %:n omistusosuudella. UAB Baltic Retail Properties on jo aiemmin ollut merkittävä Kesko Senukain vuokranantaja Liettuassa. Järjestelyn yhteydessä Kesko Senukai vuokrasi sijoitusyhtiön jo aiemmin omistamat ja sijoitusyhtiölle kaupassa siirtyneet uudet kauppapaikat edelleen käyttöönsä 15 vuoden vuokrasopimuksilla jatko-optioin. Koko järjestelyn suuruus on noin 174 milj. euroa. Keskon omistamien kiinteistöjen myyntihinta oli 64 milj. euroa, josta myyntivoittoa kertyi 50 milj. euroa. Järjestelystä Kesko-konsernille kertyvä nettokassavirta ennen veroja on noin 58 milj. euroa. Kesko-konserni vuokraa kiinteistösijoitusyhtiöltä yhteensä 19 kauppapaikkaa ja vuokravastuut kasvavat järjestelyn seurauksena noin 124 milj. euroa. Järjestelyllä ei ole merkittävää tulosvaikutusta. Kesko Senukai on Keskon konserniyhtiö, joka vastaa Baltian ja Valko-Venäjän rauta- ja sisustuskaupan toiminnoista. Kesko Senukai on alueen selkeä markkinajohtaja 54 myymälällä. 2016 Kesko Senukain myynti oli lähes 600 milj. euroa. Lisätietoja:

Jukka Erlund, talous- ja rahoitusjohtaja, jukka.erlund@kesko.fi, p. 010 53 22113 Riikka Toivonen, talousviestintäjohtaja, riikka.toivonen@kesko.fi, p. 010 53 23495 Kesko Oyj JAKELU Keskeiset tiedotusvälineet www.kesko.fi Kesko ja K-kauppiaat muodostavat K-ryhmän, jonka myynti on yli 13 mrd. euroa. K-ryhmä on Pohjois-Euroopan kolmanneksi suurin vähittäiskauppias ja se työllistää noin 45 000 henkeä. Kesko toimii päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Sen toimialat ja ketjut toimivat tiiviissä yhteistyössä kauppiasyrittäjien sekä muiden kumppaneiden kanssa. Keskon liikevaihto on 10 miljardia euroa ja henkilökuntaa on noin 30 000 henkeä. Keskon ketjutoimintaan kuuluu yli 2 000 kauppaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Venäjällä, Valko-Venäjällä ja Puolassa. Kesko on pörssiyhtiö ja sen osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Yhtiön kotipaikka ja päätoimitilat sijaitsevat Helsingissä. Kesko on maailman vastuullisin kaupan alan yritys (The Global 100 Most Sustainable Corporations in the World). www.kesko.fi

Ennätyksellisen suuri Kuljetus 2017 -näyttely valtaa Jyväskylän Paviljongin |

Ennätyksellisen suuri Kuljetus 2017 -näyttely valtaa Jyväskylän Paviljongin Tiedote. Julkaistu: 18.05.2017 klo 08:56 Autoalan Tiedotuskeskus http://tiedotteet.aut.fi/go/360821-858529-66311219

Autotuojat ry

Jyväskylän Messuilla esittäytyy 18.–20.5.2017 koko suomalainen kuljetusala – kuorma-autonvalmistajat ja -maahantuojat, perävaunu- ja päällirakentajat sekä logistiikka-ala. Esillä on myös pakettiautouutuuksia sekä rengas- ja varaosayrityksiä.

”Näytteilleasettajia on yhteensä lähes 200 ja yhteenlaskettu näyttelyala yli 31 000 neliömetriä. Kuljetus 2017 -näyttely onkin pinta-alaltaan suurin koskaan Jyväskylässä järjestetty messutapahtuma ”, sanoo Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.

Kuljetus 2017 -näyttelyn avannut kansanedustaja Sinuhe Wallinheimo korosti avajaispuheessaan, että liikenteen ja logistiikan kilpailukyvystä on huolehdittava muuttuvassa digitaalisessa toimintaympäristössä.

Parhaillaan uudistetaan muun muassa kuljetusalan ammattipätevyyksiä koskevaa lainsäädäntöä. Lisäksi hallitus päätti puoliväliriihessä toteuttaa ulkomaalaisille kuljetusyrittäjille suunnatun vinjetin hallitusohjelman mukaisesti. ”Vinjetti parantaa kotimaisten kuljetusyrittäjien kilpailukykyä ja turvaa alan työpaikkoja Suomessa”, arvioi Wallinheimo.

