Suomalaiset kuluttivat viime vuonna 57 prosenttia enemmän Reilun kaupan tuotteita kuin vuonna 2007. Asukasta kohden lasketuissa myynneissä Suomi ylsi kolmannelle sijalle maailmassa. Suomalainen osti viime vuonna keskimäärin 10,22 eurolla Reilun kaupan tuotteita. Ainoastaan sveitsiläiset ja britit ylsivät suomalaisten edelle.

Reilu kauppa -sertifioitujen tuotteiden maailmanlaajuinen myynti kasvoi 22 prosentilla vuonna 2008 ja oli vähittäiskaupan arvossa laskettuna noin 2,9 miljardia euroa. Kaikki merkittävät tuoteryhmät kasvoivat talouden taantumasta huolimatta.
"Olemme todella tyytyväisiä, että kuluttajien tuki Reilulle kaupalle kasvaa jatkuvasti. Reilun kaupan myynneillä un suuri vaikutus edustamieni viljelijöiden ja työntekijöiden elämään. Järjestelmän tuomista tuloista ja vakaudesta on tullut entistä tärkeämpiä kansainvälisen talouden taantuman takia", sanoi Ruth Simba, Afrikan Reilun kaupan tuottajaverkoston koordinaattori.

Suomessa on tällä hetkellä myynnissä yli 1 000 erilaista Reilun kaupan tuotetta. Reilun kaupan edistämisyhdistyksen mukaan suosituimpia tuotteita olivat viime vuonna banaani, kahvi, kukat, puuvilla ja viini.

Reilu kauppa parantaa perhetuottajien ja suurtilojen työntekijöiden työ- ja elinoloja sekä ympäristön tilaa kehitysmaissa. Reilun kaupan sertifiointimerkki on rekisteröity tavaramerkki, jolla merkityt tuotteet on tuotettu kansainvälisten Reilun kaupan kriteerien mukaan.