Brittikuluttajat, jotka ovat aikaisemmin olleet valmiita maksamaan lisähintaa ympäristöystävällisistä ja reilun kaupan tuotteista, kääntävät selkänsä eettisyydelle halvemman ruokakorin vuoksi.

Guardian-lehti kertoo Cohn & Wolfe -viestintätoimiston tutkimuksesta, jonka mukaan eettisesti valveutuneet kuluttajat ovat vaihtaneet kalleimmat tuotteet halvempiin merkkeihin ruokaostoksillaan. Tutkimuksen tulokset saavat tukea Englannin viimeisimmistä ostostilastoista, joiden mukaan luonnonmukaisten elintarvikkeiden myynti on vuonna 2008 hidastunut yli vuosikymmenen jatkuneen kasvun jälkeen.

Cohn & Wolfen tutkimuksen mukaan kuluttajat ovat vähentäneet kauppojen omien merkkien arvokkaimpien erikoistuotteiden ostamista laman vuoksi. Geoff Beattie Cohn & Wolfesta kertoo Guardianille, että vaikka lama ravisteleekin kuluttajien arvoja halvemman loppusumman edessä, ovat shoppailijat edelleen uskollisia arvoilleen.
"Jälleenmyyjien ja valmistajien haasteena on kehittää edullisempia eettisiä ja vihreitä tuotteita, joilla rakennetaan luottamusta kuluttajiin, mutta ilman, että tingitään voitosta."

Lamasta huolimatta brittikuluttajat haluavat edelleen paikallisia tuoretuotteita. Tutkimuksen mukaan lähes kolme viidesta kuluttajasta on valmis maksamaan enemmän paikallisesti tuotetusta ruuasta.