Uutiset:
http://kauppa.fi/rss/feed/uutiset
Tiedotteet:
http://kauppa.fi/rss/feed/tiedotteet
Lausunnot:
http://kauppa.fi/rss/feed/lausunnot
Blogit:
http://kauppa.fi/rss/feed/blogit

RSS-syötteet voit tilata omaan RSS-lukijaasi klikkaamalla ylläolevia linkkejä.

Kaupan liitto edustaa elinkeinoelämän suurinta toimialaa kauppaa. Liiton piirissä on noin 7 000 jäsenyritystä, ja se edustaa sekä vähittäis- että tukkukauppoja elinkeinopolitiikassa ja työmarkkinaedunvalvonnassa. 

Pysy kartalla kaupan alan uutisista ja tilaa Kaupan liiton uutiskirje. Uutiskirjeessä on koottuna tärkeimmät ja ajankohtaisimmat uutiset, tiedotteet ja tapahtumat.

Tapahtumakirjeestämme saat tietoa Kaupan liiton koulutuksista ja seminaareista.

Liity kirjeiden postituslistalle täältä

Etusivu > Ajankohtaista > Mediaseuranta > Yritystiedotteet

Yritystiedotteet

Tiedote: Päivittäistavaroiden vähittäismyynti laski maaliskuussa 0,1 prosenttia edellisvuodesta |

Myyntitiedote 27.4.2017 Päivittäistavarakauppa ry

Päivittäistavaroiden vähittäismyynti laski maaliskuussa 0,1 prosenttia edellisvuodesta Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten* päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli maaliskuussa 1 400,6 miljoonaa euroa, mikä oli 0,1 prosenttia vähemmän kuin maaliskuussa 2016. Päivittäistavarakaupan hintaindeksin** mukaan päivittäistavaroiden hinnat laskivat maaliskuussa 0,5 prosenttia vuoden 2016 maaliskuusta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat supistuivat 1,7 prosenttia ja käyttötavaroiden hinnat 1,2 prosenttia edellisvuodesta. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat puolestaan nousivat 5,1 prosenttia vuodentakaisesta***. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos**** eli inflaatio oli maaliskuussa 0,8 prosenttia. - Myynnin kehitykseen vaikutti osaltaan pääsiäisen ajoittuminen tänä vuonna huhtikuulle, kun viime vuonna pääsiäinen oli maaliskuussa. Pääsiäisen ajoittuminen eri kuukausille näkyy erityisesti ruuan myynnin kehityksessä maalis-huhtikuun aikana. Koko alkuvuoden 2017 kehitystä kannattaakin arvioida vasta kun huhtikuun myyntitiedot ovat saatavissa, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto kertoo. Päivittäistavaroiden myynti supistui maaliskuussa eniten pienmyymälöissä, joissa laskua vuodentakaisesta kertyi 3,5 prosenttia. Valintamyymälöiden myynti laski puolestaan 1,6 prosenttia ja pienten supermarkettien myynti 0,6 prosenttia. Hypermarkettien myynti väheni edellisvuoden maaliskuuhun verrattuna 1,5 prosenttia. Myynti lisääntyi maaliskuussa ainoastaan suurissa supermarketeissa, joissa kasvua kertyi 2,6 prosenttia vuodentakaisesta. Päivittäistavaroiden myynti kasvoi 0,1 prosenttia tammi-maaliskuussa Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi-maaliskuussa suurissa supermarketeissa, mutta sen sijaan laski muissa myymälätyypeissä. Suurten supermarkettien myynti kasvoi 3,0 prosenttia vuoden 2016 tammi-maaliskuuhun verrattuna. Laskua edellisvuodesta kertyi eniten pienmyymälöissä, yhteensä 5,1 prosenttia. Valintamyymälöiden myynti supistui puolestaan 2,6 prosenttia. Pienten supermarkettien osalta myynti laski 0,3 prosenttia ja hypermarkettien osalta 0,8 prosenttia vuoden 2016 tammi-maaliskuusta. - Noin kolme vuotta kestänyt elintarvikkeiden hintojen lasku jatkui edelleen ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Jo vuonna 2015 Suomessa oli Pohjoismaiden edullisin ruoan hintataso. Kilpailu päivittäistavarakaupassa on tiukkaa. Myymälätyyppien väliset erot myynnin kehityksessä ovat kuitenkin kaventuneet viimevuodesta. Mielenkiintoista on myös, että ainoa myyntiään alkuvuonna kasvattanut myymälätyyppi oli suuret supermarketit, Kari Luoto toteaa. Päivittäistavaroiden hinnat laskivat tammi-maaliskuussa yhteensä 0,4 prosenttia vuoden 2016 vastaavasta ajanjaksosta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat laskivat tammi-maaliskuussa 1,5 prosenttia. Myös käyttötavaroiden hinnat supistuivat 1,5 prosenttia edellisvuodesta. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat sen sijaan nousivat 5,0 prosenttia***.

