Uutiset:
http://kauppa.fi/rss/feed/uutiset
Tiedotteet:
http://kauppa.fi/rss/feed/tiedotteet
Lausunnot:
http://kauppa.fi/rss/feed/lausunnot
Blogit:
http://kauppa.fi/rss/feed/blogit

RSS-syötteet voit tilata omaan RSS-lukijaasi klikkaamalla ylläolevia linkkejä.

Kaupan liitto edustaa elinkeinoelämän suurinta toimialaa kauppaa. Liiton piirissä on noin 7 000 jäsenyritystä, ja se edustaa sekä vähittäis- että tukkukauppoja elinkeinopolitiikassa ja työmarkkinaedunvalvonnassa. 

Pysy kartalla kaupan alan uutisista ja tilaa Kaupan liiton uutiskirje. Uutiskirjeessä on koottuna tärkeimmät ja ajankohtaisimmat uutiset, tiedotteet ja tapahtumat.

Tapahtumakirjeestämme saat tietoa Kaupan liiton koulutuksista ja seminaareista.

Liity kirjeiden postituslistalle täältä

Etusivu > Ajankohtaista > Mediaseuranta > Yritystiedotteet

Yritystiedotteet

Maaliskuun henkilöautorekisteröinnit hieman viime vuotta pienemmät |

Maaliskuun henkilöautorekisteröinnit hieman viime vuotta pienemmät Tiedote. Julkaistu: 03.04.2017 klo 14:40 Autoalan Tiedotuskeskus http://tiedotteet.aut.fi/go/326937-640163-66311219

Maaliskuussa rekisteröitiin 11 202 uutta henkilöautoa, joka on 3,9 prosenttia viime vuotta vähemmän. Kuluvan vuoden tammi-maaliskuun ensirekisteröintien määrä on viime vuoden tasolla.

Uusien pakettiautojen kysyntä on edelleen selvässä kasvusuunnassa. Pakettiautoja rekisteröitiin maaliskuussa 1525, kasvua viime vuoden maaliskuuhun nähden on 38,9 prosenttia. Alkuvuonna pakettiautoja on rekisteröity 29,7 prosenttia viime vuotta enemmän.

Uusia kuorma-autoja rekisteröitiin 311, joka on 22,9 prosenttia viime vuoden maaliskuuta enemmän. Eniten on kasvanut yli 16 tonnin kuorma-autojen kysyntä. Kuorma-autojen ensirekisteröinnit ovat ensimmäisellä vuosineljänneksellä 16,0 prosenttia viime vuotta suuremmat.

Linja-autoja ensirekisteröitiin maaliskuussa 29. Linja-autoja on kaiken kaikkiaan tänä vuonna rekisteröity 106, mikä on 29,3 prosenttia viime vuotta enemmän.

Suomi on jäänyt muiden Pohjoismaiden ensirekisteröintikehityksestä

Muissa Pohjoismaissa uusien autojen kysyntä on selvästi Suomea suurempi. Ensirekisteröintien määrä kääntyi kaikissa Pohjoismaissa selvään kasvuun heti vuosien 2008–2009 matalasuhdanteen jälkeen. Suomessa talouden supistuminen ja autoveron kiristyminen vähensi uusien autojen kysyntää uudelleen vuosina 2012–2013. Ruotsissa autojen kysynnän kasvu on vuodesta 2013 ollut Pohjoismaiden nopeinta. Norjassa kehitys on ollut Ruotsia ja Tanskaa maltillisempaa.

Asukasta kohti suhteutettuna ensirekisteröintien määrä on Suomessa selvästi muita Pohjoismaita alempi –ero korostuu vuoden 2008 jälkeisessä kehityksessä. Tanskassa ja Ruotsissa ensirekisteröitiin vuonna 2016 lähes 40 ja Norjassa noin 30 uutta henkilöautoa 1 000 asukasta kohti. Vastaava luku Suomessa oli noin 22, eli lähes puolet pienempi kuin Tanskassa ja Ruotsissa.

Hidas autokannan uudistuminen heijastuu myös autokannan ikään. Henkilöautokannan keski-ikä on Tanskassa 8,9 vuotta, Ruotsissa 10,0 vuotta ja Norjassa 10,6 vuotta. Suomessa liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä kasvoi viime vuonna 11,8 vuoteen.

Ruotsissa ja Tanskassa leasingautojen osuus ensirekisteröinneistä oli vuonna 2016 yli 40 prosenttia. Suomessa leasingautojen kysyntä on selvästi maltillisempaa, viime vuonna noin 16 prosenttia henkilöautoista ensirekisteröitiin meillä Trafin tilastojen mukaan leasing-käyttöön.

