Kaupan tärkein sesonki on jo ovella. Joulukaupasta odotetaan viimevuotista vilkkaampaa mm. ennätyssuurten veronpalautusten ansiosta.

Vähittäiskaupan myynti on ollut kuluvana vuonna kasvussa, ja Tilastokeskuksen antamien ennakkotietojen mukaan syyskuun myynninkasvu oli peräti 2,7 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Kun myös Suomen talouden kasvu, työllisyystilanne ja kuluttajien luottamus ovat samaan aikaan vahvistuneet, on kauppojen lupa odottaa vilkasta joulusesonkia.

Joulukuun alkuun ajoittuva veronpalautuspäivä on perinteisesti saanut aikaan ryntäyksen jouluostoksille. Verohallinto on kertonut, että valtio maksaa tänä vuonna ennätyssuuret veronpalautukset – yhteensä noin 2,6 miljardia euroa lähes 3,7 miljoonalle suomalaiselle. Kasvua palautusten määrässä on runsaat 10 prosenttia viime vuoteen verrattuna.

Myös Kaupan liitossa ollaan joulukaupan suhteen positiivisella mielellä. ”Odotamme piristyvää joulukauppaa viime vuoteen verrattuna. Talouden elpyminen ja kuluttajien luottamuksen parantuminen tarjoavat kasvulle hyvät lähtökohdat”, toteaa Kaupan liiton edunvalvontajohtaja Tuula Loikkanen. ”Black Friday 24.11. polkaisee joulumyynnin käyntiin, ja veronpalautusten jälkeen on varmasti jo täysi hulina päällä.”

Kivijalkakaupat ovat eläneet viime aikoina murrosaikaa, kun yhä useammat shoppailevat mielummin verkkokaupoissa. ”Verkkokauppa kasvattaa osuuttaan kokonaismyynnistä koko ajan. Vaarana on tietysti myös se, että osa tästä potista siirtyy Suomesta ulkomaisille verkkokaupoille. Monille pienille kotimaisille toimijoille tämä on selkeä uhka”, Loikkanen lisää.  

Kaupoissa ollaan jo valmiina jouluun

Niin pieniä kuin isompiakin myymälöitä puetaan parhaillaan jouluasuun, ja henkilökunta on valmiina palvelemaan juhlakauteen varautuvia asiakkaita. Vaivattomuus, ajansäästö ja hyvä palvelu ovat asioita, joita entistä useampi asiakas arvostaa joulukiireidensä keskellä.

Esimerkiksi S- ja K-ryhmissä odotetaan viime vuotta parempaa joulumyyntiä. Loppuvuosi on perinteisesti ollut vuoden parasta myyntiaikaa myös erikois- ja käyttötavarakaupalle. Esimerkiksi Clas Ohlsonilla otettiin jo pieni varaslähtö juhlakauteen, kun yritys vietti marraskuun alussa 15-vuotisjuhliaan. Joulukauppaa edeltävät vielä isänpäivän lahjahankinnat, ja myös Suomen 100-vuotisjuhlallisuuksien odotetaan näkyvän erityisesti kodin tuotteiden ja juhlatarvikkeiden kysynnän lisääntymisenä.

Verkkokaupan arvioidaan kasvattavan osuuttaan paitsi tänä jouluna, myös lähivuosina. Niinpä asiakkaille on tarjolla entistä helpompia ja nopeampia digitaalisia ratkaisuja ostosten tekemiseen. Yhä useammissa kaupoissa vannotaan kuitenkin monikanavaisuuden nimeen: osa asiakkaista haluaa edelleen kohdata asiantuntevan myyjän ja saada henkilökohtaista palvelua. Moni myös tutustuu etenkin isompaa investointia vaativiin tuotteisiin myymälässä, vaikka itse ostotapahtuma tehtäisiinkin lopulta verkossa tai mobiilissa.

Myös ruuan verkkokaupalle on joulukiireiden keskellä todellinen tilaus. Esimerkiksi Prismoissa noutopalvelun käyttöaste on kova, ja tähän varaudutaan noutopisteitä lisäämällä. K-ryhmä on puolestaan uusinut ruuan verkkokauppansa, ja tilausta tehdessään asiakas pystyy nopeuttamaan tilaamista hyödyntämällä omaa ostohistoriaansa. K-ryhmä lupaa ruokatoimituksen kotiin jo tilauspäivänä, ja sen saapumista voi seurata reaaliajassa.