Uutiset:
Tiedotteet:
Lausunnot:
Blogit:

RSS-syötteet voit tilata omaan RSS-lukijaasi klikkaamalla ylläolevia linkkejä.

Kaupan liitto edustaa elinkeinoelämän suurinta toimialaa kauppaa. Liiton piirissä on noin 7 000 jäsenyritystä, ja se edustaa sekä vähittäis- että tukkukauppoja elinkeinopolitiikassa ja työmarkkinaedunvalvonnassa.

Pysy kartalla kaupan alan uutisista ja tilaa Kaupan liiton uutiskirje. Uutiskirjeessä on koottuna tärkeimmät ja ajankohtaisimmat uutiset, tiedotteet ja tapahtumat.

Tapahtumakirjeestämme saat tietoa Kaupan liiton koulutuksista ja seminaareista.

Liity kirjeiden postituslistalle täältä

Etusivu > Ajankohtaista > Tiedotteet

Kati Korkeaniemi-Leppänen Kaupan liiton hallintopäälliköksi

KTM Kati Korkeaniemi-Leppänen, 46, on nimitetty Kaupan liiton hallintopäälliköksi. Hän aloittaa tehtävässä 20.3.2017.

Kauppa kääntynyt kasvuun – verokiila rasittaa palveluja

Kauppa on kääntynyt usean vuoden laskun jälkeen lievään nousuun ja kasvun ennustetaan jatkuvan maltillisena myös lähivuosina. Kaupan ja kuluttajapalveluiden kehitystä hidastaa kuitenkin palvelun ostoon sisältyvä leveä kaksinkertainen verokiila, joka nostaa merkittävästi palvelujen hintaa ja leikkaa ostovoimaa. Jotta kaupan myönteinen kehitys jatkuisi, edellyttää se verokiilan kaventamista myös hallituskauden loppupuolella.

Joulun jälkeiset alennusmyynnit pitävät pintansa

Lisääntyneistä alennuskampajoista huolimatta joulun jälkeen alkavat kausialennusmyynnit ovat edelleen tärkeitä suomalaisille. Kotimaiset kaupat kilpailevat kuitenkin entistä enemmän ulkomaisten verkkokauppojen kanssa myös alennusmyynneillä.

Kaupan alan työehtoihin tulossa suurin muutos vuosiin

Kaupan työehtosopimukseen on tulossa ensi vuonna yksi suurimmista muutoksista vuosikymmeneen. Kilpailukykysopimuksen edellyttämä työajan pidennys toteutetaan kaupan alalla ottamalla käyttöön kokonaan uusi vuosivapaajärjestelmä, joka korvaa arkipyhäjärjestelmän. Myös työehdoista sopimisen mahdollisuutta työpaikolla lisätään.

Kaavoituksen väljentäminen lisää kaupan kilpailua

Kauppa on tyytyväinen lakiesitykseen kaupan kaavoituksen väljentämiseksi. Eduskunnalle annettu esitys maankäyttö- ja rakennuslain muuttamisesta nostaisi muun muassa vähittäiskaupan suuryksikön kokorajaa ja väljentäisi kauppojen sijoittumisen sääntelyä. Muutosten odotetaan parantavan kaupan kilpailun edellytyksiä. Kaupan liitto olisi kuitenkin toivonut, että vähittäiskauppojen kerrosneliörajoitusta olisi nostettu vieläkin suuremmaksi.

Suomalaisten joulukulutuksessa piristymisen merkkejä

Suomalaisten kukkaron nyörit näyttävät höllentyvän tänä jouluna, vaikka kuluttajat ovat edelleen varovaisia. Lahjat ostetaan pääasiassa vasta joulukuussa, mutta etenkin nuoret hyödyntävät myös kauppojen Black Friday -kampanjoita. Joulukaupan muutokset ennakoivat usein myös tulevan vuoden vähittäiskauppaa.

Janne Koivisto nimitetty Kaupan liiton EU-asiantuntijaksi

Kaupan liitto vahvistaa EU-vaikuttamista. Liiton EU-asioista vastaavaksi asiantuntijaksi on nimitetty OTK, insinööri (AMK) Janne Koivisto, 40. Hän aloittaa tehtävässä 1.1.2017.

Verkkokauppaohjelma kasvattaa menestyjiä