Uutiset:
Tiedotteet:
Lausunnot:
Blogit:

RSS-syötteet voit tilata omaan RSS-lukijaasi klikkaamalla ylläolevia linkkejä.

Kaupan liitto edustaa elinkeinoelämän suurinta toimialaa kauppaa. Liiton piirissä on noin 7 000 jäsenyritystä, ja se edustaa sekä vähittäis- että tukkukauppoja elinkeinopolitiikassa ja työmarkkinaedunvalvonnassa.

Pysy kartalla kaupan alan uutisista ja tilaa Kaupan liiton uutiskirje. Uutiskirjeessä on koottuna tärkeimmät ja ajankohtaisimmat uutiset, tiedotteet ja tapahtumat.

Tapahtumakirjeestämme saat tietoa Kaupan liiton koulutuksista ja seminaareista.

Liity kirjeiden postituslistalle täältä

Etusivu > Ajankohtaista > Tiedotteet

Digikuluttaja ostaa innokkaasti verkosta – myös ulkomailta

Vaikka suomalainen kuluttaja tekee verkko-ostoksia yleensä suomenkielisistä verkkokaupoista, maan rajat eivät häntä pidättele. Ulkomaisiin verkkokauppoihin valuu yli 40 prosenttia suomalaisten euroja. Veropolitiikalla voidaan vaikuttaa myös suomalaisen kaupan kilpailuedellytyksiin.

Kaupan alalle sopimus koululaisten kesäharjoittelusta

Koululaiset pääsevät jälleen ensi kesänä tutustumaan kaupan alan tehtäviin. Kaupan liitto ja Palvelualojen ammattiliitto PAM ovat sopineet koululaisten Tutustu työelämään ja tienaa -ohjelman ehdoista. Sopimus koskee koko kaupan alaa.

Kati Korkeaniemi-Leppänen Kaupan liiton hallintopäälliköksi

KTM Kati Korkeaniemi-Leppänen, 46, on nimitetty Kaupan liiton hallintopäälliköksi. Hän aloittaa tehtävässä 20.3.2017.

Kauppa kääntynyt kasvuun – verokiila rasittaa palveluja

Kauppa on kääntynyt usean vuoden laskun jälkeen lievään nousuun ja kasvun ennustetaan jatkuvan maltillisena myös lähivuosina. Kaupan ja kuluttajapalveluiden kehitystä hidastaa kuitenkin palvelun ostoon sisältyvä leveä kaksinkertainen verokiila, joka nostaa merkittävästi palvelujen hintaa ja leikkaa ostovoimaa. Jotta kaupan myönteinen kehitys jatkuisi, edellyttää se verokiilan kaventamista myös hallituskauden loppupuolella.

Joulun jälkeiset alennusmyynnit pitävät pintansa

Lisääntyneistä alennuskampajoista huolimatta joulun jälkeen alkavat kausialennusmyynnit ovat edelleen tärkeitä suomalaisille. Kotimaiset kaupat kilpailevat kuitenkin entistä enemmän ulkomaisten verkkokauppojen kanssa myös alennusmyynneillä.

Kaupan alan työehtoihin tulossa suurin muutos vuosiin

Kaupan työehtosopimukseen on tulossa ensi vuonna yksi suurimmista muutoksista vuosikymmeneen. Kilpailukykysopimuksen edellyttämä työajan pidennys toteutetaan kaupan alalla ottamalla käyttöön kokonaan uusi vuosivapaajärjestelmä, joka korvaa arkipyhäjärjestelmän. Myös työehdoista sopimisen mahdollisuutta työpaikolla lisätään.

Kaavoituksen väljentäminen lisää kaupan kilpailua

Kauppa on tyytyväinen lakiesitykseen kaupan kaavoituksen väljentämiseksi. Eduskunnalle annettu esitys maankäyttö- ja rakennuslain muuttamisesta nostaisi muun muassa vähittäiskaupan suuryksikön kokorajaa ja väljentäisi kauppojen sijoittumisen sääntelyä. Muutosten odotetaan parantavan kaupan kilpailun edellytyksiä. Kaupan liitto olisi kuitenkin toivonut, että vähittäiskauppojen kerrosneliörajoitusta olisi nostettu vieläkin suuremmaksi.