Kuorma- ja pakettiautokauppa kasvussa

Suomen vienti ja talous kääntyivät kasvuun viime vuonna. Viriävä talouskasvu näkyy myös kuorma- ja pakettiautokaupassa. Kuorma-autokaupan on ennakoitu kasvavan tänä vuonna lähes 10 prosentilla viime vuoteen nähden ja pakettiautojen kysyntä on palaamassa 2000-luvun alkuvuosien tasolle.

”Vuosina 2009–2015 uusia pakettiautoja rekisteröitiin keskimäärin vain noin 10 000 vuodessa. Viime vuonna pakettiautojen ensirekisteröintien määrä kasvoi yli 13000:een ja tänä vuonna määrän ennustetaan kasvavan jopa 16500:een. Yhtäjaksoinen kasvu on jatkunut jo 20 kuukautta”, Kallio kertoo.

Liikenteen autonomiset sovellukset yleistyvät ensin raskaassa liikenteessä

Vaikka kuljettajaa opastavat järjestelmät ovat yleistymässä, autonomisten autojen yleistymiseen kuluu vielä aikaa.

”Raskaan kaluston puolella tulevaisuus on kuitenkin lähempänä kuin luulemmekaan. Euroopan kuorma-autovalmistajat ovat arvioineet, että osittain autonominen letkassa-ajo eli ns. platooning olisi mahdollista jo vuonna 2023”, kertoo Kallio.

Letka-ajo edellyttää autojen keskinäistä verkottumista ja mm. automaattista hätäjarrutusta. Letka-ajo vähentää polttoaineenkulutusta ja päästöjä noin 10 prosenttia ja parantaa lisäksi liikenneturvallisuutta.

Lisätietoja

toimitusjohtaja Tero Kallio, Autotuojat ry, p. 040 729 4513, tero.kallio(a)autotuojat.fi

Kuljetusmessujen kotisivut

Euroopan autonvalmistajien järjestön ACEAn tietopaketti autonomisen letka-ajon yleistymisestä

Jyväskylän Kuljetusmessuilla on paikalla tavaraliikenteen parhaat tekemisen välineet ja tekijät. Kolmipäiväiset Kuljetusmessut ovat avoinna torstaina 18.5. ja perjantaina 19.5. klo 10–18 sekä lauantaina 20.5. klo 10–16. Rekisteröidy messuvieraaksi jo ennakkoon ja vältä ruuhkat. Messuille on vapaa sisäänpääsy.

Jyväskylän Messut sekä autovalmistajia ja -maahantuojia edustava Autotuojat ry:n järjestivät ensimmäisen Kuljetusnäyttelyn vuonna 2011. Tänä vuonna tapahtumaa on järjestämässä myös Teknologiateollisuuden Perävaunu- ja päällirakenteiden toimialaryhmä.

Autoalan Tiedotuskeskus (AuT) on autoalan suurimpien toimialajärjestöjen palvelu- ja informaatiokeskus, jonka tehtävänä on tuottaa tietoa tieliikenteestä sekä autokaupan, autoteollisuuden, korjaamojen ja katsastuksen toimialoilta.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Info Mikäli haluat muuttaa tai peruuttaa tilauksesi, klikkaa tästä: http://tiedotteet.aut.fi/go/360822-648128-66311219 Tiedotejakelu on ePressi.comin palvelu. Tiedotteet lähetetään ePressi.comin toimittaja- ja toimitusrekisterille. http://tiedotteet.aut.fi/go/360823-96407-66311219 Jos luet viestin mieluummin selaimella, klikkaa tästä: http://tiedotteet.aut.fi/a/s/66311219-3441c1a43219c80b198deb1229775142/917663

