Kuinka usein onkaan kuultu alistunut kommentti, että suomalainen kauppa myöhästyi verkkokaupasta ja kansainvälinen verkkokauppa jyrää.

Onneksi asiaa on osattu ajatella toisinkin. Siitä ei ole edes kahta vuotta, kun Suomeen perustettiin Finpron sekä työ- ja elinkeinoministeriön yhteisesti rahoittama eCommerce Growth -ohjelma.

Ohjelma on saanut paljon aikaan. Ensisijaisesti siksi, että sen vetäjät Leevi Parsama ja Simo Heiskanen sekä Finpron Kari Pokkinen ovat tehneet loistavaa työtä, mutta myös siksi, että kasvuohjelmassa mukana olevat yritykset ovat jakaneet tietoa ja sparranneet toisiaan parempiin suorituksiin. Hieno asenne, joka on palkinnut.

Kasvuohjelmassa on mukana 97 yritystä, joista kolmasosa on kasvanut erittäin hyvin. Yritykset ovat pääsääntöisesti olleet pieniä, mutta se ei himmennä menestyksen merkitystä. Kasvu on tullut pääasiassa kansainvälisiltä markkinoilta, jossa on toimittu kapeilla tuotealueilla ja saavutettu hyviä tuloksia. Tämäkin on hyvä uutinen, sillä nyt on esimerkkejä, että suomalaiset verkkokaupat voivat menestyä kansainvälisesti.

eCommerce Growthin menestys on rohkaiseva esimerkki siitä, miten kasvua voidaan saada aikaa kaupan alalla koko kansantalouden hyödyksi. Kun Tekesistä ja Finprosta fuusioitu Business Finland miettii seuraavan vuoden rahoitusta, tulosten perusteella eCommerce Growth ansaitsee jatkoa. Kun seuraava hallitus miettii kärkiohjelmiaan, digitaaliseen myyntiin ja palveluihin liittyviä hankkeita on mahdotonta sivuuttaa. Ensi vuoden jatko toimisi hienosti siltana seuraavan hallituskauden kärkihankkeelle.

Digitaalisuus on arkea yritysten välisessä kaupassa ja kuluttajakaupassa. Se ei kuitenkaan vielä riitä, että se on arkea. Sitä pitää kehittää ja löytää uusia palveluita, jotka saavat asiakkaat iloisiksi ja tyytyväisiksi. Suomen talouden ikävää kestävyysvajetta pienentäisi parhaiten se, että mahdollisimman moni suomalainen yritys löytää tavat menestyä ja kehittyä digitaalisessa myynnissä – aivan sama myyvätkö ne kuluttajille tai yrityksille. Se luo työtä Suomeen.

Siksi on erittäin tärkeää, että digitaalinen myynti on kärkihanke seuraavassa hallitusohjelmassa. Tässä asiassa voisivat teollisuuden ja palvelujen intressit olla yhteiset. Sitä olisi silloin valtion helppo tukea.

Kirjoittaja on Kaupan liiton toimitusjohtaja.