Ensirekisteröintitilastot ja pohjoismainen vertailu avautuvat alla olevista linkeistä

Maaliskuun rekisteröintitilastot

Katso pohjoismainen vertailu tästä

Lisätietoja

toimitusjohtaja Pekka Rissa, Autoalan Keskusliitto ry, puh. 0500 417300,pekka.rissa@akl.fi

toimitusjohtaja Tero Kallio, Autotuojat ry, puh. 040 729 4513,tero.kallio@autotuojat.fi

Autoalan Tiedotuskeskus (AuT) on autoalan suurimpien toimialajärjestöjen palvelu- ja informaatiokeskus, jonka tehtävänä on tuottaa tietoa tieliikenteestä sekä autokaupan, autoteollisuuden, korjaamojen ja katsastuksen toimialoilta.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Info Mikäli haluat muuttaa tai peruuttaa tilauksesi, klikkaa tästä: http://tiedotteet.aut.fi/go/326938-661001-66311219 Tiedotejakelu on ePressi.comin palvelu. Tiedotteet lähetetään ePressi.comin toimittaja- ja toimitusrekisterille. http://tiedotteet.aut.fi/go/326939-848723-66311219 Jos luet viestin mieluummin selaimella, klikkaa tästä: http://tiedotteet.aut.fi/a/s/66311219-cc9e8b5ac6edac5d53fc77400f4a4859/904475

Uusi aluevaltaus: S-ryhmä tuo suomalaisten ruokamuistot televisioon ja kirjaksi |

Uusi aluevaltaus: S-ryhmä tuo suomalaisten ruokamuistot televisioon ja kirjaksi

S-ryhmä tekee tulevana kesänä ainutlaatuisen aluevaltauksen television puolelle. Kaupparyhmä tuo yhteistyössä Warner Bros. International Television Production Finlandin kanssa MTV3- kanavalle uudenlaisen tv-formaatin suomalaisten ruokamuistoista. Makumuistoja-ohjelmaa esitetään MTV3-kanavalla heinä-elokuussa. Makumuistoja-sarja on kehitetty yhteistyössä Warner Televisionin kanssa.

”Ruoka on enemmän kuin vain ruokaa. Ruokakauppana olemme mukana ihmisten elämässä ja ruokahetkissä joka päivä. Ruokaan latautuu paljon tunnetta: iloa, rakkautta, surua ja kaipaustakin. Siksi lähdimme viime keväänä kokoamaan suomalaisten ruokamuistoja Ruoka-Kalevalaan. Yhteistyö Warnerin kanssa mahdollistaa sen, että nämä muistot pääsevät elämään nyt myös tv-ruudussa”, kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu SOK Vähittäiskaupan ketjuohjauksesta summaa.

Makumuistoja-ohjelmassa juontajat Jenni Kokander ja Kari Lumikero kiertävät Suomea keräten yhteen suomalaisten tärkeimmät ruokamuistot. Sympaattinen parivaljakko auttaa tapaamiaan suomalaisia elämään tärkeimmät ruokamuistonsa uudestaan.

8-osainen sarja nähdään MTV3-kanavalla keskiviikkoisin 19.7. alkaen. Sarja huipentuu suureen makumuistojen juhlaan, jossa pitkä pöytä notkuu satavuotiaan Suomen muistojen ruokaa; pettuleivästä avokadopastaan, karjalanpaistista chipotlelihapulliin.

”Tekeillä on ruokaohjelma, jossa ei nähdä yhtään pudotusta eikä yhtään huippukokkia. Tämä on suomalaisten ruokaohjelma”, toimitusjohtaja Antti Väisänen Warnerilta kiteyttää.

Tv-ohjelman lisäksi S-ryhmän ja Marttaliiton yhdessä keräämät makumuistot pääsevät dokumentoiduksi myös kirjan muodossa. Loppusyksyllä julkaistava, Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kustantama Ruoka-Kalevala kunnioittaa kaimansa henkeä. Toimittaja, tietokirjailija Jani Kaaron toimittamasta kirjasta löytyvät suomalaisten tärkeimmät, rakkaimmat ja sydäntäsärkevimmät ruokamuistot. Kirjassa ruokakulttuuria tuottavat uusien novellien muodoissa myös eturivin suomalaiskirjailijat Juha Itkonen, Juha Hurme, Rosa Liksom, Enni Mustonen, Virpi Hämeen-Anttila, Outi Pakkanen, Pajtim Statocvi sekä Salla Simukka.

S-ryhmän Ruoka-Kalevala –kokonaisuus on osa Suomi100-juhlavuoden virallista ohjelmaa.

Lisätietoja: Ilkka Alarotu, kaupallinen johtaja, SOK Vähittäiskaupan ketjuohjaus, p. 010 76 80634 Antti Väisänen, toimitusjohtaja, Warner Bros. International Television Production Finland, p. 0400 415382

Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa:

PDF

Mikäli et jatkossa halua vastaanottaa tiedotteita yritykseltä SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta, ole hyvä ja klikkaa oheista linkkiä

https://optout.cision.com/fi/wwUdBoY5GpVFQDoS2c25ZoiexrpizriRCNqnTYP2DbTj96WC7gHp1xir9LvqNuF1AJ8CAzm7Gc5EAZJag6MdJY8KHnrAtS6i2bndCp6SUTZykw8nWEBVFZQwbUo1dypsqB5. SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta, -, -, - -

Eurokankaan verkkokauppa on avattu |

Eurokankaan verkkokauppa on avattu

Euroopan laajin ja monipuolisin kangasvalikoima löytyy nyt osoitteessa Eurokangas.fi. Täysin uudistettu sivu palvelee monipuolisesti myymälästä ja verkosta ostavia kuluttaja-asiakkaita sekä yritys- ja projektimyynnin asiakkaita.