Keskon myynti kasvoi huhtikuussa |

KESKO LEHDISTÖTIEDOTE 15.05.2017 KLO 09.00 1(2) Keskon myynti kasvoi huhtikuussa

Kesko-konsernin myynti oli huhtikuussa 2017 yhteensä 900,0 milj. euroa ja se kasvoi 11,0 %. Myynti laski vertailukelpoisesti ilman yritysjärjestelyjen vaikutusta paikallisissa valuutoissa 5,5 %. Pääsiäisen ajoittumisesta johtuen toimituspäiviä olikolme vähemmänkuin edellisenä vuonna. "Keskon myynti kasvoi huhtikuussa. Myynti kasvoi päivittäistavarakaupassa myös vertailukelpoisesti onnistuneen pääsiäismyynnin ansiosta. Rakentamisen ja talotekniikan kaupassa myyntiä kasvatti Onnisen yritysosto", Keskon pääjohtaja Mikko Helander sanoo. Päivittäistavarakaupan myynti oli huhtikuussa 431,0 milj. euroa ja myynti kasvoi 2,9 %. Päivittäistavarakaupan myynti ilman Suomen Lähikaupan hankinnan vaikutusta oli 375,1 milj. euroa ja myynnin vertailukelpoinen kehitys oli +2,3 %. Rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti oli huhtikuussa 399,0 milj. euroa ja se kasvoi 26,5 %. Rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti ilman Onnista oli 277,9 milj. euroa ja se laski paikallisissa valuutoissa 13,2 %. Toimituspäiviä oli kolme vähemmän kuin edellisenä vuonna. Suomessa myynti laski 17,7 % ilman Onnista. Ulkomailla myynti laski paikallisissa valuutoissa 7,2 % ilman Onnista. Rauta- ja sisustuskaupan myynti laski 12,2 % paikallisissa valuutoissa. Vapaa-ajankaupan myynti Suomessa laski 24,8 %, maatalous- ja konekaupan myynti laski 12,6 % ja huonekalukaupan myynti laski 6,9 %. Autokaupan myynti oli huhtikuussa 70,1 milj. euroa ja se laski 8,0 % edellisestä vuodesta. Autokaupan myynti ilman AutoCarreraa oli 67,3 milj. euroa ja vertailukelpoinen kehitys oli -11,6 %. Kesko-konsernin myynti euroina ilman arvonlisäveroa huhtikuussa 2017:

Huhtikuu 2017

Vertailukelpoinen

Milj. e

Muutos, %

muutos, %

Päivittäistavarakauppa yhteensä

431,0

+2,9

+2,3

Rakentamisen ja talotekniikan kauppa Suomi

210,3

+17,4

-17,7

Rakentamisen ja talotekniikan kauppa muut maat

188,8

+38,5

-7,2

Rakentamisen ja talotekniikan kauppa yhteensä

399,0

+26,5

-13,2

Autokauppa yhteensä

70,1

-8,0

-11,6

Yhteiset toiminnot ja eliminoinnit

-0,1

Kaikki yhteensä

900,0

+11,0

-5,5

Suomi yhteensä

711,2

+7,0

-5,1

Muut maat yhteensä

188,8

+29,3

-7,2

Kaikki yhteensä

900,0

+11,0

-5,5

Kesko-konsernin myynti euroina ilman arvonlisäveroa tammi-huhtikuussa 2017:

1.1.-30.4.2017

Vertailukelpoinen

Milj. e

Muutos, %

muutos, %

Päivittäistavarakauppa yhteensä

1685,8

+10,6

+0,7

Rakentamisen ja talotekniikan kauppa Suomi

828,2

+40,5

-0,7

Rakentamisen ja talotekniikan kauppa muut maat

713,0

+62,8

+1,6

Rakentamisen ja talotekniikan kauppa yhteensä

1541,2

+50,0

+0,2

Autokauppa yhteensä

320,0

+4,4

-0,5

Yhteiset toiminnot ja eliminoinnit

-2,3

Kaikki yhteensä

3544,7

+24,1

+0,4

Suomi yhteensä

2831,7

+18,8

+0,2

Muut maat yhteensä

713,0

+50,8

+1,1

Kaikki yhteensä

3544,7

+24,1

+0,4

Muutos-% kertoo muutoksen edellisen vuoden vastaavaan kauteen. Vertailukelpoinen muutos-% kertoo muutoksen edellisen vuoden vastaavaan kauteen paikallisissa valuutoissa ja ilman yritysostojen ja -myyntien vaikutusta. Huhtikuussa 2017 oli Keskon tukkumyynnissä Suomessa myyntipäiviä 18 eli kolme vähemmän kuin edellisenä vuonna. Tammi-huhtikuussa 2017 oli Keskon tukkumyynnissä Suomessa myyntipäiviä yhtä monta kuin edellisenä vuonna. Kesko julkistaa ennakkotiedon K-ryhmän vähittäismyynnistä vuosineljänneksittäin osavuosikatsauksen yhteydessä. Lisätietoja antaa talousjohtaja Eva Kaukinen, puh. 0105322338. Kesko Oyj JAKELU Keskeiset tiedotusvälineet www.kesko.fi

Huhtikuun ensirekisteröinnit vähenivät viime vuodesta |

Huhtikuun ensirekisteröinnit vähenivät viime vuodesta Tiedote. Julkaistu: 02.05.2017 klo 14:11 Autoalan Tiedotuskeskus http://tiedotteet.aut.fi/go/347378-290837-66311219

Huhtikuussa rekisteröitiin 9 394 uutta henkilöautoa, joka on 15,3 prosenttia viime vuoden huhtikuuta vähemmän. Yhtenä syynä pienempään ensirekisteröintien määrään on kuluvan vuoden huhtikuun pienempi arkipäivien määrä, sillä pääsiäinen osui viime vuonna maaliskuulle ja tänä vuonna huhtikuulle. Kuluvan vuoden tammi-huhtikuussa henkilöautojen ensirekisteröintien määrä oli huhtikuun lopussa 3,8 prosenttia viime vuotta pienempi.

