Uutiset:
http://kauppa.fi/rss/feed/uutiset
Tiedotteet:
http://kauppa.fi/rss/feed/tiedotteet
Lausunnot:
http://kauppa.fi/rss/feed/lausunnot
Blogit:
http://kauppa.fi/rss/feed/blogit

RSS-syötteet voit tilata omaan RSS-lukijaasi klikkaamalla ylläolevia linkkejä.

Kaupan liitto edustaa elinkeinoelämän suurinta toimialaa kauppaa. Liiton piirissä on noin 7 000 jäsenyritystä, ja se edustaa sekä vähittäis- että tukkukauppoja elinkeinopolitiikassa ja työmarkkinaedunvalvonnassa. 

Pysy kartalla kaupan alan uutisista ja tilaa Kaupan liiton uutiskirje. Uutiskirjeessä on koottuna tärkeimmät ja ajankohtaisimmat uutiset, tiedotteet ja tapahtumat.

Tapahtumakirjeestämme saat tietoa Kaupan liiton koulutuksista ja seminaareista.

Liity kirjeiden postituslistalle täältä

Etusivu > Ajankohtaista > Keskustelu > Uutiskeskustelu > Alkoholilain muutos hillitsisi viinarallia ja lisäisi verotuloja

Alkoholilain muutos ei juuri lisäisi alkoholin kulutusta mutta kartuttaisi verotuloja 35 miljoonalla eurolla. Tämä käy ilmi tuoreesta alkoholin kulutusselvityksestä. Kaupalle on tärkeää, että lakimuutoksella pystyttäisiin vahvistamaan tervettä kilpailua ja pienten ruokakauppojen asemaa.

1

Limuviinalla kaupat kannattaviksi

On se vaan kummallista kuinka päivittäistavarakauppiaille on ihan sama millä pienet kaupat saadaan kannattaviksi. Etenkin kun itse aiheuttivat pienten kauppojen ahdingon vaatimalla älyttömiä aukioloaikoja kaupoille. Isot kaupat pystyvät pitämään kaupat auki vaikka läpi yön ja pienet kaupat ja kioskit kärsivät tästä nythän sen ovat myöntäneet kauppiaat itsekin. Nyt sitten alkoholin myynnin lisäämisellä ja kansalaisten terveyden menettämisen uhallakin alkoholin myynnillä pönkitetään kauppojen taloutta. Limuviinat on nuorille tie alkoholin käytön opetteluun ja mielestäni se ei ole vastuullista toimintaa kaupoilta!

7

Valikoimien rajoitusten purku ohjaa ostovoimaa pieniin kauppoihin

On totta, että osalla pienistä myymälöistä on haastava tilanne sopeutua vapaiden aukioloaikojen muuttamaan kilpailutilanteeseen. Kaupan rakennemuutos eli pienmyymälöiden väheneminen on kuitenkin ollut käynnissä jo noin 30 vuotta eikä siis johdu vain aukiololain muutoksesta. Kattavan kauppaverkoston turvaaminen on silti tärkeää koko maan asuttavuuden, huoltovarmuuden ja lähipalveluiden turvaamisen vuoksi. Valikoimien rajoitukset vaikuttavat eniten juuri pieniin myymälöihin. Jos asiakas lähtee tietyn tuotteen vuoksi isompaan keskukseen, yleensä myös muut ruokaostokset tehdään sillä reissulla. Tämä ostovoiman siirtymä on merkittävä, esimerkiksi Alkon sijoittumisesta johtuva kilpailuhaitta on vähintään 15 %.

Uuden lain seurauksena kaupoissa saa myydä enintään 0,8 % nykyistä vahvempia alkoholijuomia, jotka on voitu valmistaa myös muuten kuin käymisteitse. Kaikki yli 5,5 % vahvuiset tuotteet jäävät edelleen vain Alkon myytäväksi. Juomasekoitusten eli ns. limuviinojen osalta uusi laki ei merkitse mullistavaa muutosta valikoimissa: Myös käymisteitse pystytään valmistamaan juomasekoituksia, ja niitä on ollut kauppojen valikoimissa vuosikausia. Niiden osuus myynnistä on kuitenkin pieni. Varsinaisten juomasekoitteiden (pl. lonkerot) osuus kaupassa myydyistä alkoholilitroista on 0,1 % ja Alkossa arviolta alle 0,3 %. Lonkerot mukaan lukien Alkossa myytävien juomasekoitusten osuus on 1 % kaikista Suomen tilastoidusta alkoholijuomalitroista (ml. ravintolakulutus) ja kaupoissa myytävien osuus alle 5 % tilastoiduista alkoholijuomalitroista.

Onkin epätodennäköistä, että esitetty lakiuudistus saisi kuluttajat saati alaikäiset nuoret yhtäkkiä innostumaan juomasekoitteista. Vaikuttaa pikemminkin siltä, että ”limuviinakeskustelussa” on luotu termi ja uhkakuva, jonka mittakaava ei vastaa todellisuutta. Nuorten alkoholinkäyttö on vähentynyt useita vuosia. THL:n julkaisemasta ESPAD-tutkimuksesta (2015) selviää myös, että nuoret saavat alkoholia ensisijaisesti sisaruksiltaan, kavereiltaan ja vanhemmiltaan. Kaupoista ja kioskeista alkoholia oli saanut vain 1 % vastaajista – yhtä harva kuin Alkosta. Ikärajavalvonta on osa kaupan vastuullista toimintaa, johon panostetaan merkittävästi jatkossakin.

Kari Luoto
toimitusjohtaja, Päivittäistavarakauppa ry

6
Lisää kommentti

Keskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä. Voit käydä keskustelua määrittelemälläsi nimimerkillä. Rekisteröidy tästä sivulle, ja määrittele käyttäjätunnuksesi, joka keskustelussa näytetään.

Keskustelun ohjeistus


Kauppa.fi:n keskustelu on kaikille avoin foorumi keskustella kauppaan ja kuluttamiseen liittyvistä asioista. Keskustelun voit aloittaa artikkelin lopusta tai uuden aiheen Aloita keskustelu -kohdasta. Keskusteluun osallistyminen edellyttää rekisteröitymistä, mutta keskustelua voi käydä nimimerkillä.