Optisen alan vähittäiskauppa kasvoi tammi-kesäkuussa puolisentoista prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Toisella kvartaalilla myynti supistui puolitoista prosenttia. Toimialan tulevaisuuden odotukset ovat kuitenkin valoisat ja myynnin hyvän kehityksen uskotaan loppuvuonna elpyvän. Tuotekauppaa ja terveydenhuollon palveluita yhdistävää toimialaa vauhdittaa Suomen talouskasvun lisäksi sote-uudistus, jonka luotetaan tuovan uusia mahdollisuuksia.

Optisen alan vähittäiskaupan liikevaihto kasvoi vuoden ensipuoliskolla 1,4 prosenttia yli 161 miljoonaan euroon, selviää Näkemisen ja silmäterveyden toimiala NÄE ry:n puolivuotiskatsauksesta. Hyvään kehitykseen vaikutti erityisesti alkuvuoden reipas yli neljän prosentin kasvu, sillä toisella kvartaalilla myynti supistui puolitoista prosenttia.

Toisella vuosineljänneksellä optisen alan vähittäiskaupan liikevaihdon arvo oli hieman yli 80 miljoonaa euroa. Yli 80 prosenttia liikevaihdosta muodostui silmälasilinsseistä ja -kehyksistä. Silmälasikaupan arvo pysytteli toisella vuosineljänneksellä viime vuoden tasolla, niitä myytiin lähes 60 miljoonalla eurolla.

Silmälasien myynnin volyymi kasvoi 6,5 prosentilla, jonka seurauksena silmälasiparin keskihinta laski viisi prosenttia 248 euroon. Yksiteholasien keskihinta laski yli 10 prosenttia 164 euroon. Moniteholasien hinta sen sijaan kasvoi pari prosenttia 366 euroon. Fenno Optiikan toimitusjohtaja Rainer Nyman kertoo kuluttajien panostavan moniteholaseissa entistä laadukkaampiin, ja siten arvokkaampiin, tuotteisiin.

Nyman on tyytyväinen optisen kaupan tulokseen. ”Tilastokeskuksen mukaan koko Suomen vähittäiskaupan myynti kasvoi ensimmäisellä vuosipuoliskolla 1,8 prosenttia. Optinen ala on nousussa hienosti mukana”, Nyman sanoo tiedotteen mukaan.

”Tuotekaupan ohella koko näkemisen ja silmäterveyden toimialalla on positiivinen vire ja luottavaiset tulevaisuuden odotukset”, toteaa NÄE ry:n toimitusjohtaja Panu Tast tiedotteessa. ”Aikataulun lykkääntymisestä huolimatta sote-uudistus etenee valinnanvapauden osalta toivomaamme suuntaan.”

Näkemisen ja silmäterveyden alalla on paljon yrityksiä, jotka toimivat niin tuotekaupan kuin terveydenhuoltopalveluiden alalla, joten sote-uudistus koskee alaa laajalti.

Toimialan ketjuuntuminen jatkui

Kauppa keskittyi ketjuille entistä selvemmin: niiden ulkopuolisen kivijalka- ja verkkokaupan osuus supistui lähes viisi prosenttiyksikköä. Vain kymmenes alan liikevaihdosta tehtiin ketjujen ulkopuolella.

Suurin kasvaja oli markkinajohtaja Instru Optiikka, joka kasvatti osuuttaan 3,3 prosenttiyksikköä 37,5 prosenttiin. Toista paikkaa pitävä Silmäasema kasvatti niin ikään markkinaosuuttaan 2,7 prosenttiyksikköä 28,4 prosenttiin. Myös Fenno Optiikan osuus kasvoi hieman. Specsaversin 13,3 prosentin markkinaosuus pysyi ennallaan. Synsamin markkinaosuus supistui 1,4 prosenttiyksikköä viiteen prosenttiin.

Optisen alan vähittäiskaupan tilastoinnin tekee tutkimuslaitos GfK ja se perustuu suoran kassajärjestelmätiedon käyttöön.