Uutiset:
Tiedotteet:
Lausunnot:
Blogit:

RSS-syötteet voit tilata omaan RSS-lukijaasi klikkaamalla ylläolevia linkkejä.

Kaupan liitto edustaa elinkeinoelämän suurinta toimialaa kauppaa. Liiton piirissä on noin 7 000 jäsenyritystä, ja se edustaa sekä vähittäis- että tukkukauppoja elinkeinopolitiikassa ja työmarkkinaedunvalvonnassa.

Pysy kartalla kaupan alan uutisista ja tilaa Kaupan liiton uutiskirje. Uutiskirjeessä on koottuna tärkeimmät ja ajankohtaisimmat uutiset, tiedotteet ja tapahtumat.

Tapahtumakirjeestämme saat tietoa Kaupan liiton koulutuksista ja seminaareista.

Liity kirjeiden postituslistalle täältä

Etusivu > Ajankohtaista > Tiedotteet

Kaupan alan työehtoihin tulossa suurin muutos vuosiin

Kaupan työehtosopimukseen on tulossa ensi vuonna yksi suurimmista muutoksista vuosikymmeneen. Kilpailukykysopimuksen edellyttämä työajan pidennys toteutetaan kaupan alalla ottamalla käyttöön kokonaan uusi vuosivapaajärjestelmä, joka korvaa arkipyhäjärjestelmän. Myös työehdoista sopimisen mahdollisuutta työpaikolla lisätään.

Kaavoituksen väljentäminen lisää kaupan kilpailua

Kauppa on tyytyväinen lakiesitykseen kaupan kaavoituksen väljentämiseksi. Eduskunnalle annettu esitys maankäyttö- ja rakennuslain muuttamisesta nostaisi muun muassa vähittäiskaupan suuryksikön kokorajaa ja väljentäisi kauppojen sijoittumisen sääntelyä. Muutosten odotetaan parantavan kaupan kilpailun edellytyksiä. Kaupan liitto olisi kuitenkin toivonut, että vähittäiskauppojen kerrosneliörajoitusta olisi nostettu vieläkin suuremmaksi.

Suomalaisten joulukulutuksessa piristymisen merkkejä

Suomalaisten kukkaron nyörit näyttävät höllentyvän tänä jouluna, vaikka kuluttajat ovat edelleen varovaisia. Lahjat ostetaan pääasiassa vasta joulukuussa, mutta etenkin nuoret hyödyntävät myös kauppojen Black Friday -kampanjoita. Joulukaupan muutokset ennakoivat usein myös tulevan vuoden vähittäiskauppaa.

Janne Koivisto nimitetty Kaupan liiton EU-asiantuntijaksi

Kaupan liitto vahvistaa EU-vaikuttamista. Liiton EU-asioista vastaavaksi asiantuntijaksi on nimitetty OTK, insinööri (AMK) Janne Koivisto, 40. Hän aloittaa tehtävässä 1.1.2017.

Suomi uhkaa jäädä maksutapojen kehityksestä – Kuluttajat haluavat maksamiselta helppoutta

Erilaisten uusien maksutapojen kehittyminen on yksi suurimmista kauppaa koskettavista globaaleista kehitystrendeistä. Etenkin nuoret kuluttajat ovat kiinnostuneita lähi- ja mobiilimaksamisesta ja maksupalveluyritysten käytöstä. Varsinkaan pienillä kaupoilla ei kuitenkaan ole osaamista tai resursseja vastata odotuksiin. Suomalaisia kaupan yrityksiä tulisikin tukea, jotta ne eivät jäisi kehityksessä ulkomaisten kilpailijoiden jalkoihin.

Taavi Heikkilä jatkaa Kaupan liiton hallituksen puheenjohtajana

SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä jatkaa Kaupan liiton hallituksen puheenjohtajana myös vuonna 2017. Varapuheenjohtajana jatkaa Broman Groupin toimitusjohtaja Harri Broman.

Verkkokauppaohjelma kasvattaa menestyjiä

Verkkokaupan kansallisessa kasvuohjelmassa on mukana jo yli 70 yritystä. Yritykset ovat olleet ohjelmaan ennennäkemättömän tyytyväisiä ja valmiita suosittelemaan sitä muillekin. Poikkeuksellista on sekin, että nyt saman pöydän ääressä kokemuksiaan jakavat Suomessa toimivat kaupan alan yritykset. Kansainvälinen kilpailu on pakko ottaa tosissaan.