Uutiset:
Tiedotteet:
Lausunnot:
Blogit:

RSS-syötteet voit tilata omaan RSS-lukijaasi klikkaamalla ylläolevia linkkejä.

Kaupan liiton uutiskirje ilmestyy joka torstai. Uutiskirjeessä on koottuna tärkeimmät ja ajankohtaisimmat uutiset, tiedotteet ja tapahtumat.
Tapahtumakirjeestä saat tietoa Kaupan liiton koulutuksista ja seminaareista.

Liity kirjeiden postituslistalle täältä

Etusivu > Ajankohtaista > Tiedotteet

Yhteiskuntasopimuksen syntyminen ratkaisevan tärkeää ostovoiman kasvulle

Kaupan liiton hallituksen puheenjohtaja Taavi Heikkilä vetoaa Palvelualojen ammattiliitto PAMiin ja Sipilän hallitukseen yhteiskuntasopimuksen synnyttämiseksi.

Tuula Loikkasen vastuulle myös Kaupan liiton kaupalliset toiminnot

Kaupan liiton kaupallisista toiminnoista vastaa 1.6.2016 lähtien Tuula Loikkanen.

Kauppa tarpoo hitaasti eteenpäin

Kaupan liitto ennustaa kaupan alan yltävän tänä vuonna lievään kasvuun. Ostovoimaa tukevat hidas inflaatio ja työttömyyden kasvun pysähtyminen. Uhkana on kuitenkin, että kaupan kitulias kasvu tyrehdytetään kotimaisin toimin. Veronkorotusten sijaan nyt pitäisi viimeistään uudistaa rohkeasti elinkeinoelämän, yhteiskunnan ja työmarkkinoiden rakenteita.

Kaupan liitot yhdistävät voimiaan

Kaupan liitto, Päivittäistavarakauppa ry ja erikoiskaupan liitot yhdistävät toimintoja ja resursseja vahvistaakseen kaupan alan edunvalvontaa. Vuoden 2016 alusta Kaupan liiton elinkeinopoliittinen edunvalvonta jaetaan kahteen ryhmään: erikoiskauppaan ja päivittäistavarakauppaan.

Kauppojen perinteinen alennussesonki alkamassa

Kaupan perinteinen alennusmyyntisesonki pääsee jälleen täyteen vauhtiin joulun pyhien jälkeen. Suosiotaan kasvattaneet lahjakortit vähentävät kaupoissa joulunjälkeistä tuotteiden palautusrumbaa. Lisävauhtia vähittäiskaupan tammikuun myyntiin taas tuovat ostosmatkalle tulevat venäläisturistit.

Kauppojen aukiolon vapauttaminen on merkittävä teko sääntelyn purkamisessa

Kaupat saavat jatkossa päättää itse aukioloistaan. Eduskunta on hyväksynyt lakiesityksen kauppojen aukiolon vapauttamisesta. Kaupan liitto on tyytyväinen, että Suomessa sääntely vähentyy ja luotetaan kauppiaiden kykyyn arvioida, milloin kaupat kannattaa pitää auki.

Kauppa ja Palta pettyneitä – yhteiskuntasopimuksen kaatuminen suuri harmi

Palvelualojen työnantajat Palta ja Kaupan liitto ovat pettyneitä yhteiskuntasopimuksen kaatumiseen. Sopimuksen syntyminen olisi ollut tärkeää Suomen kilpailukyvyn kannalta, ja se olisi ollut merkittävä virstanpylväs taloutemme tervehdyttämisessä. Myös maan hallituksen päättämät lainsäädäntömuutokset olisi voitu välttää.

AKT:n laajenevat tukilakot kohtuuttomia