Lisääntyneistä alennuskampajoista huolimatta joulun jälkeen alkavat kausialennusmyynnit ovat edelleen tärkeitä suomalaisille. Kotimaiset kaupat kilpailevat kuitenkin entistä enemmän ulkomaisten verkkokauppojen kanssa myös alennusmyynneillä.

Joulun jälkeen käynnistyy jälleen yksi vähittäiskaupan vilkkaimmista alennusmyyntisesongeista. Vaikka erilaiset alennusmyynnit ja kampanjat ovat lisääntyneet pitkin vuotta, on perinteisillä kahdesti vuodessa järjestettävillä kausialennusmyynneillä edelleen paikkansa. Kaupan liiton tuoreen selvityksen mukaan nimittäin valtaosa kuluttajista seuraa joulusesongin alennusmyyntejä.

Miehet ja naiset eroavat kuitenkin selvästi kausialennusmyyntien ja joulua edeltävien kampanjoiden seuraamisessa. Naisille perinteiset kausialennusmyynnit ovat tärkeämpiä, kun taas miehet etsivät innokkaammin Black Friday- ja Cyber Monday -tyyppisiä kampanjatuotteita. Naisista kolmasosa kertoo aloittavansa alennusmyyntien seuraamisen joulun välipäivinä, kun miehistä lähes 40 prosenttia ilmoittaa, ettei seuraa lainkaan alennusmyyntejä.

"Kyse lienee siitä, että joulua edeltävät esimerkiksi elektroniikan, urheiluvälineiden ja kosmetiikan kampanjat vetävät miehiä lahjaostoksille ja joulun jälkeiset kausialennusmyynnit naisia vaateostoksille", Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja arvelee.

Perinteisesti suomalaiset ostavat vuodenvaihteen alennusmyynneistä juuri vaatteita, elektroniikkaa ja urheiluvälineitä. Myös sisustus- ja taloustavarat sekä kosmetiikka ovat alennusmyyntien kestohittituotteita. Säät kuitenkin vaikuttavat siihen, mitä myydään ja toisaalta siihen, mitä kuluttajat ostavat.

”Vaihtelevat säät vaikuttavat etenkin vaatteiden ja urheiluvälineiden myyntiin. Esimerkiksi tänä vuonna Etelä-Suomen aikainen talvi vauhditti talvivaatteiden ja talviurheiluvälineiden kauppaa syksyllä. Nyt kun sää on taas lauhtunut, voi talvisia tuotteita löytyä myös alennuskoreista, kun kaupoissa tehdään tilaa kevään tuotteille”, Kaupan liiton edunvalvontajohtaja Tuula Loikkanen kertoo.

Kuluttajista kilpaillaan kansainvälisesti

Kaupan liiton selvityksestä käy ilmi, että eniten alennusmyyntejä hyödyntävät nuoret, alle 35-vuotiaat, jotka ostavat aletuotteita sekä verkosta että fyysisistä kaupoista selvästi vanhempia enemmän. Noin joka kymmenes alle 35-vuotiaista aloittaa alennusmyyntien seuraamisen jo joulun pyhinä, kun muissa ikäryhmissä keskitytään joulun viettoon. Nuoret ikäryhmät etsivät muutenkin eniten sesongin alennusmyyntejä.

Kiinnostavaa on myös se, että miehet ja alle 35-vuotiaat metsästävät alennuksia muita useammin ulkomaisista verkkokaupoista. Ahkerimmin alennusmyyntejä ulkomailta etsivät ne, jotka tuntevat tulevansa taloudellisesti erinomaisesti toimeen.

Kaupan kiristynyt kilpailu näkyykin alennusmyynneissä ja kampanjoissa, kun ulkomaisten verkkokauppojen vahvistunut asema on muokannut kotimaisen kaupan kilpailukenttää.

”Tavallisesti verkkomaailmassa kilpaillaan kampanjoilla. Nyt myös kivijalkakauppojen on järjestettävä samantyyppisiä kampanjoita aiempaa tiuhemmin pärjätäkseen kilpailussa. Suomalaiset yritykset kilpailevat kuluttajista kuitenkin suomalaisella kustannusrakenteella”, Kurjenoja muistuttaa.

Kaupan liiton selvitystä varten Kantar TNS toteutti marraskuussa kuluttajakyselyn 1 752:lle 15–79-vuotiaalle suomalaiselle.

Liite:

Lisätiedot:

Kaupan liiton edunvalvontajohtaja Tuula Loikkanen, tuula.loikkanen(at)kauppa.fi, p. 040 922 0750

Kaupan liitto edustaa elinkeinoelämän suurinta toimialaa kauppaa. Kauppa työllistää noin 300 000 henkilöä Suomessa. Kaupan liiton piirissä on noin 7 000 jäsenyritystä, ja se edustaa sekä vähittäis- että tukkukauppoja elinkeinopolitiikassa ja työmarkkinaedunvalvonnassa. www.kauppa.fi