Eurokankaan verkkokauppa tarjoaa ympäri vuorokauden auki olevan ostoskanavan kankaista, ompelutarvikkeista ja kodinsisustuksesta kiinnostuneille. Verkko-ostajien lisäksi sivu palvelee myös myymäläasiakkaita, sillä jokaisen tuotteen myymäläkohtaisen saatavuuden voi nyt tarkistaa verkosta jo ennen paikan päällä asioimista. Verhojen ompelupalvelu on verkkokaupassa tuotteistettu siten, että asiakas voi tilata suorat sivuverhot omilla mitoillaan sekä haluamallaan kankaalla ja kiinnitystavalla muutaman helpon vaiheen kautta. Verkkokaupassa on omat osiot myös tukku- ja projektimyynnin asiakkaille.

"Olemme iloisia, että kauppa on auki! Ensimmäiset tilaukset on toimitettu. Kehitämme palveluamme ja valikoimaamme jatkuvasti yhteistyössä asiakkaidemme kanssa. Asiakkaat olivat mukana myös kaupan testauksessa, ja palaute on ollut todella positiivista.", kommentoi Eurokankaan toimitusjohtaja Daniel Ward avausta.

Verkkokaupan tuotevalikoima sisältää vaatetus- ja sisustuskankaat sekä tarvikkeet ja valmiit sisustustuotteet kuten matot, valmisverhot ja tyynynpäälliset. Kaikki verkkokaupan kautta tilatut mittatilausverhot ommellaan Suomessa. Verkkokaupan tuotevalikoimaa on tavoitteena kasvattaa sekä kehittää tulevaisuudessa asiakastarpeet huomioiden. Esimerkiksi kaihtimiin ja muihin teknisiin ikkunasisustamisen ratkaisuihin tullaan panostamaan.

Verkkokaupan avaus Suomessa viitoittaa Eurokankaan tietä kohti ulkomaan markkinoita. "Tästä on hyvä jatkaa kehitystä eteenpäin ja kohti kansainvälistymistä.", kommentoi Eurokankaan toimitusjohtaja Daniel Ward tulevaisuuden suunnitelmia.

LISÄTIEDOT: Daniel Ward Toimitusjohtaja daniel.ward@eurokangas.fi 040 5472 744

Eurokangas Oy on johtava kankaiden maahantuontiin ja vähittäismyyntiin erikoistunut suomalainen 71-vuotias perheyritys, jolla on 33 myymälää eri puolella Suomea sekä valtakunnallisesti toimiva yritys- ja tukkumyynti. Eurokankaan tuote- ja palveluvalikoima sisältää vaatetus- ja sisustustekstiilien lisäksi valmiit ja mittatilaustyönä tehtävät ikkunasisustamisen tuotteet, kuten verhot, kaihtimet ja screenit. Eurokankaassa työskentelee noin 400 henkilöä ja yrityksen liikevaihto on yli 32 miljoonaa euroa vuodessa.

Tiedote: Aukioloaikojen vapautus ei lisännyt alkoholin myyntiä päivittäistavarakaupoissa |

Tiedote 28.3.2017 Päivittäistavarakauppa ry

Aukioloaikojen vapauttaminen ei lisännyt alkoholin myyntiä päivittäistavarakaupoissa

Kauppojen aukioloaikojen vapautus vuonna 2016 ei lisännyt alkoholin myyntiä Suomen päivittäistavarakaupoissa. Muutos toi päivittäistavarakaupoille noin 15 uutta myyntipäivää, joiden aukioloa laki ei enää kiellä. Lisäksi yli 400 m² myymälät saavat nyt olla vapaasti auki myös lauantai- ja sunnuntai-iltaisin, joten koko viime vuoden niistä on voinut ostaa alkoholia viikonloppuisinkin kello 21 asti.

Lisääntyneestä myyntiajasta huolimatta alkoholin myynti ei vuonna 2016 lisääntynyt Suomen päivittäistavarakaupoissa, vaan säilyi edellisvuoden tasolla. Kokonaisuudessaan kotimaan alkoholin myynti väheni -0,6 %. Alkoholin kotimaanmyynnin jo noin kymmenen vuotta kestänyt lasku jatkuu siis edelleen. Tiedot selviävät Valviran tuoreesta alkoholin myyntitilastosta.

- Pelot alkoholin kulutuksen kasvusta kauppojen vapaiden aukiolojen eli saatavuuden lisääntymisen myötä eivät ole toteutuneet. Alkoholin myynti ei kasvanut, vaikka päivittäistavarakaupan myynti kokonaisuudessaan kasvoi prosentin verran vuonna 2016. Kuluttajat eivät siis automaattisesti lisää alkoholiostojaan vain siksi, että kauppa on auki ja ostaminen mahdollista, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto tiivistää.

