Optisen alan vähittäiskaupan liikevaihto nousi 2,3 prosenttia 165 miljoonaan euroon vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Toisella kvartaalilla kasvu kiihtyi yli kolmeen prosenttiin, lähestyen vähittäiskaupan yleistä linjaa. Optista kauppaa vauhditti hieno alkukesä, joka sai kuluttajat aurinkolasi- ja piilolinssikaupoille.

Silmälasien kauppa, joka muodostaa yli 80 prosenttia toimialan liikevaihdosta, kasvoi ensimmäisellä vuosipuoliskolla 2,3 prosenttia liikevaihdolla ja 3,4 prosenttia volyymilla mitaten. Silmälaseja myytiin yli 128 miljoonalla eurolla.

Aurinkoinen kesä vauhditti paitsi aurinkolasi- myös piilolinssikauppaa, jonka liikevaihto kasvoi 3,4 prosenttia yli kuuteen miljoonaan euroon. Aurinkolaseja myytiin toisella vuosineljänneksellä 131 000 paria seitsemällä miljoonalla eurolla. Niiden keskihinta nousi kahdeksalla prosentilla.

Toimialan odotukset loppuvuoden myynnin kehityksestä ovat varovaisen myönteiset. ”Kokonaismyynnin uskotaan edelleen kasvavan”, kertoo Näkemisen ja silmäterveyden toimiala NÄE ry:n toimitusjohtaja Panu Tast.

”Kuluttajat ovat entistä tietoisempia ja kiinnostuneempia silmäterveyden ja hyvän näkemisen vaikutuksista hyvinvointiin ja elämänlaatuun”, arvioi Instru Optiikan myyntijohtaja Anu Tola. ”Se muokkaa tarjontaa niin tuote- kuin palveluvalikoimissa”, hän kertoo.