Vaate- ja kenkäkaupan ammattilaiset pohtivat digitalisaation liiketoiminnalle tuomia uusia mahdollisuuksia Digitalisoituva muotikauppa –seminaarissa Helsingissä. Digitalisaatio on paljon muutakin kuin verkkokauppaa, ja se tulee vääjäämättä yhä kiinteämmäksi osaksi kaikkea yritystoimintaa.
Miisa Helenius ja Juho Juhantalo

Muotikaupan Liiton ja Kaupan liiton yhteistyössä järjestämä tilaisuus keräsi Crowne Plaza Hoteliin nelisenkymmentä muotikaupan tekijää. Asiantuntijapuheenvuoroissa käsiteltiin erilaisia teemoja maksamisen trendeistä ja asiakastiedon hallinnasta some-markkinointiin ja muodin ostamisen psykologisiin mekanismeihin.

Erityisesti asiakaskokemuksen merkitys herätti ajatuksia. Ostamisen helppous, yhä kohdennetumpi markkinointi sekä henkilökohtainen palvelu nousivat esille iltapäivän workshopissa, jossa osallistujat pohtivat päivän kiinnostavimpia näkökulmia. Digitalisaation pelätään johtavan inhimillisten kohtaamisten katoamiseen, vaikka oikein sovellettuna se päinvastoin mahdollistaa palvelun toimivamman personoinnin niin verkossa kuin kivijalkakaupassa.

Elämyksellisyys ja tunteiden herättäminen ovat tärkeä osa onnistuneen asiakaskokemuksen tarjoamista. ”Tarinan voima ja merkitys eivät katoa minnekään, vaikka mediat muuttuvat”, sanoo seminaarin puheenjohtajana toiminut visuaalisen tarinankerronnan valmentaja Miisa Helenius. ”Ihmisten mieliin jääminen ja vaikutuksen tekeminen on informaatiotulvassa yhä haastavampaa.”

Muutamien tai kymmenien sekuntien jaksoissa nähdyt videot, kuvat ja tekstit ovat mikrohetkiä, joista muodostuu kasvava osa mobiililaitteen parissa viihtyvän nykyihmisen todellisuutta. Googlen Industry Managerin Juho Juhantalon mukaan ihmisten keskittymiskyky on tutkitusti heikentynyt, ja informaatiota otetaan vastaan yhä lyhemmissä pätkissä. Googlen ennusteen mukaan mobiilihaut ohittavat pöytäkoneilla tehdyt haut kuluvan vuoden aikana myös Suomessa.

Digitalisoituminen muokkaa jatkossakin niin muotikaupan globaalia kilpailutilannetta kuin kotimaan pelikenttää. Uudet kanavat, teknologiat ja sovellukset mahdollistavat parhaimmillaan yhä asiakaslähtöisemmän liiketoiminnan.