Vastuullinen kesäduuni -tutkimuksen mukaan nuoret antavat kokonaisuudessaan erinomaiset arvosanat kuluvan vuoden kesätyökokemuksilleen. Kesätyö on myös omiaan vahvistamaan nuorten luottamusta työllistymiseensä tulevaisuudessa. Kampanjaan osallistui tänä vuonna ennätykselliset 459 työnantajaa, jotka tarjosivat yhteensä yli 65 000 vastuullista kesätyöpaikkaa.

Vastuullinen kesäduuni on TATin ja T-Median koordinoima kampanja, jossa mukana olevat työnantajat tarjoavat nuorille laadukkaita kesätöitä. Kaupan alan yritykset olivat kuluneenakin kesänä laajalla rintamalla mukana työllistämässä nuoria ympäri Suomen. ”Osaavan työvoiman saamiseksi kaupan alalle ei ole lainkaan yhdentekevää, minkälaisen kuvan nuori saa alasta kesätyössään. Kokemuksia jaetaan somessa kaveripiirille, ja näin sekä myönteiset että kielteiset arviot alasta leviävät”, sanoo Kaupan liitossa koulutuspolitiikasta vastaava asiantuntija Mervi Angerma-Niittylä.  

Vastuullisia kesäduuneja tarjoava yritys sitoutuu kuuteen periaatteeseen. Nämä ovat hyvä hakijakokemus, mielekäs työ, perehdytys ja ohjaaminen, oikeudenmukaisuus ja tasapuolisuus, kohtuullinen palkka sekä kirjallinen työsopimus ja todistus.

Tutkimuksesta arvokasta tietoa yrityksille

Vastuullinen kesäduuni 2018 -kampanjaan liittyi kesätyötutkimus, johon osallistui 128 yritystä ja vastasi peräti 7 790 kesäduunia tehnyttä 14−29-vuotiasta nuorta. Yli 80 prosenttia kyselyyn vastanneista nuorista ilmoitti kesätyökokemuksen lisänneen luottamusta tulevaisuuden työllistymiseen.

Parannettavaa jää kuitenkin vielä. Kesätyöntekijät kokivat tehtävänsä mielekkäiksi ikäryhmästä riippumatta, mutta alle 18-vuotiaat kertoivat kohdanneensa epäoikeudenmukaista kohtelua muita ikäryhmiä useammin.

“Nuoria kesätyöntekijöitä ei saa aliarvioida. On huolehdittava, että heidät otetaan tosissaan, jotta he kokevat saavansa äänensä kuuluviin”, kiteytti Vastuullinen kesäduuni -kampanjan projektijohtaja Päivi Salminen-Kultanen tiedotteessa.

Kesätyöntekijät toivoivat myös kattavampaa perehdytystä, mutta toisaalta he kokivat nyt kehittymismahdollisuutensa parempina kuin aiempina vuosina.

Ikea yksi parhaista kesätyönantajista

Yritykset kilpailivat parhaan kesätyönantajan tittelistä kolmessa sarjassa. Vastuullisin kesäduuni 2018 -kilpailun voittoon ylsi pienten ja keskisuurten yritysten sarjassa Kraton Chemical ja suurten yritysten sarjassa Fastems Oy. Uudessa 1000Plus-sarjassa voiton vei IKEA. Voittoperusteluissa IKEA sai huikeaa suitsutusta:

“IKEA tarjoaa huipputason kesätyökokemuksen. Osa-alueista jopa neljä, hakijakokemus, työtehtävien mielekkyys, perehdytys ja oikeudenmukaisuus, arvioidaan 1000PLUS sarjan kaikkein parhaimmiksi. Erinomainen suoritus heijastuu edelleen yleisen tyytyväisyyden erittäin korkeana tasona.”

Kilpailun TOP 10 -listalle sijoittui useita kaupan alan yrityksiä niin 1000Plus- kuin suurten yritysten sarjassakin.

Kilpailu toteutettiin verkkokyselynä touko−heinäkuun 2018 aikana, ja voittajat valittiin kesätyöntekijöiltä saadun kokonaispalautteen perusteella. Työnantajia arvioitiin muun muassa työnhakuprosessin, perehdytyksen, työtehtävien mielekkyyden ja tasapuolisuuden perusteella. Tutkimuksen toteutti T-Media Oy. Lisätietoja: https://kesaduuni.org/