Matkustajatuonti kääntyi reippaaseen kasvuun

Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen helmikuussa julkistama tutkimus osoittaa, että alkoholin matkustajatuonti ei ole vähentymässä vaan päinvastoin kasvoi peräti 13,3 % vuonna 2016. Oluen matkustajatuonti kasvoi 15,7 % ja lonkeron jopa 30,6 %. Absoluuttiseksi alkoholiksi muutettuna matkustajatuonnin alkoholimäärä vastaa lähes 200 Alkon myyntiä. Alkolla on Suomessa kaikkiaan 353 myymälää.

- Alkoholilakiin esitetty muutos, joka sallisi enintään 5,5 % vahvuisten alkoholituotteiden myynnin myös Alkon ulkopuolella, vähentäisi merkittävästi matkustajatuontia. Taloustutkimus arvioi tammikuussa, että vahvan oluen, siiderin ja lonkeron matkustajatuonti Virosta vähenisi jopa 50 % ja kaikkien alkoholijuomien matkustajatuonti 25 %. Samalla kotimaan alkoholijuomaverojen tuotto kasvaisi noin 35 miljoonaa euroa ja kulutuskäyttäytymisen muutoksen myötä kulutus ohjautuisi edelleen väkevistä kohti miedompia juomia, Kari Luoto toteaa.

Lisätietoja: Toimitusjohtaja Kari Luoto, Päivittäistavarakauppa ry puh. 0400 688 708, kari.luoto@pty.fi

Päivittäistavarakauppa ry Eteläranta 10 * PL 340, 00131 Helsinki (09) 172 860 * viestinta@pty.fi * www.pty.fi

Tiedote: Päivittäistavaroiden vähittäismyynti laski helmikuussa prosentin edellisvuodesta |

Myyntitiedote 27.3.2017 Päivittäistavarakauppa ry

Päivittäistavaroiden vähittäismyynti laski helmikuussa prosentin edellisvuodesta Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten* päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli helmikuussa 1 232,7 miljoonaa euroa, mikä oli prosentin vähemmän kuin helmikuussa 2016. Päivittäistavarakaupan hintaindeksin** mukaan päivittäistavaroiden hinnat nousivat helmikuussa 0,3 prosenttia vuoden 2016 helmikuusta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat supistuivat 0,5 prosenttia ja käyttötavaroiden hinnat 1,2 prosenttia edellisvuodesta. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat puolestaan nousivat 5,0 prosenttia vuodentakaisesta***. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos**** eli inflaatio oli helmikuussa 1,2 prosenttia. Tammikuussa inflaatio oli 0,8 prosenttia. - Tämän vuoden helmikuussa oli yksi myyntipäivä vähemmän kuin viime vuonna, jolloin oli karkausvuosi. Tämä veti päivittäistavarakaupan helmikuun myynnin kehityksen prosentin miinukselle. Vuonna 2016 päivittäistavarakauppa saatiin jälleen kasvu-uralle. Jotta tämä suunta jatkuu, on kuluttajien ostovoiman hyvä kehitys tärkeää myös ruokakaupan kannalta. Tässä tilanteessa tulisi ehdottomasti pidättäytyä kaikista kulutusverojen korotuksista, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto toteaa. Päivittäistavaroiden myynti supistui helmikuussa eniten pienmyymälöissä, joissa laskua vuodentakaisesta kertyi 5,3 prosenttia. Valintamyymälöiden myynti laski puolestaan 3,7 prosenttia ja pienten supermarkettien myynti 2,3 prosenttia. Myös hypermarkettien myynti väheni edellisvuoden helmikuuhun verrattuna 0,5 prosenttia. Myynti lisääntyi helmikuussa ainoastaan suurissa supermarketeissa, joissa kasvua oli 0,9 prosenttia vuodentakaisesta. Päivittäistavaroiden myynti kasvoi 0,2 prosenttia tammi-helmikuussa Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi-helmikuussa suurissa supermarketeissa, mutta sen sijaan laski muissa myymälöissä. Suurten supermarkettien myynti kasvoi 3,2 prosenttia vuoden 2016 tammi-helmikuuhun verrattuna. Laskua edellisvuodesta kertyi eniten pienmyymälöissä, yhteensä 5,9 prosenttia. Valintamyymälöiden myynti supistui puolestaan 3,1 prosenttia. Pienten supermarkettien osalta myynti laski 0,2 prosenttia ja hypermarkettien osalta 0,4 prosenttia vuoden 2016 tammi-helmikuusta. Päivittäistavaroiden hinnat laskivat tammi-helmikuussa yhteensä 0,4 prosenttia vuoden 2016 vastaavasta ajanjaksosta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat laskivat tammi-helmikuussa 1,4 prosenttia ja käyttötavaroiden hinnat 1,6 prosenttia edellisvuodesta. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat sen sijaan nousivat 5,0 prosenttia***.

Tilaston taustatiedot

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.

*Tilastossa mukana olevat jäsenyritysten ketjut ovat: K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market, Neste K -liikenneasemat ja muut K-ruokakaupat, Alepa, Sale, Prisma, S-market ja ABC, Valintatalo ja Siwa, Lidl, Stockmann, Tokmanni, M-ketju, Minimani sekä R-kioski.

**Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.

***Tupakkaveroa on korotettu vuosien 2016-2017 aikana 1.1.2016, 1.7.2016 ja 1.1.2017.

****Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jossa hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain. Tilastokeskus on tarkistanut tammikuun 2016 alussa kuluttajahintaindeksin hyödykekorin ja uudistanut painorakenteen sekä siirtynyt käyttämään uutta perusvuotta 2015=100.

Lisätietoja: PTY, toimitusjohtaja Kari Luoto, p. 0400 688 708 Tilastokeskus, aktuaari Seija Karttunen p. 029 551 2741

Liitteet: Tiedote (pdf) Päivittäistavaroiden vähittäismyynnin kehitys myymälätyypeittäin helmikuussa 2016 ja 2017 kuvioina ja taulukkoina (pdf) Päivittäistavarakaupan hintaindeksien kehitys helmikuussa 2016 ja 2017 kuviona ja taulukkona (pdf)

Päivittäistavarakauppa ry Eteläranta 10 * PL 340, 00131 Helsinki (09) 172 860 * viestinta@pty.fi * www.pty.fi

Tiedote: Tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto laski helmikuussa 4,1 prosenttia |

Myyntitiedote 27.3.2017 Päivittäistavarakauppa ry

Tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto laski helmikuussa

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten tavaratalo- ja hypermarketketjujen* liikevaihto laski helmikuussa 4,1 prosenttia edellisvuodesta ja liikevaihdon arvoksi kirjattiin 466,8 miljoonaa euroa.

- Helmikuun käyttötavarakaupan tilastoa vääristää se, että Anttila-ketjun myynnit ovat mukana vuoden 2016 vertailuluvuissa, mutta eivät enää vuoden 2017 tiedoissa. Kokonaisuutena kuitenkin käyttötavarakaupan kehitys on ollut vaisua jo pidemmän aikaa. Nyt kuluttajien luottamus omaan talouteensa näyttäisi olevan vahvistumassa. On todella tärkeää, että orastavan kasvun mahdollisuutta ei tukahduteta kulutusveroja lisäämällä, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto painottaa.

Liikevaihto laski helmikuussa kaikissa tuoteryhmissä. Pukeutumisen tuoteryhmässä liikevaihto supistui 8,8 prosenttia ja kodin- ja vapaa-ajan tuoteryhmässä puolestaan 11,5 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna. Kaikkiaan käyttötavaroiden tuoteryhmän liikevaihto laski 10,8 prosenttia vuoden 2016 helmikuuhun verrattuna. Elintarvikkeiden tuoteryhmän osalta liikevaihto laski helmikuussa 0,7 prosenttia.

Helmikuussa tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihdon kehitykseen vaikutti osaltaan karkauspäivä vertailuvuonna 2016.

Tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto laski tammi-helmikuussa 4,0 prosenttia vuodentakaisesta

Liikevaihto laski tammi-helmikuussa pukeutumisen tuoteryhmässä 11,4 prosenttia vuoden 2016 tammi-helmikuusta. Kodin- ja vapaa-ajan tuoteryhmän osalta laskua kertyi samaan aikaan 10,1 prosenttia. Yhteensä käyttötavaroiden tuoteryhmän liikevaihto supistui näin ollen 10,5 prosenttia. Elintarvikkeiden tuoteryhmässä liikevaihto laski 0,6 prosenttia edellisvuoden tammi-helmikuuhun verrattuna. Tilaston taustatiedot

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan ilman arvonlisäveroa. Tavaratalokaupan myyntiluvuissa on mukana myös verkkokaupan myynti.

*Jäsenyritysten tavaratalo- ja hypermarketketjut ovat: K-Citymarket, Prisma, Sokos, Stockmann, Tokmanni ja Minimani. Lisäksi mukana tilastossa on vuoden 2016 vertailuluvuissa Anttila-ketju ja sen konkurssipesä.

Lisätietoja: PTY, toimitusjohtaja Kari Luoto, p. 0400 688 708 Tilastokeskus, aktuaari Seija Karttunen p. 029 551 2741

Liitteet: Tiedote (pdf) Tavaratalokaupan liikevaihdon kehitys tuoteryhmittäin helmikuussa 2017 ja 2016 kuvioina ja taulukkoina (pdf)

Päivittäistavarakauppa ry Eteläranta 10 * PL 340, 00131 Helsinki (09) 172 860 * viestinta@pty.fi * www.pty.fi

Tiedote: Foodservice-tukkukaupan liikevaihto laski helmikuussa 1,4 prosenttia edellisvuodesta |

Myyntitiedote 27.3.2017 Päivittäistavarakauppa ry

Foodservice-tukkukaupan liikevaihto laski helmikuussa 1,4 prosenttia edellisvuodesta

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten* Foodservice-tukkukaupan liikevaihdon arvoksi kirjattiin helmikuussa 155,5 miljoonaa euroa, mikä oli 1,4 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Vuoden 2017 helmikuussa oli 20 toimituspäivää** eli yksi päivä vähemmän kuin vuoden 2016 helmikuussa.