Tilaston taustatiedot

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.

*Tilastossa mukana olevat jäsenyritysten ketjut ovat: K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market, Neste K -liikenneasemat ja muut K-ruokakaupat, Alepa, Sale, Prisma, S-market ja ABC, Valintatalo ja Siwa, Lidl, Stockmann, Tokmanni, M-ketju, Minimani sekä R-kioski.

**Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.

***Tupakkaveroa on korotettu vuosien 2016-2017 aikana 1.1.2016, 1.7.2016 ja 1.1.2017.

****Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jossa hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain. Tilastokeskus on tarkistanut tammikuun 2016 alussa kuluttajahintaindeksin hyödykekorin ja uudistanut painorakenteen sekä siirtynyt käyttämään uutta perusvuotta 2015=100.

Lisätietoja: PTY, toimitusjohtaja Kari Luoto, p. 0400 688 708 Tilastokeskus, aktuaari Seija Karttunen p. 029 551 2741

Liitteet: Tiedote (pdf) Päivittäistavaroiden vähittäismyynnin kehitys myymälätyypeittäin maaliskuussa 2016 ja 2017 kuvioina ja taulukkoina (pdf) Päivittäistavarakaupan hintaindeksien kehitys maaliskuussa 2016 ja 2017 kuviona ja taulukkona (pdf) Päivittäistavarakaupan myynnin, hintojen sekä volyymin kehitys neljännesvuosittain (pdf)

Päivittäistavarakauppa ry Eteläranta 10 * PL 340, 00131 Helsinki (09) 172 860 * viestinta@pty.fi * www.pty.fi

Tiedote: Tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto laski maaliskuussa |

Myyntitiedote 27.4.2017 Päivittäistavarakauppa ry

Tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto laski maaliskuussa

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten tavaratalo- ja hypermarketketjujen* liikevaihto laski maaliskuussa 3,0 prosenttia edellisvuodesta ja liikevaihdon arvoksi kirjattiin 548,9 miljoonaa euroa.

- Maaliskuun ja koko alkuvuoden käyttötavarakaupan tilastoa vääristää se, että Anttila-ketjun myynnit ovat mukana vuoden 2016 vertailuluvuissa, mutta eivät enää vuoden 2017 tiedoissa. Lisäksi myyntien vertailukelpoisuutta vaikeuttaa pääsiäisen sijoittuminen tänä vuonna huhtikuulle, kun viime vuonna pääsiäinen oli maaliskuussa. Pääsiäisen ajoittuminen eri kuukausille näkyy erityisesti ruuan myynnin kehityksessä maalis-huhtikuun aikana, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto toteaa.

Liikevaihto laski maaliskuussa kodin- ja vapaa-ajan tuoteryhmässä 8,7 prosenttia, kun sen sijaan pukeutumisen tuoteryhmässä liikevaihto kasvoi 1,2 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna. Kaikkiaan käyttötavaroiden tuoteryhmän liikevaihto supistui 6,2 prosenttia edellisvuodesta. Elintarvikkeiden tuoteryhmässä liikevaihto laski puolestaan 1,4 prosenttia vuoden 2016 maaliskuuhun verrattuna.

Tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto laski tammi-maaliskuussa 3,7 prosenttia vuodentakaisesta

Liikevaihto laski tammi-maaliskuussa pukeutumisen tuoteryhmässä 7,3 prosenttia vuoden 2016 tammi-maaliskuusta. Kodin- ja vapaa-ajan tuoteryhmän osalta laskua kertyi samaan aikaan 9,6 prosenttia. Yhteensä käyttötavaroiden tuoteryhmän liikevaihto supistui näin ollen 9,0 prosenttia vuodentakaisesta. Elintarvikkeiden tuoteryhmässä liikevaihto laski 0,9 prosenttia edellisvuoden tammi-maaliskuuhun verrattuna.

Tilaston taustatiedot

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan ilman arvonlisäveroa. Tavaratalokaupan myyntiluvuissa on mukana myös verkkokaupan myynti.

*Jäsenyritysten tavaratalo- ja hypermarketketjut ovat: K-Citymarket, Prisma, Sokos, Stockmann, Tokmanni ja Minimani. Lisäksi mukana tilastossa on vertailuluvuissa Anttila-ketju ja sen konkurssipesä.

