Kiinan suurin sosiaalisen median alusta WeChat aikoo laajentaa verkkokaupankäynti- ja maksupalveluitaan myös eurooppalaisten brändien käyttöön. Ensimmäisenä se rantautuu Britanniaan.

Tencent Holdingsin omistama WeChat on Kiinan suurin sosiaalisen median alusta, jolla on yli 889 miljoonaan käyttäjää. Se aikoo nyt avata verkkokaupankäyntialustansa ja maksupalvelunsa eurooppalaisille kauppiaille, jotka haluavat myydä tuotteitaan kiinalaisille kuluttajille, kertoo brittiläinen IGD RetailAnalysis -verkkopalvelu. 

WeChat-sovelluksesta on tullut Kiinassa tehokas työkalu, jonka avulla brändit voivat kommunikoida kuluttajien kanssa. WeChatin kansainvälisen maksupalvelun avulla Euroopassa vierailevat kiinalaiset turistit voivat maksaa ostoksensa täkäläisissä kaupoissa WeChat-sovellusta käyttäen. 

Tencentilla on jo toimisto Italiassa. Seuraavaksi se aikoo perustaa WeChat-toimiston Britanniaan ja sen jälkeen myös johonkin muuhun Euroopan maahan. Tencent suunnittelee myös vahvempaa panostusta Yhdysvaltoihin kasvattamalla San Franciscossa sijaitsevan toimistonsa henkilöstömäärää.

Kohderyhmänä eurooppalaiset brändit, ei kuluttajat

WeChat ei pyri pääsemään eurooppalaisille kuluttajamarkkinoille, koska täällä on jo suosittuja sosiaalisen median kilpailijoita, erityisesti WhatsApp -viestipalvelu. WeChatin integroiminen WhatsAppiin olisi liian vaikeata. 

WeChatin laajentuvat palvelut on kohdistettu eurooppalaisille brändeille, joita WeChat haluaa rohkaista myymään ja mainostamaan tuotteitaan WeChat-alustalla. Siten eurooppalaiset brändit ja vähittäiskauppaa käyvät yritykset pystyvät rakentamaan suoran, entistä personoidumman ja paremmin kohdistetun suhteen kiinalaisiin kuluttajiin.

Tencent on käynnistänyt ohjelman, jonka tavoitteena on poistaa ulkomaisilta yrityksiltä edellytettävä pakollinen kiinalainen liiketoimintalupa niiltä yrityksiltä, jotka myyvät tuotteitaan ainoastaan WeChatissa. Se mahdollistaisi myös pienempien eurooppalaisten yritysten pääsemisen maailman toiseksi suurimmille kuluttajamarkkinoille ilman liiallista byrokratiaa.

Ainutlaatuinen WeChat-sovellus

WeChatin strategiana on olla mukana sitä käyttävien ihmisten elämässä mahdollisimman monipuolisesti. Tavanomaisten sosiaalisen median viestittelytoimintojen lisäksi WeChatiin kuuluu myös kehittyneitä toimintoja, kuten mobiilimaksaminen, integraatio kodinkoneiden kanssa, pelaaminen, laskujen maksaminen, lippujen ostaminen ja aikavarausten tekeminen. Koska WeChat-sovellukseen on yhdistetty monenlaisia eri asioita ja palveluita, sen käyttäjä ei tarvitse useita muita samanaikaisesti käynnissä olevia sovelluksia.

Euroopan markkinoilla ja Britanniassa ei ole muita vastaavia, yhtä suosittuja ja yhtä laajasti käytettyjä verkkopalveluita, sanoo IGD RetailAnalysis.

Yksi ainoa alusta verkkoshoppaajille

WeChatissa brändit ja kaupan alan yritykset voivat jakaa digitaalista sisältöä ja toteuttaa markkinointi- ja tuotepromootiokampanjoita virallisten WeChat-tiliensä kautta. WeChatin käyttäjien tarvitsee vain ilmoittautua haluamiensa yritysten tilien tilaajiksi.

WeChatin verkkokaupankäyntitoiminnon avulla kiinalaiset kuluttajat voivat selailla tuotteita, ottaa yhteyttä myyjiin ja maksaa ostoksensa. He voivat myös kirjoittaa tuotearvosteluja ja jakaa niitä kaveriensa ja tuttujensa kanssa.

IGD:n mukaan WeChat on muuttanut tavan, jolla kiinalaiset kuluttajat viestivät keskenään, tekevät ostoksia ja ovat yhteydessä brändeihin.