Ammattitaidon Suomen mestaruuksista kisailtiin toukokuussa Helsingissä Taitaja2017-finaalissa. Kilpailulajeista erityisesti visuaalinen myyntityö sekä asiakaspalvelu ja myynti olivat niitä, joiden osaajille on kysyntää kaupan alalla.
Visuaalisen myyntityön voittajat Kaisu Kinnunen, Heini Vuorinen ja Susanna Vesanto. Kuva: Skills Finland / Pasi Henriksson.

Taitaja-kilpailulla nostetaan ammatillisen koulutuksen arvostusta, jonka vetovoima on laskenut suhteessa lukiokoulutukseen.

”On hienoa, että Taitajissa on kaksi kilpailulajia eli asiakaspalvelu ja myynti sekä visuaalinen myyntityö, joissa kilpaillaan sellaisessa ammattitaidossa, jolle on kysyntää kaupan alalla. Taitaja-kisalla lisätään sekä arvostusta ammatilliseen osaamiseen että nostetaan arvostusta kaupan alan töitä kohtaan”, asiantuntija Mervi Angerma-Niittylä Kaupan liitosta toteaa.

Kaupan liitto sponsoroi tänä vuonna visuaalisen myyntityön kisaa. Kaupalle elämysten tarjoaminen on tärkeä kilpailukeino, ja oivaltavalla visuaalisella myyntityöllä näitä elämyksiä voidaan synnyttää.

Opit heti käytäntöön

Visuaalisen myyntityön Taitaja-finaalissa kilpailtiin myymäläympäristön erilaisten esillepanojen tuottamisessa.

”Esillepanopöydät, näyteikkunat, hyllynpäädyt ja muut tuotteiden esillepanoon tarkoitetut myymäläkalusteet ja -tilat ovat visualistin työympäristöä. Visuaalisen myyntityön kilpailijoita arvioitiin työprosessin hallintaan liittyvissä asioissa, joita ovat muun muassa työn aikataulussa pysyminen ja asioiden tärkeysjärjestyksen ymmärtäminen, rakennustekniset asiat, tuotteiden hyvä ja laadukas esilletuominen sekä yrityksen ilmeen ja visuaalisen ilmeen toteuttaminen”, lajituomarina toiminut lehtori Satu Uronen Mercuria Kauppiaitten Kauppaoppilaitoksesta kertoo.

Visuaalisen myyntityön semifinaaleihin osallistui tänä vuonna yhteensä 48 kilpailijaa, joista 8 kisasi finaalissa Messukeskuksessa. Tasaisen kisan voitti Tampereen seudun ammattiopisto Tredussa viimeistä vuotta opiskeleva Susanna Vesanto.

”Voittaja teki tasaista työtä kaikissa kilpailutehtävissä: hän ymmärsi visuaalisen myyntityön perusteet, tekniset ratkaisut ja yritysten ilmeen esiin tuomisen kilpailutöissään. Hänellä oli hyvä ja iloinen asenne sekä luovuutta ratkaista erilaisia ongelmia”, Uronen toteaa.

Susanna Vesannolle visuaalinen myyntityö on ollut koulussa lempiaine. Kilpailua hän pitää hienona kokemuksena, jossa tuomareiden arviointien kautta sai oppia paljon omasta tekemisestä.

”Uskon, että kisasta on hyötyä myös omalla työpaikallani, jossa pääsen hyödyntämään oppimaani ihan konkreettisesti”, Tampereen Sokoksen Marks & Spencerillä opintojen ohessa työskentelevä ja tradenomin jatko-opinnoista haaveileva Susanna kertoo.