Lisätietoja: PTY, toimitusjohtaja Kari Luoto, p. 0400 688 708 Tilastokeskus, aktuaari Seija Karttunen p. 029 551 2741

Liitteet: Tiedote (pdf) Tavaratalokaupan liikevaihdon kehitys tuoteryhmittäin maaliskuussa 2017 ja 2016 kuvioina ja taulukkoina (pdf)

Päivittäistavarakauppa ry Eteläranta 10 * PL 340, 00131 Helsinki (09) 172 860 * viestinta@pty.fi * www.pty.fi

Tiedote: Foodservice-tukkukaupan liikevaihto kasvoi maaliskuussa 3,0 prosenttia edellisvuodesta |

Myyntitiedote 27.4.2017 Päivittäistavarakauppa ry

Foodservice-tukkukaupan liikevaihto kasvoi maaliskuussa 3,0 prosenttia edellisvuodesta

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten* Foodservice-tukkukaupan liikevaihdon arvoksi kirjattiin maaliskuussa 177,0 miljoonaa euroa, mikä oli 3,0 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.

Vuoden 2017 maaliskuussa oli 23 toimituspäivää** eli kaksi päivää enemmän kuin vuoden 2016 maaliskuussa.

Liikevaihto kasvoi tammi-maaliskuussa 3,5 prosenttia vuodentakaisesta

Foodservice-tukkukaupan kumulatiivinen liikevaihto tammi-maaliskuussa 2017 oli 487,2 miljoonaa euroa, jolloin nousua edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna oli 3,5 prosenttia.

Tammi-maaliskuussa 2017 oli kolme toimituspäivää** enemmän kuin vastaavana ajanjaksona vuonna 2016.

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan ilman arvonlisäveroa.

*Heinon Tukku Oy, Kespro Oy, Meira Nova Oy, Wihuri Oy Aarnio ja Suomen Palvelutukkurit Oy

**Toimituspäiviin luetaan kalenterikuukauden arkipäivät (maanantai-perjantai) pl. arkipyhät. Maaliskuussa ei ollut arkipyhiä.

Lisätietoja: PTY, toimitusjohtaja Kari Luoto, p. 0400 688 708 Tilastokeskus, aktuaari Seija Karttunen p. 029 551 2741

Liitteet: Tiedote (pdf) Foodservice-tukkukaupan liikevaihdon vuosimuutos ja arvo (pdf)

Tammikuusta 2017 lähtien Foodservice-tukkukaupan myyntiluvuissa on mukana myös Suomen Palvelutukkurit Oy:n myynti. Liikevaihdon arvon aikasarjassa on tästä johtuen aikasarjakatkos vuosien 2016 ja 2017 välillä. Vuosimuutoksissa aikasarjakatkosta ei ole vaan muutos on huomioitu vuoden 2017 vertailutiedoissa.

Päivittäistavarakauppa ry Eteläranta 10 * PL 340, 00131 Helsinki (09) 172 860 * viestinta@pty.fi * www.pty.fi

Kilpailu- ja kuluttajavirasto on hyväksynyt Keskon ja Yamahan yrityskaupan |

Kesko Oyj

KESKO LEHDISTÖTIEDOTE 20.04.2017 KLO 15.30 1(1) Kilpailu- ja kuluttajavirasto on hyväksynyt Keskon ja Yamahan yrityskaupan Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on hyväksynyt yrityskaupan, jolla Kesko Oyj:n tytäryhtiö Konekesko Oy myy Yamarin-veneliiketoimintansa Yamaha Motor Europe N.V.:n omistamalle tytäryhtiölle Inhan Tehtaat Oy Ab:lle. Samalla on hyväksytty Yamahan vapaa-ajan koneiden Suomen edustuksen siirto Konekesko Oy:ltä Yamaha Motor Europe N.V.:lle.

KKV on 20.04.2017 antamallaan päätöksellä hyväksynyt yrityskaupan, jolla Kesko myy Yamarin-veneliiketoimintansa ja Yamaha-edustuksensa Suomessa. Päätöksessä ei aseteta ehtoja kaupan toteuttamiselle. Kesko Oyj on 19.12.2016 kertonut lehdistötiedotteella myyvänsä Yamarin-veneliiketoimintansa ja Yamaha-edustuksensa Suomessa. Kauppaan kuuluu Konekesko Oy:n Yamarin-veneliiketoiminta, Yamahan tuotteiden maahantuonti sekä eräiden muiden tuotemerkkien edustukset. Keskon tavoitteena on saada yrityskauppa päätöksen viimeistään kolmannen vuosineljänneksen aikana. Lisätietoja: Antti Meriläinen, johtaja, Keskon maatalous- ja konekauppa, antti.jo.merilainen@kesko.fi, p. 010 53 20492 Riikka Toivonen, talousviestintäjohtaja, riikka.toivonen@kesko.fi, p. 010 53 23495 JAKELU Keskeiset tiedotusvälineet www.kesko.fi

Sait tämän viestin Keskon viestinnästä. Lisätietoja osoitteesta www.kesko.fi. Voit poistua jakelulistalta vastaamalla tähän viestiin tai lähettämällä tiedon osoitteeseen viestinta@kesko.fi.

