Verkkokaupan kansallisessa kasvuohjelmassa on mukana jo yli 70 yritystä. Yritykset ovat olleet ohjelmaan ennennäkemättömän tyytyväisiä ja valmiita suosittelemaan sitä muillekin. Poikkeuksellista on sekin, että nyt saman pöydän ääressä kokemuksiaan jakavat Suomessa toimivat kaupan alan yritykset. Kansainvälinen kilpailu on pakko ottaa tosissaan.

”Vihdoinkin Suomessa yhdistetään voimat ja opitaan toisiltamme. Kaupan murros on nyt niin raju, että on aika ymmärtää, että todellinen kilpailu käydään maailmalla. Ja jos haluaa olla menestyjien joukossa, kilpailu keskenämme täällä Suomessa ei riitä. Nyt pitää suunnata yhdessä maailmalle, kaikkiin niihin kaupan kanaviin, joissa on kysyntää”, puhkuu intoa Reiman toimitusjohtaja Elina Björklund, joka toteuttaa juuri yrityksessään laajaa digitalisaatiota.

Viime keväänä alkanut Finpron eCom Growth -kasvuohjelma on lähtenyt hyvin käyntiin. Nyt ohjelmaan on jonossa 50 yritystä, mutta rajalliset resurssit rajoittavat sitä, kuinka paljon voidaan ottaa mukaan.

”Sana on kiirinyt ja nyt mukaan haluaa enemmän yrityksiä kuin voimme resurssien puolesta ottaa. Porukkaan on liittynyt mukaan myös innovatiivista teknologiaa ja palveluita kaupan alalle tuottavia kasvuyrityksiä”, kertoo eCom Growth -ohjelman johtaja Kari Pokkinen Finprosta.

Kansainvälistymistä ja kasvua kaikissa kokoluokissa

Hankkeen asiasisällöstä, mm. verkkokauppiasklubeista ja valmennuksista vastaava verkkokaupan asiantuntija Leevi Parsama kertoo, että tämän vuoden pääteemana on jäsenyritysten osaamisen kasvattaminen, ensi vuonna keskitytään konkreettisiin kansainvälistymistoimenpiteisiin ja vuonna 2018 kaupan alan ekosysteemiä kehittäviin ratkaisuihin.

”Työstämme parhaillaan verkkokauppastrategiaamme koko ajan asiakaskeskeisemmäksi muuttuvassa markkinassa sekä pohdimme sen tarjoamia mahdollisuuksia Suomen arvostetuimman brändin vientiin, joten meillä tämän ohjelman ajoitus ja tarjoama on ollut aivan täydellinen”, kertoo Fazer Makeisten toimitusjohtaja Rolf Ladau ja kiittelee myös asennetta, jolla yritykset ovat mukaan lähteneet; nyt on tekemisen meininki!

Oppia haetaan myös maailmalta. Kasvuohjelman yritykset ovat jo vierailleet Zalandolla Saksassa, eri paikoissa Venäjällä, USA:ssa, Englannissa sekä tietysti Pohjoismaissa. Matkoilla keskitytään konkreettisiin käytännön asioihin joita yritykset voivat toteuttaa omassa liiketoiminnassaan välittömästi. Tämä palvelee erityisesti kasvuohjelmassa myös mukana olevia, jo kansainvälisen fokuksen omaavia pk-yrityksiä.

”Näiden kasvuohjelman yritysten kautta suomalainen kaupan ala luo nahkaansa ja rakentaa uutta kansainvälistymisen kulttuuria. Monet näistä yrityksestä toimivat niche-markkinassa, joka kuitenkin globaalissa mittakaavassa tarjoaa merkittävän vientipotentiaalin. Jotta tämä potentiaali saadaan tunnistettua ja lunastettua, tarvitaan eCom Growth -ohjelman kaltaista oikea-aikaista ja -muotoista tukea yrityksille. Vaikutukset vientiin ja työllisyyteen tulevat todennäköisesti olemaan merkittävät”, arvioi hankkeessa tiiviisti mukana oleva palvelujen ja kaupan professori Hannu Saarijärvi Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoulusta.
 
Lisätietoa eCom Growth -kasvuohjelmasta:
Juhani Pekkala, toimitusjohtaja, Kaupan liitto / eCom Growth ohjausryhmän puheenjohtaja
puh. +358 400 419 560, juhani.pekkala(at)kauppa.fi

Elina Björklund, toimitusjohtaja, Reima
puh. +358 40 557 4022, elina.bjorklund(at)reima.com

Rolf Ladau, toimitusjohtaja, Fazer Makeiset
puh. +358 40 667 0913, rolf.ladau(at)fazer.com

Hannu Saarijärvi, palvelujen ja kaupan professori, Johtamiskorkeakoulu, Tampereen Yliopisto
puh. +358 40 535 1369, hannu.saarijarvi(at)staff.uta.fi