Uusia pakettiautoja rekisteröitiin huhtikuussa 1 297. Alkuvuonna pakettiautoja on rekisteröity 24,1 prosenttia viime vuotta enemmän. Pakettiautojen ensirekisteröinnit ovat olleet jo 20 kuukautta yhtäjaksoisesti kasvussa edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Kuorma-autoja ensirekisteröitiin 275, joka on 1,1 prosenttia viime vuoden huhtikuuta vähemmän. Kuorma-autojen ensirekisteröinnit ovat tammi-huhtikuussa olleet 11,6 prosenttia viime vuotta suuremmat.

Linja-autoja ensirekisteröitiin huhtikuussa yhteensä 33. Linja-autoja on kaiken kaikkiaan tänä vuonna rekisteröity 139, joka on 16,8 prosenttia enemmän kuin vuonna 2016.

Henkilöautojen hiilidioksidipäästöjen määrä on vähentynyt alkuvuoden aikana

Uusien henkilöautojen hiilidioksidipäästöjen väheneminen on jatkunut myös kuluvana vuonna. Ensimmäisen vuosineljänneksen aikana ensirekisteröityjen henkilöautojen hiilidioksidipäästöt olivat keskimäärin 120,1 g/km, eli 0,5 prosenttia viime vuotta alemmat. Uusien henkilöautojen hiilidioksidipäästöt ovat 10 vuoden aika vähentyneet noin kolmanneksen.

Hiilidioksidipäästöt ovat vähentyneet ensisijaisesti EU:n autonvalmistajille vuonna 2008 asettamien sitovien raja-arvojen takia. Raja-arvot edellyttävät, että autonvalmistajien koko Eurooppaan myytävien autojen keskimääräinen päästötaso sai vuonna 2015 olla enintään 130 g CO2 /km. Vuodelle 2021 asetettu vastaava päästöraja on 95 g CO2 /km, joka tarkoittaisi bensiinikäyttöisellä autolla 4,1 l/100 km:n ja dieselpolttonesteellä 3,6 l/100 km:n normikulutusta. Uusille Eurooppaan myytäville pakettiautoille on määritelty vastaavat rajat, jotka ovat vuodelle 2017 175 g CO2 /km ja vuodelle 2020 147 g CO2 /km.

EU:ssa valmistellaan parhaillaan uusia päästörajoja vuosille 2025 ja 2030. Valmistajia koskevat raja-arvot on tavoitteena määritellä ensi vuosikymmenellä myös kuorma- ja linja-autoille. Henkilö- ja pakettiautojen päästö- ja kulutusmittausten käytännöt muuttuvat vaiheittain vuosina 2017–2020. Uusissa päästörajoissa otetaan huomioon myös mittaustavassa tapahtuvat muutokset.

Hybridiajoneuvot kiinnostavat yhä useampaa

Sähkö- ja hybridiautojen kysyntä on tänä vuonna kasvanut selvästi. Ensimmäisen vuosineljänneksen aikana ensirekisteröidyistä autoista noin 1,8 prosenttia oli täyssähköautoja tai ladattavia hybridiajoneuvoja. Tavanomaisten hybridiautojen, joissa ei ole latausominaisuutta, osuus kasvoi ensimmäisen vuosineljänneksen aikana lähes 7 prosenttiin ensirekisteröidyistä henkilöautoista. Viime vuoden ensimmäisellä vuosineljännekselle osuudet olivat selvästi vaatimattomampia – silloin täyssähköautojen ja ladattavien hybridien osuus jäi 1,2 prosenttiin ja tavanomaisten hybridien 3,3 prosenttiin.