Keskon myynti kasvoi maaliskuussa |

KESKO LEHDISTÖTIEDOTE 19.04.2017 KLO 09.00 1(2) Keskon myynti kasvoi maaliskuussa Kesko-konsernin myynti oli maaliskuussa 2017 yhteensä 1003,8 milj. euroa ja se kasvoi 30,5 %. Myynti kasvoi vertailukelpoisesti ilman yritysjärjestelyjen vaikutusta paikallisissa valuutoissa 4,9 %. Toimituspäiviä oli kaksi enemmän kuin edellisenä vuonna. "Keskon myynti kasvoi maaliskuussa kaikilla toimialoilla. Kasvua vahvistivat merkittävästi Suomen Lähikaupan, Onnisen ja AutoCarreran yritysostot. Myös vertailukelpoinen myynti kehittyi maaliskuussa hyvin niin päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa kuin autokaupassakin", Keskon pääjohtaja Mikko Helander sanoo. Päivittäistavarakaupan myynti oli maaliskuussa 467,8 milj. euroa ja myynti kasvoi 13,1 %. Päivittäistavarakaupan myynti ilman Suomen Lähikaupan hankinnan vaikutusta oli 408,6 milj. euroa ja myynnin vertailukelpoinen kehitys +1,1 %. Rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti oli maaliskuussa 453,5 milj. euroa ja se kasvoi 61,3 %. Rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti ilman Onnista oli 315,5 milj. euroa ja se kasvoi paikallisissa valuutoissa 10,2 %. Suomessa myynti kasvoi 8,8 % ilman Onnista. Ulkomailla myynti kasvoi paikallisissa valuutoissa 12,3 % ilman Onnista. Rauta- ja sisustuskaupan myynti kasvoi 13,3 % paikallisissa valuutoissa. Vapaa-ajankaupan myynti Suomessa laski 5,0 %, maatalous- ja konekaupan myynti kasvoi 9,3 % ja huonekalukaupan myynti kasvoi 9,9 %. Autokaupan myynti oli maaliskuussa 82,8 milj. euroa ja se kasvoi 10,7 % edellisvuodesta. Autokaupan myynti ilman AutoCarreraa oli 78,5 milj. euroa ja vertailukelpoinen kehitys oli +4,9 %. Maaliskuussa 2017 oli Keskon tukkumyynnissä Suomessa myyntipäiviä 23 eli kaksi enemmän kuin edellisenä vuonna. Tammi-maaliskuussa 2017 oli Keskon tukkumyynnissä Suomessa myyntipäiviä kolme enemmän kuin edellisenä vuonna. Kesko julkistaa ennakkotiedon K-ryhmän vähittäismyynnistä vuosineljänneksittäin osavuosikatsauksen yhteydessä. Lisätietoja antaa talousjohtaja Eva Kaukinen, puh. 0105322338. Kesko Oyj JAKELU Keskeiset tiedotusvälineet www.kesko.fi

Sait tämän viestin Keskon viestinnästä. Lisätietoja osoitteesta www.kesko.fi. Voit poistua jakelulistalta vastaamalla tähän viestiin tai lähettämällä tiedon osoitteeseen viestinta@kesko.fi.

Kesko myy K-maatalous-liiketoimintansa Lantmännenille |

Kesko myy K-maatalous-liiketoimintansa Lantmännenille

Kesko Oyj on sopinut myyvänsä K-maatalous-liiketoimintansa ruotsalaiselle Lantmännen ek förille. Osakekauppana toteutettavan kaupan velaton kauppahinta on 38,5 milj. euroa.

Myytäväksi sovittujen K-maatalous-liiketoimintojen liikevaihto 2016 oli 334 milj. euroa ja liikevoitto 5,3 milj. euroa. Osakekauppana toteutettavan kaupan velaton kauppahinta on 38,5 milj. euroa, joka maksetaan kaupan toteutumisen yhteydessä käteisellä. Kesko Oyj kirjaa yrityskaupasta kaupan toteutuessa noin 13 milj. euron myyntivoiton. Myytävissä liiketoiminnoissa työskentelee 45 työntekijää. K-maatalous-ketjun 78 kaupassa toimii 43 paikallista kauppiasyrittäjää, jotka jatkavat toimintaansa kauppiasmallilla Lantmännenin kanssa.

K-maatalous-ketjun vähittäismyynti 2016 oli 424 milj. euroa. K-maatalouden asiakkaita ovat maatalousyrittäjät, koneurakoitsijat sekä hevosalan ammattilaiset ja harrastajat. K-maatalouden tuotevalikoimaan kuuluvat muun muassa kylvösiemenet, lannoitteet, rehut ja kasvinsuojeluaineet.