Liikevaihto kasvoi tammi-helmikuussa 3,8 prosenttia vuodentakaisesta

Foodservice-tukkukaupan kumulatiivinen liikevaihto tammi-helmikuussa 2017 oli 310,2 miljoonaa euroa, jolloin nousua edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna oli 3,8 prosenttia. Tammi-helmikuussa 2017 oli yksi toimituspäivä** enemmän kuin vastaavana ajanjaksona vuonna 2016.

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan ilman arvonlisäveroa.

*Heinon Tukku Oy, Kespro Oy, Meira Nova Oy, Wihuri Oy Aarnio ja Suomen Palvelutukkurit Oy.

**Toimituspäiviin luetaan kalenterikuukauden arkipäivät (maanantai-perjantai) pl. arkipyhät. Helmikuussa ei ollut arkipyhiä.

Lisätietoja: PTY, toimitusjohtaja Kari Luoto, p. 0400 688 708 Tilastokeskus, aktuaari Seija Karttunen p. 029 551 2741

Liitteet: Tiedote (pdf) Foodservice-tukkukaupan liikevaihdon vuosimuutos ja arvo (pdf) Tammikuusta 2017 lähtien Foodservice-tukkukaupan myyntiluvuissa on mukana myös Suomen Palvelutukkurit Oy:n myynti. Liikevaihdon arvon aikasarjassa on tästä johtuen aikasarjakatkos vuosien 2016 ja 2017 välillä. Vuosimuutoksissa aikasarjakatkosta ei ole vaan muutos on huomioitu vuoden 2017 vertailutiedoissa.

Päivittäistavarakauppa ry Eteläranta 10 * PL 340, 00131 Helsinki (09) 172 860 * viestinta@pty.fi * www.pty.fi

Tiedotus: Itsesääntely on paras tapa kehittää elintarvikeketjun sopimuskäytäntöjä |

Tiedote 16.3.2017 Päivittäistavarakauppa ry Elintarviketeollisuusliitto ry

Itsesääntely on paras tapa kehittää elintarvikeketjun sopimuskäytäntöjä

Kilpailulain uudistamista selvittänyt työryhmä luovutti mietintönsä 14.3.2017. Työryhmä ei ehdota elintarvikeketjua koskevia muutoksia kilpailulakiin. Työryhmän vuonna 2016 julkistettu väliraportti ei löytänyt sellaisia asioita elintarvikeketjun kilpailusta tai sopimussuhteista, joiden perusteella lisäsääntely olisi tarpeellista.

- Paras tapa kehittää elintarvikeketjun toimintaa ja sopimuskäytäntöjä on itsesääntely, ei lainsäädännön lisääminen. Maatalouden kannattavuusongelmat eivät johdu lainsäädännöstä tai sen puutteesta. Siksi niitä ei voida ratkaista uusia lakeja säätämällä. Elintarvikeketjumme on jo nyt tiukasti säännelty, mikä osaltaan lisää haastetta vastata kansainväliseen kilpailuun, Elintarviketeollisuusliiton toimitusjohtaja Heikki Juutinen toteaa.

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta aloittaa toimintansa keväällä

Päinvastoin kuin MTK on toistuvasti väittänyt, elintarvikeketjun itsesääntelyneuvottelut ovat tuottaneet tulosta. Uudistettu kauppatapalautakunta aloittaa toimintansa tänä keväänä. Uudistuksessa on madallettu kynnystä tuoda mahdollisia epäkohtia lautakunnan käsittelyyn. Kuka tahansa elintarvikevalmistaja, kauppias tai maataloustuottaja voi rekisteröitymättä tehdä lautakuntaan kauppatapaperiaatteita koskevan lausuntopyynnön ja saada ratkaisun. Alkutuotannon elinkeinonharjoittajat voivat jatkossakin tuoda kiistakysymyksiä puolueettoman lautakunnan käsiteltäväksi, riippumatta MTK:n järjestönä tekemistä ratkaisuista.

- MTK:n poisjäänti itsesääntelyn kehittämistyöstä ei ole vähentänyt ketjun muiden osapuolten sitoutumista ja halua vapaaehtoisin toimin edistää yhteistä tavoitetta, elintarvikeketjun kilpailukyvyn parantamista. Toiminnan kehittäminen itsesääntelyn kautta on myös alkutuotannon etu. Toivotamme MTK:n edelleen tervetulleeksi mukaan itsesääntelyelimen toimintaan ja rakentamaan eteenpäin katsovaa ruokaketjua, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto sanoo.

Lisätietoja: Toimitusjohtaja Kari Luoto, Päivittäistavarakauppa ry, puh. 0400 688 708 Toimitusjohtaja Heikki Juutinen, Elintarviketeollisuusliitto ry, puh. 040 502 6270

Päivittäistavarakauppa ry Eteläranta 10 * PL 340, 00131 Helsinki (09) 172 860 * viestinta@pty.fi * www.pty.fi

Autotuojien hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi Rami Kittilä - Autoalan Tiedotuskeskus Uutiskirje |

Voit lukea vastaanottamasi viestin myös täältä. http://ezine5.poutapilvi.fi/go/aut/sFLK5b11/FvTo7v92/

15.3.2017

Autotuojat ry:n tiedote

Autotuojien hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Rami Kittilä

Opel Finlandin toimitusjohtaja Rami Kittilä on valittu Autotuojien ry:n hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi yhdistyksen sääntömääräisessä vuosikokouksessa. Varapuheenjohtajaksi valittiin Veho Oy Ab:n toimitusjohtaja Kenneth Strömsholm.

