Kauppa on noussut viime vuosina merkittäväksi aurinkosähköä tuottavaksi toimialaksi. Tuotettu aurinkosähkö kulutetaan kaupan omassa toiminnassa. Kannattavuuden paranemisen ohella myös ilmasto kiittää.

Aurinkovoimaloita asennetaan nyt innokkaasti useiden kauppaketjujen kiinteistöjen katoille. Suuria aurinkovoimaan panostajia ovat päivittäistavarakaupan ketjut S-ryhmä, Kesko, Lidl Suomi ja Tokmanni, mutta myös muilla kaupan alan yrityksillä on omia aurinkovoimaloita tai hankkeita suunnitteilla.

Aurinkovoima sopii erityisen hyvin juuri kaupan energianlähteeksi. Aurinkoisella säällä on aurinkovoimalan tuotanto tehokkaimmillaan, ja samaan aikaan myymälöissä myös kulutetaan paljon energiaa esimerkiksi kylmälaitteisiin ja ilmanvaihtoon. Suomen oloihin suunnitelluilla aurinkopaneeleilla saadaan energiaa talteen myös pilvisellä säällä.

S-ryhmälle lisää aurinkopaneeleja

S-ryhmä kertoi tämän vuoden huhtikuussa rakentavansa noin 40 S-ryhmän toimipisteen katolle aurinkopaneelit vuoden kuluessa. Vuositasolla aurinkosähkön osuus on noin 10 prosenttia kiinteistöjen käyttämästä sähköstä, tiedotteessa kerrotaan. Projekti tulee S-ryhmän mukaan olemaan Pohjoismaiden suurin katoille asennettava aurinkosähköjärjestelmähanke.

Lidl hyödyntää uutta jakelukeskusta

Lidl Suomella on aurinkovoimalat toistaiseksi kahden myymälän katolla – Turussa ja Laukaalla. Aurinkopaneelien tuotto kattaa nyt noin 34 prosenttia myymälän sähköntarpeesta, aurinkoisina päivinä osuus kipuaa jopa 80 prosenttiin. Kevättalvella 2018 alkoi Järvenpäähän nousevan Lidlin kolmannen jakelukeskuksen aurinkovoimalan pystytys. Valtavan, 62 000 neliömetrin kokoisen jakelukeskuksen katolle asennetaan 1600 aurinkopaneelia. Niistä saatava tuotto vastaa 180 kerrostaloasukkaan vuotuista sähkökulutusta.

Keskolla on vanhin aurinkovoimala

Keskolla aurinkovoimaloita oli vuoden 2017 lopussa yhteensä 19:n hallinnoimansa kauppakiinteistön katoilla. Ensimmäinen ja edelleen käytössä oleva aurinkovoimala K-ruokakaupan katolle rakennettiin 20 vuotta sitten vuonna 1997 K-Citymarket Lielahteen Tampereelle. Keskon mukaan K-ruokakauppojen katoille asennettavien aurinkopaneelien sähköntuotto on noin 10–15 prosenttia kaupan sähkön vuosikulutuksesta. Turun Kupittaan ja Länsikeskuksen sekä Vantaan Tammiston kauppojen parkkipaikoilla asiakkaille tarjotaan myös aurinkosähköä hyödyntävät sähköautojen latauspisteet.

Tokmannille lisäsatsauksia tänä kesänä

Tokmannilla on tällä hetkellä aurinkovoimalat kahdessa myymälässä; Jämsän aurinkovoimala otettiin käyttöön syksyllä 2016 ja Savonlinnan voimala kesällä 2017. Seuraavat aurinkovoimalat rakennetaan Mäntsälän logistiikkakeskukseen sekä Kalajoen uuteen myymälään kesän 2018 aikana.  
”Käytössämme olevat aurinkovoimalat tuottavat tyypillisesti noin 15–20 prosenttia Tokmanni-myymälän koko vuoden sähkönkäytöstä.” kertoo Tokmanni Oy:n turvallisuus - ja kiinteistötoimintojen päällikkö Seppo Tokola.

Lisää voimaa on tulossa

Kaupan yrityksillä on kunnianhimoiset tavoitteet aurinkovoimaloiden rakentamisessa. Lidl Suomen energianhallintapäällikkö Simo Siitonen sanoo, että Lidlin tavoitteena on kymmenkertaistaa aurinkopaneelien määrä muutaman vuoden sisällä:
”Kannattavuus on vain yksi syy investoida paneeleihin. Yrityksemme haluaa tehdä osansa ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi, ja näillä ratkaisuilla me voimme vaikuttaa asiaan omalta osaltamme.”

Myös Tokmannilla on aurinkovoimaloita suunnitteilla ja lupaprosessissa useisiin myymälöihin.
”Voimalat sijoitetaan pääsääntöisesti Tokmannin kiinteistöjen katoille, kelluvana asennuksena jolloin kattoihin ei tarvitse tehdä reikiä.” Seppo Tokola kertoo.

S-ryhmä tähtää korkealle uusiutuvien energianlähteiden käytössä. Se arvioi, että vuonna 2025 jopa 80 prosenttia S-ryhmän kuluttamasta sähköstä on tuotettu omalla uusiutuvalla energialla, kun osuus on nyt noin 60 prosenttia. Suurin osa S-ryhmän käyttämästä sähköstä tuotetaan tuulivoimalla, mutta myös aurinkosähkössä nähdään potentiaalia.

Kuva: Aurinkopaneeleita asennetaan K-Citymarket Tammiston katolle. (Kesko)

EDIT: S-ryhmän tietoja korjattu klo 12.30.