"Maatalouden rakenne Suomessa on muuttunut merkittävästi. Muutos jatkuu ja tilojen lukumäärä vähenee edelleen. Samalla maatalouskauppa kansainvälistyy ja keskittyy. Osana Lantmänneniä K-maatalouden ja K-maatalous-kauppiaiden asema maatalouskaupassa vahvistuu ja kilpailukyky kiristyvässä toimintaympäristössä paranee. Kesko on strategiansa mukaisesti tulevaisuudessa yhä fokusoituneempi yhtiö ja keskittyy kotimaan päivittäistavarakauppaan, rakentamisen ja talotekniikan kauppaan sekä autokauppaan", sanoo Keskon pääjohtaja Mikko Helander.

Lantmännen on ruotsalainen maatalousosuuskunta ja Pohjois-Euroopan johtava alan toimija. Lantmännenin liikevaihto on noin 3,9 mrd euroa ja sillä on työntekijöitä noin 10000 ja toimintaa yli 20 maassa. Lantmännenin omistavat 25000 ruotsalaista maanviljelijää.

"Lantmännen ostaa K-maatalouden kasvaakseen ja kehittääkseen edelleen asemaansa viljan arvoketjussa Itämeren alueella. Yrityskauppa on tärkeä osa Lantmännenin Itämeren alueen strategian toteutusta. Se antaa Lantmännenille mahdollisuuden jatkuvaan kasvuun ja kehitykseen itäisessä naapurimaassamme, missä Lantmännenillä on jo vahva asema leipomo- ja mallastusteollisuudessa", sanoo Per Olof Nyman, Lantmännen-konsernin pääjohtaja.

Kaupan toteutuminen edellyttää kilpailuviranomaisten hyväksymistä sekä kaupan muiden ehtojen täyttymistä. Kaupan ennakoidaan toteutuvan viimeistään vuoden 2017 kolmannen vuosineljänneksen aikana.

Tiedotustilaisuus 12.4.2017 kello 15.30

Kesko ja Lantmännen järjestävät tiedotustilaisuuden keskiviikkona 12.4.2017 klo 15.30 Keskon maatalous- ja konekaupan toimipisteessä osoitteessa Vanha Porvoontie 245, Vantaa. Lisätietoja: Antti Meriläinen, johtaja, Keskon maatalous- ja konekauppa, antti.jo.merilainen@kesko.fi, p. 010 53 20492 Jukka Erlund, talous- ja rahoitusjohtaja, jukka.erlund@kesko.fi, p. 01053 22113 Lauri Peltola, johtaja, lauri.peltola@kesko.fi, p. 010 53 22400 Kesko Oyj

Autoilijoille ilmaisia tuulilasin kuntotarkistuksia pääsiäisen liikenteessä |

Autoilijoille ilmaisia tuulilasin kuntotarkistuksia pääsiäisen liikenteessä Tiedote. Julkaistu: 11.04.2017 klo 08:57 Autoalan Tiedotuskeskus http://tiedotteet.aut.fi/go/332607-534747-66311219

Autoalan Keskusliitto, Saint-Gobain Autover, Autoliitto, Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi) ja Liikenneturva haluavat tänäkin vuonna muistuttaa autoilijoita tuulilasin merkityksestä liikenneturvallisuudelle.

Autoalan insinööriopiskelijat tekevät palveluna autoilijoille ilmaisia tuulilasin kuntotarkistuksia valituilla ABC-asemilla pääsiäisviikonlopun liikenteessä. Autoilija saa tarkistuksesta tositteen, johon on merkitty tuulilasin kuntoon liittyviä asioita, kuten onko tuulilasissa kiveniskemiä, halkeamia tai onko se kulunut. Keväällä aurinko paistaa matalalta ja aiheuttaa tuulilasiin häikäisyä ja heijastuksia. Naarmuinen ja huonokuntoinen tuulilasi pahentaa tilannetta ja huonossa kunnossa olevat tuulilasinpyyhkijät naarmuttavat lasin pintaa entisestään.

Tuulilasi on autossa myös kantava rakenne, jota halkeamat merkittävästi heikentävät. Tuulilasiin on usein myös integroitu erilaista tekniikkaa, kuten antureita, sensoreita ja kameroita, joiden toimintaan pienetkin naarmut ja lovet lasin pinnassa saattavat vaikuttaa. Kura, lumi, suola, jää ja huurre lasissa pimentävät tehokkaasti näkymää tuulilasin läpi. Naarmuinen tuulilasi muuttuu viistosti paistavassa auringossa pelkäksi heijastepinnaksi.

Viime vuoden tarkistusten tulokset olivat huolestuttavia. Tuulilaseista toimenpiteitä vaativia oli 49 % ja kunnossa 51 %. Tuulilaseista siis noin puolet vaatii toimenpiteitä ja puolet on kunnossa.

Tutustu vuoden 2016 –tarkistusraporttiin täältä .