Huhtikuun rekisteröintitilastot avautuvat tästä

Hiilidioksidipäästöjen kehitys ja käyttövoimajakauma

Uutena ensirekisteröityjen henkilöautojen hiilidioksidipäästöt kuukausittain

Lisätietoja:

toimitusjohtaja Tero Kallio, Autotuojat ry, puh. 040 729 4513, tero.kallio@autotuojat.fi

toimitusjohtaja Pekka Rissa, Autoalan Keskusliitto ry, puh. 0500 417300, pekka.rissa@akl.fi

Autoalan Tiedotuskeskus (AuT) on autoalan suurimpien toimialajärjestöjen palvelu- ja informaatiokeskus, jonka tehtävänä on tuottaa tietoa tieliikenteestä sekä autokaupan, autoteollisuuden, korjaamojen ja katsastuksen toimialoilta.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Info Mikäli haluat muuttaa tai peruuttaa tilauksesi, klikkaa tästä: http://tiedotteet.aut.fi/go/347379-385688-66311219 Tiedotejakelu on ePressi.comin palvelu. Tiedotteet lähetetään ePressi.comin toimittaja- ja toimitusrekisterille. http://tiedotteet.aut.fi/go/347380-205317-66311219 Jos luet viestin mieluummin selaimella, klikkaa tästä: http://tiedotteet.aut.fi/a/s/66311219-7432435ed3058addfdc3702623665f68/912460

Autoalan koulutuksen järjestäjä 2017 -palkinto Oulun seudun ammattiopistolle |

Autoalan koulutuksen järjestäjä 2017 -palkinto Oulun seudun ammattiopistolle Tiedote. Julkaistu: 28.04.2017 klo 11:38 Autoalan Tiedotuskeskus http://tiedotteet.aut.fi/go/345359-14232-66311219

Autoalan Ammattikoulutuksen Edistämissäätiön hallitus on päättänyt palkita vuosittain edistyksellisen autoalan koulutuksen järjestäjän, ensimmäisen kerran vuonna 2017. Palkinto osoitetaan autoalan toisen asteen ammatillisen koulutuksen järjestäjälle, joka kehittää alan koulutustoimintaa oppimisen, toimintaympäristön muutosten ja teknologian kehittymisen näkökulmasta. Vuoden 2017 autoalan koulutuksen järjestäjäksi valittiin Oulun seudun ammattiopisto OSAO, joka on toteuttanut mallikkaasti uuden teknologian mukanaan tuomia muutoksia toimintaympäristössään ja toiminut aktiivisesti yhteistyössä alueen yritysten kanssa. - Uuden teknologian muutosten vuoksi opiskelijoiden oppimiskykyyn ja -tapoihin tulee reagoida nopeasti, toteaa Jouko Sohlberg Autoalan Ammattikoulutuksen Edistämissäätiön asiamies ja Autoalan Keskusliiton (AKL) tekninen johtaja. - Autoalan Keskusliiton yhtenä vastuullisena tehtävänä on turvata ammatillinen osaaminen alalla digitalisaation ja markkinoiden murroksen mukanaan tuomissa muutoksissa, painottaa AKL:n toimitusjohtaja Pekka Rissa.

Autoalan koulutuksen järjestäjä 2017 julkistettiin Autoalan Keskusliiton järjestämillä Autoalan opettaja- ja kouluttajapäivillä Turussa 28.4.2017. Palkintona jaettiin opettajien koulutukseen tarkoitettu avustus ja tunnustuspalkinto. Autoalan koulutuksen järjestäjä 2017 -kilpailu käytiin 1.9-31.12.2016.

Autoalan Ammattikoulutuksen Edistämissäätiö on perustettu vuonna 1961. Säätiön tarkoituksena on edistää autoalan toimintaa erityisesti kehittämällä sen koulutusta. Säätiön toiminta on keskittynyt usean vuoden ajan autoalan ammatilliseen, erityisesti alan opettajien täydennyskoulutukseen. www.akl.fi

Lisätietoja:

Jouko Sohlberg, asiamies, Autoalan Ammattikoulutuksen Edistämissäätiö p. 0400 904003 Matti Pörhö, puheenjohtaja, Autoalan Ammattikoulutuksen Edistämissäätiö p. 020762 4001 Pekka Rissa, toimitusjohtaja, Autoalan Keskusliitto, p. 0500 417 300

Autoalan Tiedotuskeskus (AuT) on autoalan suurimpien toimialajärjestöjen palvelu- ja informaatiokeskus, jonka tehtävänä on tuottaa tietoa tieliikenteestä sekä autokaupan, autoteollisuuden, korjaamojen ja katsastuksen toimialoilta.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Info Mikäli haluat muuttaa tai peruuttaa tilauksesi, klikkaa tästä: http://tiedotteet.aut.fi/go/345360-902063-66311219 Tiedotejakelu on ePressi.comin palvelu. Tiedotteet lähetetään ePressi.comin toimittaja- ja toimitusrekisterille. http://tiedotteet.aut.fi/go/345361-417928-66311219 Jos luet viestin mieluummin selaimella, klikkaa tästä: http://tiedotteet.aut.fi/a/s/66311219-de11637c6990e363d766bfbe647f04b7/911670