Verkkokauppa kasvaa ripeästi koko maailmassa. Tälle vuodelle ennustetaan 17 prosentin kasvua, ja Aasia näyttää suuntaa muulle maailmalle, kertoo tuore globaalin verkkokaupan tilaa tarkasteleva raportti.

Verkkokauppa kasvaa hurjaa vauhtia Aasiassa, missä kasvu on 20 prosentin luokkaa, mutta Pohjois-Amerikassa kasvu on hidastunut 9 prosentin tienoille. Euroopassa verkkokauppa kirii 19 prosentin kasvuvauhtiin, ja sen kannoilla tulee Etelä-Amerikka, missä ylletään 16,5 prosentin kasvuun. Lähi-Idässä ja Afrikassa kasvu jää 11 prosenttiin.

Ecommerce Europe -yhdistyksen hiljattain julkaiseman Global Ecommerce Report 2017 -raportin mukaan verkkokaupan maailmanlaajuisen liikevaihdon odotetaan tänä vuonna yltävän 1,84 biljoonaan dollariin. Yli puolet tästä summasta koostuu Aasian ja Tyynenmeren alueen kuluttajien verkkoshoppailusta.

Kiinassa suurin markkina, Yhdysvallat ja Britannia peesaavat

Kiinassa on edelleen suurin B2C-verkkokauppamarkkina, missä yritykset käyvät kauppaa kuluttajien kanssa yli 681 miljardilla dollarilla. Kakkossijalle kipuaa Yhdysvallat 438 miljardin dollarin suuruisella markkinallaan, ja kolmantena tulee Britannia, jossa verkkokauppaa käydään 196 miljardilla dollarilla.

Verkkokauppa on kasvanut eniten Australiassa (lisäystä 40 prosenttia) sekä Turkissa (lisäystä 31 prosenttia). Kaikkien alueiden keskimääräinen kasvuprosentti on 17.

Britit ostavat innokkaimmin verkosta

Euroopassa verkkokaupan osuus bruttokansantuotteesta – 4,91 prosenttia – on suurempi kuin missään muualla. Lähelle tätä päästään myös Aasiassa ja Tyynenmeren alueella, missä verkkokaupan osuus bkt:stä on 4,87 prosenttia. Maiden kärkikolmikossa ovat Britannia 7,9 prosentin osuudella, Kiina 5,8 prosentilla ja Ranska 3,95 prosentilla.

Britannia on kärjessä myös verkkoshoppailijoiden määrässä. Neljällä britillä viidestä on verkkoyhteys, ja peräti 98 prosenttia heistä on ostanut jotain verkosta. Toista äärilaitaa edustaa Indonesia, jossa vain 15 prosentilla kansalaisista on verkkoyhteys, ja heistäkin ainoastaan vajaa kolmannes on tehnyt ostoksia verkosta. Toisaalta Indonesiassa verkkoshoppailijoiden määrä kasvaa nopeimmin maailmassa.

Ostoksia keskimäärin 1 425 dollarilla vuodessa

Koko maailman tasolla kuluttajat käyttävät verkko-ostoksiin keskimäärin yhteensä 1 425 dollaria vuodessa. Ostosten yhteissumma on kasvanut 7,4 prosentilla vuodesta 2016.

Raportin mukaan verkkokaupan hyviä kasvulukuja selittävät taloudellisen tilanteen kohentuminen, verkkokaupan infrastruktuurin parantuminen sekä asenteiden muuttuminen myönteisemmiksi verkkokauppaa kohtaan. Mitä useampi ihminen pääsee verkkoon, sitä paremmat kehitysnäkymät verkkokaupalla on.

Some vaikuttaa ostokäyttäytymiseen

Yli puolet kuluttajista kaikkialla maailmassa sanoo sosiaalisen median vaikuttavan heidän ostokäyttäytymiseensä. Runsas kolmannes kuluttajista jakaa somessa tietoa mobiiliostoksistaan ja verkkokauppakokemuksistaan.

Facebook on kaikkialla suosituin tapa antaa palautetta. Facebookia käyttävät kaiken ikäiset: neljännes suurista sodanjälkeisistä ikäluokista, lähes joka kolmas 1960- ja 1970-luvuilla syntyneistä sekä reilu kolmannes 1980- ja 1990-luvulla sekä 2000-luvun alussa syntyneistä.

Hinta ratkaisee, yli puolet maksaa luottokortilla

Luottokortti on maailmanlaajuisesti yleisin maksutapa verkkokaupassa – 54 prosenttia kuluttajista oli käyttänyt luottokorttiaan verkossa viime vuonna. Lähes kaksi kolmesta kuluttajasta uskoo säästävänsä rahaa ostamalla verkosta, ja hinta ratkaisee sen, mistä ostokset tehdään.

Amazon on maailman ylivoimaisesti suurin verkkokauppa. Toisella sijalla on kiinalainen Alibaba ja kolmannella eBay. Neljäntenä tulee japanilainen Rakuten ja viidentenä saksalainen Zalando.

Kahdella kolmasosalla raportissa tarkasteltujen maiden kansalaisista on pääsy internetiin. Verkkoyhteyksien määrä on kasvanut 2,7 prosentilla vuodesta 2016.

Kuluttajien luottamus haasteena

Yli 42 prosenttia kuluttajista mainitsee luottamuksen puutteen suurimpana syynä haluttomuudelleen ostaa verkosta mobiililaitteilla. Myös tietoturva-asiat ja omien sijainti- ja ostohistoriatietojen salassa pysyminen epäilyttävät monia. Kuluttajien luottamusta voi vahvistaa muun muassa helpottamalla yhteydenottoa verkkokauppaan.