Tuulilasitarkistuksia tarjotaan

pitkäperjantaina 14.4 klo 12-18 I pääsiäispäivänä 16.4 klo 10-15 II pääsiäispäivänä 17.4 klo 10-15

seuraavissa kohteissa:

ABC Tiiriö Hämeenlinna ABC Tupos Liminka ABC Seinäjoki ABC Koulukatu Turku

Lisätietoja tekninen johtaja Jouko Sohlberg, Autoalan Keskusliitto ry, puh. 0400 904 003 liiketoimintajohtaja Jussi Kovasiipi, Saint-Gobain Autover, puh. 040580 0403 viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen, Autoliitto, puh. 040751 1173 johtava asiantuntija, Jussi Pohjonen, Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi), puh. 029 5345 310 yhteyspäällikkö, Turku Tapio Heiskanen, Liikenneturva, puh. 020 7282 362

Autoalan Tiedotuskeskus (AuT) on autoalan suurimpien toimialajärjestöjen palvelu- ja informaatiokeskus, jonka tehtävänä on tuottaa tietoa tieliikenteestä sekä autokaupan, autoteollisuuden, korjaamojen ja katsastuksen toimialoilta.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Info Mikäli haluat muuttaa tai peruuttaa tilauksesi, klikkaa tästä: http://tiedotteet.aut.fi/go/332608-178045-66311219 Tiedotejakelu on ePressi.comin palvelu. Tiedotteet lähetetään ePressi.comin toimittaja- ja toimitusrekisterille. http://tiedotteet.aut.fi/go/332609-799960-66311219 Jos luet viestin mieluummin selaimella, klikkaa tästä: http://tiedotteet.aut.fi/a/s/66311219-0082acd0a571a3ae70e5bcbe2683d45c/906756

Suomen ensimmäinen Personal Host avustaa asiakkaita huippusuorituksiin Radisson Blu Royal Hotelissa |

Suomen ensimmäinen Personal Host avustaa asiakkaita huippusuorituksiin Radisson Blu Royal Hotelissa

Radisson Blu Royal Hotel Helsingissä esittelee ensimmäisenä Suomessa Personal Host -palvelun. Personal Host on Royalin tapahtuma-alan ammattilainen, joka yhdessä asiakkaan kanssa luo edellytykset huippusuorituksiin kokouksissa ja tapahtumissa.

Yksilöllistä suunnittelua tarpeidesi mukaan

Personal Host on apuna tapahtuman suunnittelussa ja toteutuksessa alusta asti. Hän kartoittaa etukäteen asiakkaan kanssa tilaisuuden sisällön sekä tavoitteet ja etsii niiden saavuttamiseen sopivat ratkaisut. Samalla selvitetään erityistoiveet ja perehdytetään tarvittaessa talon tiloihin ja palveluihin. Personal Host huolehtii myös tukitiimin briiffauksen ja varmistaa läsnäolon. Tapahtumapäivän kokousteknikko sekä tapahtumaemäntä tai -isäntä tuntevat kunkin tilaisuuden tavoitteet, ja ovat käytettävissä koko tilaisuuden ajan. Ennen kunkin tilaisuuden alkua esitellään tila ja käydään läpi päivän ohjelma.

Menestyksellisen tapahtuman järjestäminen vaatii tietoa, taitoa ja intohimoista otetta yksityiskohtiin. Siksi Suomen ensimmäinen Personal Host, Radisson Blu Royalin Meetings & Events Manager Jussi Haataja pitää uutta palvelua loistavana lisänä Royalin kattavaan tapahtumatarjontaan. ”Asiakas voi olla varma, että meillä homma toimii varmasti ja Personal Host pitää hänestä huolen”, sanoo Jussi Haataja. Radisson Blu Royal Hotel on Helsingin suosituimpia kokous- ja tapahtumahotelleja. Keskei­nen sijainti, monimuotoiset tilat ja kansainvälisesti palkittu palvelun laatu tekevät Royalista halutun ta­pahtumakumppanin. Hotellin 13 juhlatilassa järjestetään vuosittain satoja erilaisia tilaisuuksia, joihin osallistuu yhteensä tuhansia vieraita.

”Kun ammattilainen hoitaa käytännön asiat puolestasi, sinä voit sijoittaa aikasi ja panoksesi oikeaan paikkaan, ja keskittyä nauttimaan tilaisuudesta”, sanoo Jussi Haataja.

