Harva menestyy tulevaisuudessa samoilla keinoilla kuin ennen. Kauppa 2011 -tapahtumassa järjestetyssä Teknisen Kaupan luovuusseminaarissa kävi ilmi, että uuden keksimisen pakon edessä vaatimus luovuudesta nousee pintaan sellaisillakin aloilla, joita on totuttu pitämään kaikkea muuta kuin luovuutta vaativina.

Teknisiä aloja on yleensä pidetty insinööriominaisuuksien temmellyskenttänä, mutta nyt nämä hyvät taidot eivät enää riitä. Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen puheenjohtajan, Onninen Oy:n varatoimitusjohtajan Tuomo Väänäsen mukaan kriisit muuttavat maailmaa ja luovat mahdollisuuksia.
”Talouskriisin jälkimainingeissa teknisellä kaupalla on valmistajien ja käyttäjien välillä toimiessaan hyvä asema synnyttää koko arvoketjua hyödyttäviä luovia ratkaisuja”, Väänänen sanoi.

SDP:n puoluesihteeri Mikael Jungnerilta kuultiin seminaarissa kokemuksia luovan työyhteisön johtamisesta muutoksessa. Jungnerilla on kokemusta muun muassa YLEn johtamisesta.

 ”Harva on luova yksin. Luovan työyhteisön vahvuus onkin sanassa yhteisö. Luovuus ei myöskään katso resursseja eikä niiden niukkuutta vaan versoo parhaiten kuohuvassa mullassa. Tosin paikalleen jämähtäminenkin voi pakottaa luovuuteen - jalat voi saada irti sementistä monin eri keinoin. Luovan työyhteisön johtajan täytyykin olla valmis muuttamaan mielipiteitään. Se ei ole takin kääntämistä vaan viisautta”, Jungner kertoi.

Ennen Postina tunnettu Itella on jo käynyt läpi valtavan muutoksen kirjeiden jakelijasta kansainväliseksi logistiikkatoimijaksi. Itellan konsernijohtajan Jukka Alhon mukaan perinteisetkin toimialat kohtaavat aika-ajoin muutoksia, jotka murtavat liiketoimintamallin logiikan syvällisesti. Tällöin edessä on Alhon mukaan joko hidas kuihtuminen tai päättäväinen muutos. Itellassa teknologian ja markkinan muutoksissa nähdään kuitenkin enemmän mahdollisuuksia kuin uhkia.

Kaupan liitto järjesti Kauppa 2011 -tapahtuman 30.11. yhteistyössä Päivittäistavarakauppa ry:n, Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen sekä Erikoiskaupan liitto ry:n kanssa. Kaikkiaan Messukeskuksessa järjestettyyn tapahtumaan osallistui viitisensataa kaupan alan päättäjää ja sidosryhmien edustajaa.