Autotuojat ry:n vuosikokouksessa on hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi valittu Opel Finlandin toimitusjohtaja Rami Kittilä ja varapuheenjohtajaksi Veho Oy Ab:n toimitusjohtaja Kenneth Strömsholm. Aiemmin varajäsenenä ollut Lasse Ahlstedt valittiin hallituksen varsinaiseksi jäseneksi. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin Johan Friman VV-Auto Group Oy:stä, Hannu Pärssinen Oy Ford Ab:stä, Miska Tammelin Delta Motor Group Oy:stä sekä varajäseneksi Kai-Petteri Purhonen Inchcape Motors Finland Oy:stä.

Suomalaiset ansaitsevat vähäpäästöisempiä ja turvallisempia autoja

Uudella puheenjohtajalla on selkeä näkemys tulevien vuosien haasteista. ”Sipilän hallituksella on haastava ilmastostrategia, joka vaatii ja suorastaan edellyttää autokannan merkittävää nuorentamista. Suomalaiset ansaitsevat vähäpäästöisempiä ja turvallisempia autoja. Autoilun verotuksen muuttamista hankinnan verotuksesta käytön verotukseen on jatkettava”, uskoo Autotuojien uusi puheenjohtaja Rami Kittilä.

”Vuonna 2015 menestyksekkäästi toteutettua romutuspalkkiotakaan ei kannata unohtaa – kokeilun ansiosta kierrätykseen päätyi enemmän vanhoja autoja enemmän kuin koskaan ennen. Samalla uudistettiin autokantaa vähäpäästöisemmäksi ja kerättiin lisää verotuloja. Suomessa on yli 2,6 miljoonaa rekisteröityä henkilöautoa eikä muutoksen aikaansaamiseksi ole yhtä oikeaa toimenpidettä. Tarvitaan monta pientäkin muutosta.”

Liikenneasiat myös kuntavaaliteemana

Autotuojat tuottaa media-, tieto- ja jäsenpalveluita sekä tekee alan edunvalvontaa. ”Liikenne on niin merkittävä osa päivittäistä elämää ja odotammekin sen olevan myös yksi merkittävistä teemoista tulevissa kuntavaaleissa.”

”Yhdistys on järjestänyt viime vuosina useita onnistuneita tapahtumia, kuten viime marraskuussa Auto 2016 -tapahtuman. Tänä keväänä on vuorossa Kuljetus 2017 -messut Jyväskylässä”, Kittilä listaa.

Autotuojat ry on valmistajan valtuuttamien automaahantuojien ja autoteollisuuden järjestö. Sen jäsenyritysten kautta tuodaan maahan yli 99 % uusista henkilö-, paketti-, kuorma- ja linja-autoista.

Lisätietoja

Tero Kallio, toimitusjohtaja, Autotuojat ry. p. +358 40 729 4513, sähköposti tero.kallio(a)autotuojat.fi

Rami Kittilä, toimitusjohtaja, Opel Finland, p. (09) 615 881, +358 50 43 55 616, sähköposti rami.kittila(a)opel.com

Autoalan Tiedotuskeskus (AuT) • Mikonkatu 8 A, 10. krs • 00100 Helsinki • etunimi.sukunimi@aut.fi

Mikäli et halua vastaanottaa postia Autoalan Tiedotuskeskukselta tai haluat muuttaa tietojasi, lähetä viesti osoitteeseen hanna.kalenoja@aut.fi http://ezine5.poutapilvi.fi/go/aut/sFLK5b11/Qo2VzJJX/.

Keskon myynti kasvoi helmikuussa |

Kesko Oyj

.hs1 {font-size: 10pt !important} .hs2 {font-size: 11pt !important} .hs3 {font-size: 14pt !important} .hs4 {width: 225.15pt !important; padding: 0cm 5.4pt 0cm 5.4pt !important; border-collapse: collapse !important; font-size: 10pt !important} .hs5 {width: 5cm !important; padding: 0cm 5.4pt 0cm 5.4pt !important; border-collapse: collapse !important; font-size: 10pt !important} .hs6 {width: 109.5pt !important; padding: 0cm 5.4pt 0cm 5.4pt !important; border-collapse: collapse !important; font-size: 10pt !important} .hs7 {width: 63.75pt !important; padding: 0cm 5.4pt 0cm 5.4pt !important; border-collapse: collapse !important; font-size: 10pt !important} .hs8 {width: 78pt !important; padding: 0cm 5.4pt 0cm 5.4pt !important; border-collapse: collapse !important; font-size: 10pt !important} .hs9 {color: rgb(31, 73, 125) !important} .hs10 {text-align: right !important; font-size: 10pt !important} .hs11 {border-collapse: collapse !important; font-size: 10pt !important}

