S-ryhmässä selvitetään parhaillaan, miten konenäköä ja robotiikkaa voidaan hyödyntää myyntilattialla. Ensimmäisissä kokeiluissa on tutkittu sitä, miten leipähyllyissä olisi nykyteknologian avulla aina optimimäärä tavaraa.

S-ryhmä on lähtenyt rohkeasti kokeilemaan vielä kehitysvaiheessa olevaa teknologiaa. Parhaimmillaan konenäön avulla pystytään saamaan tietoa, jota ei tällä hetkellä ole käytettävissä. ”Konenäön voisi valjastaa esimerkiksi kertomaan tuotteiden reaaliaikaisen saatavuuden myymälöissä”, kertoo saatavuuden ohjauksen ja myymälätoimintojen johtaja Sanna Timola S-ryhmän vähittäiskaupasta. ”Tästä olisi hyötyä sekä henkilökunnalle että asiakkaille”, hän jatkaa.

Kyse ei ole siitä, että konenäkö ja robotit tekisivät myyjien työn; uutta teknologiaa hyödynnettäisiin nimenomaan työhön, jota tällä hetkellä ei myymälässä aina pystytä tekemään. ”Esimerkiksi hyllyjen tavaratilanteen jatkuva seuraaminen on myymälöissä käytännössä mahdotonta ilman automaatiota”, Timola kertoo.

Konenäkökokeilussa ovat mukana pääkaupunkiseudulla toimiva HOK-Elanto sekä Pirkanmaan Osuuskauppa. Kaupan ulkopuolista osaamista projektiin tuovat Tieto Oyj sekä Wisematic Oy.

Kokeilu aloitettiin leipähyllystä

Viime syksynä konenäköä kokeiltiin sekä kiinteillä, kattoon asennetuilla kameroilla että itsenäisesti lattialla liikkuvilla kameroilla S-market Vallilassa. Aloituskohteeksi valikoitui kaupan leipähylly, koska Timolan mukaan tuore leipä on monelle asiakkaalle kauppareissun tärkeimpiä asioita.

Mutta mitä käytännössä tapahtuu, kun kamera tallentaa kuvan nopeasti tyhjenevästä leipähyllystä? ”Konenäön avulla saatava tieto tuotteen vähenemisestä tai loppumisesta yhdistetään tuotteiden täydennystilaamisen prosessiin. Hyllyjen tuotetilanteesta saatava tieto parantaa pitkällä tähtäimellä automaattisten tilausten tarkkuutta”, Timola valottaa.

Hervannassa Tampereella on puolestaan kokeiltu erilaisia kamerateknologioita manuaalisesti. ”Kuvia otettiin aluksi erilaisilla käsikäyttöisillä kameroilla, koska halusimme selvittää mahdollisimman laajasti eri kameroiden kuvantamiskykyä. Helmikuussa myymälän kattoon asennettiin kiskoilla liikkuva kamera, josta kerätään tällä hetkellä kokemuksia”, Timola kertoo.

Myös testimyymälöiden henkilökunta on suhtautunut positiivisen uteliaasti kokeiluun. ”Tähän mennessä kokeilu on mennyt hyvin. Odottelemme kuitenkin lopullisia tuloksia, ja sitten teemme päätökset jatkosta”, Timola päättää.

Kuva: S-ryhmä / Lari Lappalainen