Joulukinkun paistamisesta irtoava rasva kannattaa tänäkin jouluna ottaa talteen ja viedä Kinkkutemppu-kampanjan keräyspisteisiin. Rasvasta jalostetaan dieseliä, jonka myynnistä saadut varat ohjataan Hope ry:lle. Monet kaupan alan yritykset rakentavat tänäkin vuonna joulumieltä osallistumalla erilaisiin hyväntekeväisyyskampanjoihin.

Kinkkutemppu-kampanja järjestetään tänä jouluna toista kertaa. Tavoitteena on kerätä joulukinkun paistamisesta irtoava rasva talteen 100 000 kotitaloudesta.

Keräyspisteitä on noin 150. Niitä löytyy esimerkiksi jokaisesta Suomen K-Citymarketista, kymmenistä K-ruokakaupoista, parilta kymmeneltä Neste-liikenneasemalta sekä jäteyhtiöiden keräyspisteistä 27 kunnasta. Keräysaika on 20.12.2017−4.1.2018.

Tähtäimessä 20 000 euroa

Neste jalostaa kampanjan aikana kerätystä rasvasta uusiutuvaa dieseliä. Jos 100 000 taloutta lähtee mukaan ja tuo paistinrasvat keräyspisteisiin, ”kinkkudieselin” myynnistä saatu tuotto nousee noin 20 000 euroon.

Näin saadut varat ohjataan Hope ry:lle, joka tukee vähävaraisia perheitä sekä taloudellisesti että välittämällä tavaralahjoituksia.

Toimi näin:

  • Avaa ja huuhtele tyhjä maito- tai piimäpurkki.
  • Kaada lämmin rasva varovasti tölkkiin.
  • Sulje tölkki esim. teipillä.
  • Anna rasvan hyytyä viileässä.
  • Vie se lähimpään keräyspisteeseen 20.12.2017-4.1.2018.

http://www.kinkkutemppu.fi/#collection

Vuosi sitten mukana 40 000 kotitaloutta

Vuosi sitten kampanjaan osallistui 40 000 kotitaloutta. Ne lahjoittivat yhteensä 12 000 litraa paistinrasvaa. Siitä jalostetulla dieselillä olisi voinut ajaa neljästi maapallon ympäri – henkilöauto kun kulkee yhden kinkun rasvalla jopa kolme kilometriä.

Kinkkutemppu-kampanja on Kemianteollisuus ry:n aloitteesta syntynyt yhteistyöprojekti, jossa mukana ovat K-ryhmän ja Nesteen lisäksi Lassila&Tikanoja, Honkajoki, Suomen Pakkauskierrätys RINKI, Atria, HKScan, Snellman, Maa- ja kotitalousnaiset, Suomen Kiertovoima ry KIVO, kunnalliset jätelaitokset, Suomen Kuntaliitto, Vesilaitosyhdistys ja Ympäristöteollisuus- ja palvelut YTP.

Kaupan alan yritykset joulumieltä tekemässä

Kaupan alan yritykset ovat joulun aikaan tuottamassa hyvää mieltä monin eri tavoin. Esimerkiksi K-ryhmä on viidettä kertaa Pelastusarmeijan Joulupata-keräyksen pääyhteistyökumppani. Joulupadat ovat jouluaattoon saakka K-ruokakauppojen yhteydessä eri puolilla maata. S-ryhmään kuuluva Radisson Blue Royal Hotel taas kutsui HelsinkiMission kautta 200 helsinkiläistä senioria nauttimaan joulutunnelmasta ja perinteisestä joululounaasta.

Stockmann on kolmatta vuotta mukana toteuttamassa vähävaraisten perheiden nuorten toiveita toivelahjakeräyksellä yhteistyössä Hope ry:n kanssa. Stockmann on mukana myös kampanjassa, jossa jaetaan joulukukkalahjoituksia yksinäisille vanhuksille.

Lidl puolestaan lahjoitti Hyvä Joulumieli -keräykseen 20 000 euroa. Lidlin henkilökunta puolestaan kasvatti pottia vielä suuremmaksi omilla hyvinvointiteoillaan, sillä Lidl maksoi keräykseen lisäsumman kustakin henkilöstön mobiilisovelluksella kirjaamasta hyvinvointiteosta. Loppusumma nousi siten yhteensä 30 000 euroon. Varat jaetaan Suomen Punaisen Ristin ja Mannerheimin Lastensuojeluliiton kautta lahjakortteina vähävaraisille lapsiperheille.