KESKO LEHDISTÖTIEDOTE 14.03.2017 KLO 09.00 1(2) Keskon myynti kasvoi helmikuussa Kesko-konsernin myynti oli helmikuussa 2017 yhteensä 813,5 milj. euroa ja se kasvoi 23,9 %. Myynti laski vertailukelpoisesti ilman yritysjärjestelyjen vaikutusta paikallisissa valuutoissa 1,7 %. Toimituspäiviä oli yksi vähemmän kuin edellisenä vuonna. "Keskon myynti jatkoi helmikuussa kasvuaan yritysostojen ansiosta. Myynnin kehitystä päivittäistavarakaupassa ja rakentamisen ja talotekniikan kaupassa heikensi yksi toimituspäivä edellistä vuotta vähemmän", Keskon pääjohtaja Mikko Helander sanoo. Päivittäistavarakaupan myynti oli helmikuussa 387,5 milj. euroa ja myynti kasvoi 9,0 %. Päivittäistavarakaupan myynti ilman Suomen Lähikauppaa oli 337,2 milj. euroa ja myynnin vertailukelpoinen kehitys oli -3,0 %. Rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti oli helmikuussa 351,0 milj. euroa ja se kasvoi 49,8 %. Rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti ilman Onnista oli 236,0 milj. euroa ja se laski paikallisissa valuutoissa 2,4 %. Suomessa myynti laski 0,6 % ilman Onnista. Ulkomailla myynti laski paikallisissa valuutoissa 4,9 % ilman Onnista. Rauta- ja sisustuskaupan myynti laski 0,3 % paikallisissa valuutoissa. Vapaa-ajankaupan myynti Suomessa kasvoi 3,6 %, maatalous- ja konekaupan myynti laski 6,3 % ja huonekalukaupan myynti laski 5,2 %. Autokaupan myynti oli helmikuussa 76,3 milj. euroa ja se kasvoi 13,2 % edellisestä vuodesta. Autokaupan myynti ilman AutoCarreraa oli 72,8 milj. euroa ja vertailukelpoinen kehitys oli +8,0 %. Kesko-konsernin myynti euroina ilman arvonlisäveroa helmikuussa 2017:

Helmikuu 2017

Vertailukelpoinen

Milj. e

Muutos, %

muutos, %

Päivittäistavarakauppa yhteensä

387,5

+9,0

-3,0

Rakentamisen ja talotekniikan kauppa Suomi

193,6

+40,3

-0,6

Rakentamisen ja talotekniikan kauppa muut maat

157,7

+63,5

-4,9

Rakentamisen ja talotekniikan kauppa yhteensä

351,0

+49,8

-2,4

Autokauppa yhteensä

76,3

+13,2

+8,0

Yhteiset toiminnot ja eliminoinnit

-1,3

Kaikki yhteensä

813,5

+23,9

-1,7

Suomi yhteensä

656,1

+18,8

-1,2

Muut maat yhteensä

157,4

+50,8

-4,9

Kaikki yhteensä

813,5

+23,9

-1,7

Kesko-konsernin myynti euroina ilman arvonlisäveroa tammi-helmikuussa 2017:

1.1.-28.2.2017

Vertailukelpoinen

Milj. e

Muutos, %

muutos, %

Päivittäistavarakauppa yhteensä

787,1

+13,8

+0,7

Rakentamisen ja talotekniikan kauppa Suomi

373,4

+51,7

+5,4

Rakentamisen ja talotekniikan kauppa muut maat

315,2

+70,8

+0,4

Rakentamisen ja talotekniikan kauppa yhteensä

688,7

+59,9

+3,2

Autokauppa yhteensä

167,2

+7,6

+2,4

Yhteiset toiminnot ja eliminoinnit

-2,0

Kaikki yhteensä

1640,9

+28,5

+1,6

Suomi yhteensä

1325,7

+23,1

+1,8

Muut maat yhteensä

315,2

+57,5

+0,4

Kaikki yhteensä

1640,9

+28,5

+1,6

Muutos-% kertoo muutoksen edellisen vuoden vastaavaan kauteen. Vertailukelpoinen muutos-% kertoo muutoksen edellisen vuoden vastaavaan kauteen paikallisissa valuutoissa ja ilman yritysostojen ja -myyntien vaikutusta. Helmikuussa 2017 oli Keskon tukkumyynnissä Suomessa myyntipäiviä 20 eli yksi vähemmän kuin edellisenä vuonna. Tammi-helmikuussa 2017 oli Keskon tukkumyynnissä Suomessa myyntipäiviä yksi enemmän kuin edellisenä vuonna. Kesko julkistaa ennakkotiedon K-ryhmän vähittäismyynnistä vuosineljänneksittäin osavuosikatsauksen yhteydessä. Lisätietoja antaa talousjohtaja Eva Kaukinen, puh. 0105322338. Kesko Oyj JAKELU Keskeiset tiedotusvälineet www.kesko.fi

Sait tämän viestin Keskon viestinnästä. Lisätietoja osoitteesta www.kesko.fi. Voit poistua jakelulistalta vastaamalla tähän viestiin tai lähettämällä tiedon osoitteeseen viestinta@kesko.fi.