Huhti−toukokuussa järjestetty Suomen paras verkkokauppa 2018 -kilpailu on ratkaistu. Suurten kauppojen sarjassa voiton vei Disturb Scandinavia Oy ja pienten sarjassa Urban Soul.

Kilpailun järjesti OP kumppaneinaan Kaupan liitto, Verkkoteollisuus, Business Finlandin eCom Growth -ohjelma, Feedbackly, Digia, Matkahuolto, Vilkas ja Woolman. Kilpailu oli avoin kaikille suomalaisille verkkokaupoille.

Voittoon ylsivät parasta asiakaspalautetta saaneet verkkokaupat. Tavalliset kuluttajat pääsivät ostostenteon lomassa arvioimaan esimerkiksi sitä, löytyivätkö halutut tuotteet kaupasta ja olivatko ostotapahtuma ja toimitus sujuvia.

Kilpailua käytiin kahdessa sarjassa. Suurten verkkokauppojen sarjassa kolmen kärkeen kipusivat Disturb Scandinavian lisäksi Cocopanda.fi ja Reima Oy. Pienten kauppojen sarjan voitti Urban Soul, ja muut palkintosijat saivat Finlandia Kirja ja Tradesoft Oy.

Yrityksille tärkeää dataa asiakaskokemuksesta

Kuluttajat antoivat yhteensä peräti 60 000 palautetta. Se kerättiin pilvipalvelupohjaisella OP Verkkokauppakokemus -työkalulla, jonka toteutti suomalainen Feedbackly. Kilpailuun osallistuneet yritykset saivat työkalun avulla ainutlaatuista palautetta suoraan asiakkailta.

”Voittajakaupat ovat panostaneet valikoimaan, joka erottautuu muista. Tämä yhdistettynä verkkokaupan mutkattomaan toteutukseen on omiaan luomaan erinomaisen käyttökokemuksen”, totesi kilpailua järjestäneen Checkout Finlandin toimitusjohtaja Perttu Kröger tiedotteessa.

”Suomalainen verkkokauppa kasvaa ja kehittyy. Jotta kiihtyvässä kansainvälisessä kilpailussa voi pärjätä, onnistunut asiakaskokemus on entistä merkittävämpi tekijä. Järjestelmällinen tapa kerätä asiakaspalautetta, josta selviää, miksi ostajan matka on katkennut, auttaa verkkokauppoja kirimään kilpailijoitaan kiinni juuri tässä”, Kröger lisäsi.

Kuva: 123RF