Kaupan ketjut vievät nyt vauhdilla suomalaisia elintarvikebrändejä uusille markkinoille. Pienillekin kotimaisille toimijoille, jotka eivät ole ennen harjoittaneet vientiä, on nyt tarjolla uusia tapoja kasvaa ja kehittyä.

K-ryhmä kertoi syyskuun lopussa aloittavansa ensimmäisenä suomalaisena päivittäistavarakaupan toimijana ruuan verkkokaupan Kiinassa. Markkinoille mennään yhteistyössä suuren ja tunnetun Alibaban kanssa, jonka verkkokaupasta voi nyt ostaa mm. Keskon omia Pirkka-tuotteita sekä Pauligin, Fazerin ja Kiantaman tuotteita. Lähikuukausina yhteistyöhön liittyvät mukaan mm. Valio, Raisio, Finn Spring ja Roberts.

K-ryhmä avaa suomalaisille elintarvikkeille uuden väylän kansainvälisille pelikentille – tässä tapauksessa kasvaville Kiinan markkinoille, joilta löytyy varmasti kysyntää laadukkaille ja turvallisille suomalaisille tuotteille. Yhteistyösopimus globaalisti toimivan Alibaban kanssa on suomalaiselle elintarvikeviennille jotain ainutlaatuista; onhan Alibaballa vuositasolla peräti 466 miljoonaa aktiivista kävijää. K-ryhmä lähtee kuitenkin nöyrästi liikkeelle. ”Kiina on maailman suurin ja kehittynein ruoan verkkokauppamarkkina, josta lähdemme nyt ammentamaan oppeja.  Kehitämme verkkokauppaa kumppaneidemme kanssa ketterästi ja start-up-hengessä”, K-ryhmän pääjohtaja Mikko Helander kertoo tiedotteessa.

Lidl juhlistaa 100-vuotiasta Suomea edistämällä vientiä

Lidl kertoo, että vuonna 2016 heidän verkostonsa kautta vietiin 20 suomalaisen tavarantoimittajan tuotteita yhteensä 23 maahan Euroopassa. Tänä vuonna vienninedistämistyö on saanut jatkoa: Lidlin lahja tasavuosia juhlivalle Suomelle on Viedään Suomi-ruoka maailmalle! -kilpailu, jossa yhtiö on etsinyt Suomen seuraavaa vientimenestystä – ”vientirakettia” − elintarvikealalta.

Voittajaa odottaa ainutlaatuinen pääpalkinto: Lidl maksaa yhden vientiä edistävän henkilön vuoden palkkakulut voittajayrityksessä. Lisäksi Lidl lupaa tarjota tukea vientiin mentoroinnin myötä. Kilpailun tulokset julkistetaan 12.10.2017

Helsingin Mylly ja heidän Helsinki Mills Overnight Oats Mix -tuorepuuronsa on valittu 12.10. Viedään Suomi-ruoka maailmalle! -kilpailun voittajaksi.

Kilpailua ideoitaessa Lidlin esikuvina olivat suomalaiset vientiyritykset: oululainen kalatalo Hätälä, naantalilainen maustepakkaaja Prominent Food, järvenpääläinen Leipomo Primula ja suonenjokelainen meijeriosuuskunta Maitomaa.

Finpro on ollut jo pitkään suomalaisten yritysten yhteistyökumppani niiden kansainvälistymispyrkimyksissä. Se on ollut mukana Food from Finland -ohjelmallaan mm. Keskon Kiinan-verkkokauppahankkeessa. Näiden uusien vientiponnistelujen lisäksi S-ryhmä jatkaa elintarvikevientiä myymällä myös suomalaisia tuotteita Prisma-myymälöissään Venäjällä, Virossa, Latviassa ja Liettuassa.

Vienti tarjoaa mahdollisuuden kasvaa

Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla ja Luonnonvarakeskus Luke julkaisivat tammikuussa 2017 ansiokkaan selvityksen suomalaisen elintarvikeketjun menestyksen avaintekijöistä (Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 7/17). Siinä todetaan, että suomalaisen ruokaketjun kasvun ja kilpailukyvyn varmistamiseksi tulisi irtautua kotimarkkinakeskeisyydestä ja ajatella globaalisti.

”Tärkeintä suotuisan kehityksen kannalta on yhteistyö koko arvoketjussa; alkutuotannon, elintarviketeollisuuden ja kaupan välillä. Yhteistyöstä hyötyvät kaikki osapuolet. Uusien tuotteiden ja viennin kehittäminen pitäisi viimeistään nyt ottaa yhteiseksi tavoitteeksi, kun kasvua pitää hakea Suomen rajojen ulkopuolelta. Meillä on hienoja elintarvikebrändejä, joille löytyy varmasti markkinoita myös ulkomailta”, vahvistaa Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto

EDIT 13.10.: Lisätty Viedään Suomi-ruoka maailmalle! -kilpailun voittaja.