Uutiset:
Tiedotteet:
Lausunnot:
Blogit:

RSS-syötteet voit tilata omaan RSS-lukijaasi klikkaamalla ylläolevia linkkejä.

Kaupan liitto edustaa elinkeinoelämän suurinta toimialaa kauppaa. Liiton piirissä on noin 7 000 jäsenyritystä, ja se edustaa sekä vähittäis- että tukkukauppoja elinkeinopolitiikassa ja työmarkkinaedunvalvonnassa.

Pysy kartalla kaupan alan uutisista ja tilaa Kaupan liiton uutiskirje. Uutiskirjeessä on koottuna tärkeimmät ja ajankohtaisimmat uutiset, tiedotteet ja tapahtumat.

Tapahtumakirjeestämme saat tietoa Kaupan liiton koulutuksista ja seminaareista.

Liity kirjeiden postituslistalle täältä

Etusivu > Ajankohtaista > Tiedotteet

YM:n ja Kaupan liiton sopimuksella vähennetään muovikassien käyttöä

Maatalous- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen ja Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala allekirjoittivat 31.10.2016 Green deal -sopimuksen, jossa he sopivat toimista muovikassien kulutuksen vähentämiseksi. Kyseessä on ympäristöministeriön ensimmäinen sopimus, jossa EU-direktiiviä pannaan täytäntöön vapaaehtoisuuteen perustuvan sopimuksen eikä lain avulla.

Kaupan alan kunnianhimoinen energiansäästöohjelma jatkuu

Kaupan ala on jälleen mukana vuoteen 2025 ulottuvalla uudella energiatehokkuussopimuskaudella. Ensi vuonna alkavalle sopimuskaudelle on jo ilmoittautunut mukaan viisi kaupan alan yritystä, jotka sitoutuvat tehostamaan energiankäyttöään. Energiatehokkuussopimukset allekirjoitettiin tänään Säätytalossa.

Aukiolojen vapautuminen lisännyt kilpailua ja helpottanut kuluttajien arkea

Tuoreen selvityksen mukaan lapsiperheet ja suurissa kaupungeissa asuvat kokevat kauppojen vapautuneiden aukiolojen helpottavan arjen järjestelyjä. Kaupan yritykset taas kokevat sääntelyn purkamisen lisänneen kilpailua. Nyt laki kohtelee kaikkia tasapuolisesti. Vapaus päättää omista aukioloista näyttää vaikuttavan siihen, kuinka tyytyväisiä yritykset ovat uuteen tilanteeseen.

Kaupan liiton puheenjohtaja Taavi Heikkilä: Suomi tarvitsee palvelualojen tulevaisuusohjelman

”Suomi tarvitsee palvelualojen tulevaisuusohjelman, ja Kaupan liitto kutsuu sidosryhmiä rakentamaan sen sisältöä yhteistyössä”, Kaupan liiton puheenjohtaja, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä sanoi tänään tiistaina Kauppa 2017 -tapahtumassa.

Venäläisten Suomen matkailun alamäki hidastuu – kasvua ei silti näkyvissä

Vaikka venäläismatkailijoiden määrä ja kulutus Suomessa pienenevät edelleen viime vuodesta, laskuvauhti alkaa hidastua ja pohja häämöttää. Tämä näkyy niin rajanylityksissä kuin kulutuksessakin. Samalla verkko ja Viro kilpailevat entistä vahvemmin Suomen-kävijöiden kulutuksesta. Kansainvälinen digivenäläinen on edelleen houkutteleva asiakas Suomen matkailusektorille.

Kauppa kiittää veroratkaisuja

Hallituksen budjettiesityksen veroratkaisut tukevat Suomessa työllistäviä ja investoivia aloja. Kun talouskasvu ja työllisyyden hidas paraneminen perustuvat rakentamiselle ja yksityiselle kulutukselle, on tärkeää, ettei näitä kasvun vetureita tukahduteta.

Kaupan kasvu jälleen hidastumassa

Kaupan aukiolojen vapautuminen näyttää vauhdittaneen etenkin päivittäistavara- ja tavaratalokaupan myyntiä. Erikoiskaupassa samaa käännettä ei ole näkynyt. Ensi vuonna vähittäiskaupan piristyminen uhkaa kuitenkin hiipua ja kasvu hyytyy lähelle nollaa. Välillisten verojen kiristys tukahduttaisi heiveröisen kasvun kokonaan.