Uutiset:
Tiedotteet:
Lausunnot:
Blogit:

RSS-syötteet voit tilata omaan RSS-lukijaasi klikkaamalla ylläolevia linkkejä.

Kaupan liitto edustaa elinkeinoelämän suurinta toimialaa kauppaa. Liiton piirissä on noin 7 000 jäsenyritystä, ja se edustaa sekä vähittäis- että tukkukauppoja elinkeinopolitiikassa ja työmarkkinaedunvalvonnassa.

Pysy kartalla kaupan alan uutisista ja tilaa Kaupan liiton uutiskirje. Uutiskirjeessä on koottuna tärkeimmät ja ajankohtaisimmat uutiset, tiedotteet ja tapahtumat.

Tapahtumakirjeestämme saat tietoa Kaupan liiton koulutuksista ja seminaareista.

Liity kirjeiden postituslistalle täältä

Etusivu > Ajankohtaista > Tiedotteet

Suomalaismatkustajat tuovat alkoholinsa Virosta yhä useammin autolla

Yhä harvempi suomalainen tuo Virosta alkoholia, mutta ne, jotka alkoholia tuovat, tuovat sitä aiempaa enemmän. Viinarallin hillitsemiseksi alkoholilakiuudistus tulisikin saada voimaan mahdollisimman pian. Kaiken kaikkiaan suomalaisten kulutus Virossa näyttää pysyneen ennallaan. Verkkokaupan kansainvälinen kilpailu näyttää kuitenkin haastavan myös Viron, etenkin vaate- ja kenkäostoksissa.

Työehtosopimus ei ole ratkaisu YTN:n nostamiin kysymyksiin

Kaupan liitto korostaa, että työehtosopimus ei ole ratkaisu YTN:n nostamiin kysymyksiin. Sen sijaan tarvitaan yhteisiä toimintatapoja työpaikoilla. Lakoilla uhkailu ei asiaa edistä.

Toni Jääskeläinen Kaupan liiton veroasiantuntijaksi

Hallintotieteiden maisteri Toni Jääskeläinen, 35, on nimitetty Kaupan liiton veroasiantuntijaksi. Hän on aloittanut tehtävässään 18.4.2017.

Työelämää kehitetään parhaiten yrityksissä, ei liitoissa

Työmarkkinajärjestöjen neuvottelema työehtosopimus ei ole oikea tie kehittää kaupan ylempien toimihenkilöiden työtä. Ratkaisu on yhteistyön edistäminen siellä, missä työ tehdään eli työpaikoilla. Kaupan liitto pitää Ylemmät Toimihenkilöt YTN:n kaupan alan yrityksiin kohdistamaa lakkouhittelua vastuuttomana ja osoituksena järjestö- ja valtapolitikoinnista.

Veronkevennyksiä ja sääntelyn purkamista jatkettava myös hallituskauden loppupuoliskolla

Kauppa vaatii keväällä puolivälitarkasteluun kokoontuvalta maan hallitukselta toimia kaupan ja palvelualojen elinvoimaisuuden varmistamiseksi. Kansalaisten ostovoiman parantamiseksi hallituksen on kevennettävä ansiotuloverotusta myös hallituskauden loppuvuosina. Lisäksi hallituksen tulee kaventaa palveluiden kaksinkertaista verokiilaa, joka hidastaa kuluttajapalveluiden kehittymistä. Myös sääntelyn keventämistä on jatkettava ja työmarkkinoiden joustavuutta kehitettävä.

Digikuluttaja ostaa innokkaasti verkosta – myös ulkomailta

Vaikka suomalainen kuluttaja tekee verkko-ostoksia yleensä suomenkielisistä verkkokaupoista, maan rajat eivät häntä pidättele. Ulkomaisiin verkkokauppoihin valuu yli 40 prosenttia suomalaisten euroja. Veropolitiikalla voidaan vaikuttaa myös suomalaisen kaupan kilpailuedellytyksiin.

Kaupan alalle sopimus koululaisten kesäharjoittelusta

Koululaiset pääsevät jälleen ensi kesänä tutustumaan kaupan alan tehtäviin. Kaupan liitto ja Palvelualojen ammattiliitto PAM ovat sopineet koululaisten Tutustu työelämään ja tienaa -ohjelman ehdoista. Sopimus koskee koko kaupan alaa.