Kuluttajien kasvava kiinnostus ruoan alkuperästä näkyy yhä selvemmin myös kauppojen hyllyillä. Esimerkiksi S-ryhmä on ryhtynyt parantamaan elintarvikkeiden alkuperätietojen saatavuutta. Tavoitteena on, että vuoden kuluttua alkuperätieto löytyisi lähes kaikista ketjun omista Rainbow-tuotteista.
Kuva: S-ryhmä

S-ryhmässä on vuoden aikana urakoitu, jotta tieto elintarvikkeessa käytetyn pääraaka-aineen alkuperästä löytyisi kaikkien Rainbow-tuotteiden pakkauksista. Tällä hetkellä pääraaka-aineen alkuperämaatieto löytyy parista sadasta tuotteesta. Syksyllä alkuperätieto löytyy yli 500 ja viimeistään vuoden kuluttua lähes kaikista Rainbow-tuotteista.

S-ryhmän päivittäistavarakaupan valikoimajohtaja Ilkka Alarodun mukaan tehtävä ei kuitenkaan ole yksinkertainen, etenkään pidemmälle jalostettujen, monista eri raaka-aineista koostuvien tuotteiden osalta. Lain mukaan alkuperämaa ilmoitetaan vain tietyissä jalostamattomissa tuoretuotteissa, kuten naudanlihassa ja vihanneksissa.

S-ryhmässä uskotaan, että alkuperätieto auttaa asiakasta valinnan tekemisessä. Kaupan tehtävänä taas on tarjota vaihtoehtoja.

”Mahdollisimman suuri läpinäkyvyys ruoan alkuperän suhteen on asiakkaan etu. Ruokakaupan ja valmistajien on omalta osaltaan kehitettävä toimintatapojaan niin, että ainakin tieto elintarvikkeessa käytetyn pääraaka-aineen alkuperästä olisi yhä helpommin kuluttajan saatavilla”, Alarotu sanoo.