Lisätiedot: Jussi Haataja, Meetings&Events Manager, Radisson Blu Royal Hotel, p. 358 50 576 4585, jussi.haataja@radissonblu.com

Radisson Blu -hotelliketju kuuluu Carlson Rezidor Hotel Groupiin, joka on yksi maailman nopeimmin kasvavista hotelliryhmittymistä. Ryhmään kuuluvat Radisson Blu Hotellien lisäksi Quorvus Collection, Radisson, Radisson Red, Park Plaza, Park Inn by Radisson and Country Inns & Suites By Carlson -hotellit. Carlson Rezidor Hotel Groupilla on yli 1 350 hotellia yli 100 maassa ympäri maailmaa. Radisson Blu Hotelleja on Suomessa kahdeksan, joista neljä Helsingissä sekä yksi Espoossa, Turussa, Tampereella ja Oulussa. Hotellien liiketoiminasta pääkaupunkiseudulla sekä Tampereella ja Oulussa vastaa Sokotel Oy ja Turussa Turun Osuuskauppa. Hotellit ovat keskittyneet tarjoamaan yksilöllisiä elämyksiä, ja yhteistä niille on kansainvälisesti palkittu palvelun laatu. Kaikki Suomen hotellit ovat Green Key -sertifioituja. Carlson Rezidor Hotel Group on valittu jo seitsemänä vuonna peräkkäin maailman eettisimpien yritysten joukkoon. Radisson Blu Hotellit Suomessa: Radisson Blu Plaza Hotel Helsinki – The Stage for Your Story Radisson Blu Royal Hotel Helsinki – Tapahtumatalo aitiopaikalla Radisson Blu Seaside Hotel Helsinki – Helsinki State of Mind Radisson Blu Hotel Espoo – The Log out Zone Radisson Blu Marina Palace Hotel Turku – Lupa nauttia Radisson Blu Hotel Oulu – Tekee kaiken mahdolliseksi Radisson Blu Aleksanteri Hotel Helsinki – Helmi kaupungin sydämessä Radisson Blu Grand Hotel Tammer Tampere – Suurten tarinoiden näyttämö

Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa:

Personal Host Jussi Haataja Radisson Blu Royal Hotel Helsinki

Personal Host Jussi Haataja Radisson Blu Royal Hotel Helsinki

media.ne.cision.com

Personal Host Jussi Haataja Radisson Blu Royal Hotel Helsinki

Mikäli et jatkossa halua vastaanottaa tiedotteita yritykseltä SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta, ole hyvä ja klikkaa oheista linkkiä

https://optout.cision.com/fi/RKa7rMWaFQoeXg2TNyVgETwQQJCwALb1G4by8HixZPWhPm6qsSqQQUrEL8RwY5agEdyDf5NZTruU2vqGgcAy7mCuKZx1KZWzvkNsXyy2cqqTeFgriuNBEZQ7tUna7XfgtVS. SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta, -, -, - -

Autoalan Keskusliiton tiedote: Autoalalla aiempaa valoisammat tulevaisuuden näkymät |

Autoalan Keskusliiton tiedote: Autoalalla aiempaa valoisammat tulevaisuuden näkymät Tiedote. Julkaistu: 06.04.2017 klo 08:41 Autoalan Tiedotuskeskus http://tiedotteet.aut.fi/go/329438-388992-66311219

Autoalan Keskusliiton suhdannebarometri näyttää kuluvalle vuodelle aiempaa myönteisempää kehitystä. Barometrin perusteella autoalan pitkäaikainen taantuma on kääntymässä hienoiseen kasvuun. Autokauppa kääntyi taantumaan vuonna 2009 ja ensirekisteröinnit ovat olleet selvästi normaalitasoa alhaisemmat koko 2010-luvun. Pieni autojen myynti on heijastunut alan taloudelliseen tulokseen – autoliikkeiden tuloskehitys on ollut heikko ja sijoitetun pääoman tuoton mediaani vajosi alle kuuden prosentin vuosina 2013–2015.

Maaliskuun lopussa toteutetussa suhdannebarometrissa noin kaksi kolmasosaa autoliikkeistä arvioi, että suunta kääntyi parempaan viime vuonna. Noin 80 prosenttia autoliikkeistä arvioi, että myynti kasvaa kuluvana vuonna. Lähes kolmannes autoliikkeistä arvioi henkilöstönsä määrän kasvavan kuluvan vuoden aikana. Autojen maahantuonnin, myynnin, huollon ja korjauksen sekä vuokrauksen ja katsastustoiminnan kattava autoala työllistää Suomessa noin 29000 henkilöä.

Autoilijan rahoituspalvelut monipuolistuvat

Autoliikkeiden arvioiden mukaan eniten autoalaa tulevina vuosina muokkaavat olemassa olevan asiakastiedon ja big datan tuomat mahdollisuudet sekä epävarmuus autoilun hinnoittelusta ja verotuksesta. Digitalisaatio muuttaa autokaupan hankintakanavia tulevina vuosina. Myös väestön ikääntyminen ja kotitalouskoon pieneneminen nähtiin tärkeänä muutostekijänä. Automarkkinaan vaikuttaa myös kiristyvät päästöjen vähentämistavoitteet, jotka lisäävät vähitellen hybridi- ja sähköautojen osuutta kannassa.

Autoliikkeet arvioivat autojen rahoituskanavien monimuotoistuvan lähivuosina. Osamaksukaupan ja leasingin osuuden on ennakoitu kasvavan selvästi niin uusien kuin käytettyjenkin autojen kaupassa.

