Uutiset:
Tiedotteet:
Lausunnot:
Blogit:

RSS-syötteet voit tilata omaan RSS-lukijaasi klikkaamalla ylläolevia linkkejä.

Kaupan liiton uutiskirje ilmestyy joka torstai. Uutiskirjeessä on koottuna tärkeimmät ja ajankohtaisimmat uutiset, tiedotteet ja tapahtumat.
Tapahtumakirjeestä saat tietoa Kaupan liiton koulutuksista ja seminaareista.

Liity kirjeiden postituslistalle täältä

Etusivu > Ajankohtaista > Tiedotteet

Venäläisten Suomen matkailun alamäki hidastuu – kasvua ei silti näkyvissä

Vaikka venäläismatkailijoiden määrä ja kulutus Suomessa pienenevät edelleen viime vuodesta, laskuvauhti alkaa hidastua ja pohja häämöttää. Tämä näkyy niin rajanylityksissä kuin kulutuksessakin. Samalla verkko ja Viro kilpailevat entistä vahvemmin Suomen-kävijöiden kulutuksesta. Kansainvälinen digivenäläinen on edelleen houkutteleva asiakas Suomen matkailusektorille.

Kauppa kiittää veroratkaisuja

Hallituksen budjettiesityksen veroratkaisut tukevat Suomessa työllistäviä ja investoivia aloja. Kun talouskasvu ja työllisyyden hidas paraneminen perustuvat rakentamiselle ja yksityiselle kulutukselle, on tärkeää, ettei näitä kasvun vetureita tukahduteta.

Kaupan kasvu jälleen hidastumassa

Kaupan aukiolojen vapautuminen näyttää vauhdittaneen etenkin päivittäistavara- ja tavaratalokaupan myyntiä. Erikoiskaupassa samaa käännettä ei ole näkynyt. Ensi vuonna vähittäiskaupan piristyminen uhkaa kuitenkin hiipua ja kasvu hyytyy lähelle nollaa. Välillisten verojen kiristys tukahduttaisi heiveröisen kasvun kokonaan.

Digibarometri 2016: Hitaasti herännyt Suomi kiri kärkeen

Suomi kirkastaa viimevuotisen hopeansa kullaksi digitaalisuuden astetta mittaavassa Digibarometri 2016 -vertailussa, jossa on mukana 22 maata. Suomen jälkeen tulevat muut Pohjoismaat järjestyksessä Norja, Tanska ja Ruotsi. Kehitys Suomessa on ollut myöhäisen heräämisen jälkeen nopeaa, mutta toisaalta digitaalinen disruptio ravistelee maatamme poikkeuksellisen voimakkaasti.

Kilpailukykysopimuksen syntyminen kaupalle tärkeää

Kaupan liiton ja Palvelualojen ammattiliitto PAM ry:n hallitukset ovat hyväksyneet kilpailukykysopimuksen mukaisen neuvottelutuloksen. PAMin päätös on kuitenkin ehdollinen ja edellyttää, että Teknologiateollisuus ja Metalliliitto ovat sopimuksessa mukana.

Kauppa työllistää kesällä jälleen tuhansia nuoria

Tänäkin kesänä tuhannet nuoret saavat ensi kosketuksen työelämään kaupassa. Kaupalle on tärkeää, että myös tulevaisuudessa ala pystyy tarjoamaan nuorille väylän työelämään. Helpottaakseen nuorten työllistämistä Kaupan liitto on avannut Kannattavakauppa.fi-infosivuston, jonne on koottu tietopaketit sekä kaupan alasta kiinnostuneille nuorille että työnantajille.

Onnistunut ostos nojaa tietoon ja myymälän palveluun

Suomalaiskuluttajat luottavat kivijalkamyymälöihin niin ostopaikkana kuin ostosta edeltävän tiedon hankkimiskanavana. Etenkin myyjien asiantuntemusta arvostetaan – vaikka hinta usein ratkaiseekin. Verkon merkitystä tiedon haussa ei kuitenkaan voi vähätellä.