Kauppa on nuorten suurin työllistäjä, ja monelle nuorelle kauppa on myös ensimmäinen työpaikka. Ikea Suomi haluaa olla mukana tarjoamassa nuorille hyviä kesätyökokemuksia ja samalla tutustua tulevaisuuden ammattilaisiin jo mahdollisimman varhaisessa vaiheessa työuraa.

Tänä vuonna kampanjaan liittyvään kesäduunitutkimukseen osallistui 128 yritystä, ja siihen vastasi peräti 7 790 kesäduunia tehnyttä 14−29-vuotiasta nuorta. Tulokset julkaistiin syyskuun alussa: IKEA Suomi vei voiton 1000Plus-sarjassa.

IKEA Suomi on osallistunut Vastuullinen kesäduuni -kampanjaan jo useiden vuosien ajan. ”Haluamme luoda parempaa arkea asiakkaiden lisäksi myös jokaiselle työntekijällemme, ja Vastuullinen kesäduuni -kampanja on yksi keinomme toteuttaa tätä visiota. Ajattelemme, että työssään hyvinvoivat työntekijät ovat avain myös tyytyväisiin asiakkaisiin”, sanoo IKEA Suomen henkilöstöjohtaja Camilla Weurlander.

IKEA Suomen palveluksessa on noin 1 600 työntekijää, johon kuului kuluneena kesänä yhteensä 277 kesätyöntekijää. Weurlander kertoo, että IKEA Suomelle kesätyö on tärkeä tapa paitsi tarjota nuorille onnistuneita työkokemuksia myös tutustua tulevaisuuden osaajiin jo varhain. ”Monen huippuosaajamme IKEA-ura on alkanut kesätyöstä kanssamme.”

Kesätyöntekijät mukaan tiimiin

IKEA-maailmassa kesätyöhön sisällytetään aina mahdollisimman monipuolisia tehtäviä, jotta työ on tekijälleen mielekästä ja että se inspiroi nuorta oppimaan uutta. Weurlanderin mukaan yhtiöön kesätöihin tuleva nuori on aivan yhtä tärkeä kuin vakituinenkin työntekijä. ”Pidämme todella tärkeänä, että etenkin alkuvaiheessa kesätyöntekijää tuetaan ja rohkaistaan työssään. Tarjoamme kesätyöntekijöille aina perusteellisen perehdytyksen sekä työkulttuuriimme ja toimintatapoihimme että käsillä oleviin työtehtäviin. Haluamme aina ottaa kesätyöntekijämme mukaan tiimeihin niiden tasavertaisina jäseninä.”

Tutkimuksen mukaan IKEA Suomi tarjosi kesällä 2018 huipputason kesätyökokemuksia ollen peräti neljällä osa-alueella – hakijakokemus, työtehtävien mielekkyys, perehdytys ja oikeudenmukaisuus – sarjansa paras. Miltä tuntuu saada nuorilta tällaista palautetta – millä mielellä ensi kesän kampanjaan mukaan?

”Tämä on ollut hyvin merkityksellinen tunnustus koko IKEA-perheelle, ja työmme toimivan, vastuullisen työkulttuurin ylläpitämiseksi jatkuu vuoden ympäri. Näemme, että jokainen työntekijämme on ollut tärkeässä roolissa tukemassa kesätyöntekijöitämme osana IKEA-tiimiämme. Järjestimmekin kaikissa yksiköissämme kakkukahvit kiittääksemme meistä jokaista yhteisestä onnistumisesta”, Camilla iloitsee.

Kilpailu toteutettiin verkkokyselynä touko−heinäkuun 2018 aikana, ja voittajat valittiin kesätyöntekijöiltä saadun kokonaispalautteen perusteella. Työnantajia arvioitiin muun muassa työnhakuprosessin, perehdytyksen, työtehtävien mielekkyyden ja tasapuolisuuden perusteella. Tutkimuksen toteutti T-Media Oy. Lisätietoja: https://kesaduuni.org/

Kuva: IKEA Suomi. Vasemmalta henkilöstöjohtaja Camilla Weurlander, IKEA Foodin kesätyöntekijä Maria Karjalainen sekä myynnin kesätyöntekijä Antti Seikkala.