Autoalan helmikuussa päivitetty ennuste uusien autojen myynnistä on kuluvalle vuodelle 120000 henkilöautoa. Uusien autojen myynti kasvaisi tällöin maltillisesti, 0,8 prosentilla vuoteen 2016 verrattuna. Ennuste päivitetään seuraavan kerran toukokuussa.

AKL:n suhdannebarometri

Lisätietoja:

Autoalan Keskusliitto ry, toimitusjohtaja Pekka Rissa p. 0500 417300

Autoalan Keskusliiton puheenjohtaja kauppaneuvos Heikki Häggkvist, Wetteri Yhtiöt Oyp. 0400 587 324

Autoalan Tiedotuskeskus (AuT) on autoalan suurimpien toimialajärjestöjen palvelu- ja informaatiokeskus, jonka tehtävänä on tuottaa tietoa tieliikenteestä sekä autokaupan, autoteollisuuden, korjaamojen ja katsastuksen toimialoilta.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Info Mikäli haluat muuttaa tai peruuttaa tilauksesi, klikkaa tästä: http://tiedotteet.aut.fi/go/329439-74262-66311219 Tiedotejakelu on ePressi.comin palvelu. Tiedotteet lähetetään ePressi.comin toimittaja- ja toimitusrekisterille. http://tiedotteet.aut.fi/go/329441-574571-66311219 Jos luet viestin mieluummin selaimella, klikkaa tästä: http://tiedotteet.aut.fi/a/s/66311219-4e1ca1015e115ff1aea82fcf6dd76f5d/905467

K-KAUPPIASLIITON TIEDOTE: Toni Pokela jatkaa K-kauppiaiden johdossa |

TIEDOTE 4.4.2017

Toni Pokela jatkaa K-kauppiaiden johdossa

K-kauppiaiden johdossa, K-kauppiasliiton hallituksen puheenjohtajana jatkaa toista toimikauttaan kauppias Toni Pokela. Hänet valittiin jatkokaudelle K-kauppiasliiton vuosikokouksessa huhtikuun alussa Helsingissä. Liiton hallituksen varapuheenjohtajana jatkaa myös toista toimikauttaan kauppias Jussi Perälä.

Tasan 20 vuotta K-kauppiasyrittäjänä pääkaupunkiseudulla työskennellyt Toni Pokelan kauppiasura alkoi K-lähikauppa Kastanjan kauppiaana. Tämän jälkeen hän on toiminut Helsingin asematunnelin K-market Kotikonnussa ja vuodesta 2001 alkaen Espoon K-Citymarket Ison Omenan kauppiaana. Pokelan toinen kauppa K-Market Omena Matinkylän metroasemalla avaa ovensa, kun länsimetro alkaa kulkea, näillä näkymin elokuussa 2017.

Toni Pokelalla on ollut useita K-ryhmän luottamustehtäviä 2000-luvun alusta alkaen, mm. K-kauppiasliiton hallituksen jäsenenä 2008 - 2012. Vuodesta 2012 alkaen hän on ollut Keskon hallituksen jäsen.

K-kauppiasliiton hallitus 2017

· Kauppias Toni Pokela, K-Citymarket Iso-Omena, Espoo, pj

· Kauppias Jussi Perälä, K-Rauta Oulunkylä, Helsinki, vpj

· Kauppias Markus Ranne, K-Supermarket Hertta, Helsinki

· Kauppias Tomi Huuho, K-Citymarket Klaukkala

· Kauppias Olli Runokangas, K-Market Masurkka, Helsinki

· Kauppias Jari Peltonen, K-Rauta Malmi Procenter, Helsinki

· Kauppias Timo Tersa, K-Rauta Lappeenranta

· Diplomikauppias Risto Niklas-Salminen, Intersport Koskikeskus, Tampere

· Diplomikauppias Jyrki Aalto, Kookenkä Kamppi, Helsinki Lisätietoja: kauppias Toni Pokela, puh. 040 547 8346, toni.pokela@citymarket.fi

K-kauppiasliitto on K-kauppiaiden yhteistoiminta- ja edunvalvontajärjestö, johon kuuluu yli 1 100 K-kauppiasyrittäjää. K-kauppiasliiton perustehtävänä on K-kauppiasyrittäjyyden kehittäminen ja vahvistaminen sekä jäsentensä yhteisten etujen ajaminen. www.k-kauppiasliitto.fi

Hallituksen jäsenten kuvat voi ladata osoitteesta https://elvis.astehelsinki.fi/elvis?w=vUPAnFf

Leena Salo viestintäpäällikkö K-KAUPPIASLIITTO puh. 050 487 2984

Sörnäistenkatu 2, 00580 Helsinki leena.salo@k-kauppiasliitto.fi www.k-kauppiasliitto.fi [KKL logo allekirjoitus 2016] Yrittäjyyttä ja yhteistyötä