Verkko vahvistaa koko ajan asemiaan myyntikanavana. Onko suomalaisella verkkokaupalla mahdollisuuksia pärjätä ulkomaisten kilpailijoiden puristuksessa? Entä mistä verkkokaupan Kiina-ilmiössä on kyse? Verkkokaupan ajankohtaisia teemoja pohdittiin Postin 14.2. järjestämässä tilaisuudessa, johon osallistui myös Kaupan liitto.

Suomalainen verkkokauppa kilpailee globaalisti esimerkiksi Kiinan kaltaisten jättien kanssa. Meillä on kuitenkin monia kilpailuvaltteja, joita kuluttajat arvostavat ja joiden myötä kilpailukykyä voidaan parantaa.

Toimitusten nopeutuminen on kansainvälinen trendi, joka saavuttaa myös Suomen. ”Nopeilla toimituksilla voidaan saada kilpailuetua, sillä yli puolet suomalaisista voidaan tavoittaa saman päivän aikana pakettitoimituksilla. Vastaavasti tavarakirjeen kuljetusaika Kiinasta Suomeen on keskimäärin 15−30 päivää, sesonkeina jopa pidempään”, kertoo Postin paketti- ja logistiikkapalvelun johtaja Sami Finne.

Finnen mukaan kuluttajat arvostavat verkosta ostaessaan helppoja ja nopeita palautusprosesseja, ja nämä toteutuvat hyvin suomalaisissa ja eurooppalaisissa verkkokaupoissa. Finne kannustaa suomalaisia verkkokauppiaita myös rakentamaan uusia markkinapaikkoja sekä miettimään kansainvälistymistä, mikä on yrityksille aikaisempaa helpompaa eikä se vaadi enää välttämättä suuria rahallisia satsauksia.

Finne nosti esille myös erityisesti suomalaiselle verkkokaupalle ominaisen piirteen: Suomessa pakettiautomaatit ovat selvästi suositumpia toimituspaikkoja kuin muualla. Posti vastaa tähän tarpeeseen avaamalla 1 000 uutta pakettiautomaattia vuoteen 2019 mennessä sekä tuomalla uusia Smartpost-ratkaisuja myös kerrostaloihin, konttoreihin ja kauppoihin.

Verkkokaupan Kiina-ilmiö on tätä päivää

Suomalaiset tekevät entistä useammin ostoksia huikean kokoisilta Kiinan verkkokauppamarkkinoilta. Maan B-to-C-verkkokauppamarkkinan arvo oli vuonna 2017 yli tuhat miljardia dollaria. Samaan aikaan Posti toimitti suomalaisille kuluttajille yli miljoona kappaletta pääosin kiinalaisen verkkokaupan pientavaralähetystä – joka kuukausi. Tässäkin mielessä Kiina-ilmiöstä voi hyvällä syyllä puhua.

Postin kansainvälisestä kirjeliiketoiminnasta vastaava Noora Laaksonen kertoi kiinalaisten verkkokauppojen moninkertaistaneen myyntinsä eri puolille maailmaa hyödyntämällä Maailman postiliiton 1960-luvulla kehittämää jakelukorvausjärjestelmää, johon ei ole näköpiirissä muutoksia.

”Kiinalaiset verkkokaupat lähettävät Kiinasta Suomeen ja muihin Euroopan maihin pientavaraa pääosin kirjelähetyksinä. Tämä on verkkokaupoille halvin tapa lähettää lähetyksiä. Maailman postiliiton sopimuksiin perustuva jakelukorvaus Euroopan posteille on hyvin pieni eikä kata todellisia kuljetus- ja lajittelukustannuksia. Järjestelmä on luotu ennen kuin verkkokauppaa oli olemassa”, Laaksonen sanoo.

Suurimmassa osassa verkkokauppojen kirjelähetyksistä ei ole lähetyksen tietoja digitaalisessa muodossa. Kun kirjelähetykset joudutaan vielä lajittelemaan käsin jopa viiteen kertaan, tarkoittaa se hidasta ja kallista käsittelyä. Myös asiakkaille kiinalaisesta verkkokaupasta tuleva tavarakirje on ongelmallinen, koska niistä puuttuvat seurantakoodit.

Verotuskäytäntöjen eroavaisuudet heikentävät Suomen kilpailutilannetta

Kun EU-maiden kansalaiset tekevät ostoksia unionin ulkopuolella sijaitsevista verkkokaupoista, EU:n arvonlisädirektiivi mahdollistaa arvonlisäveron perimättä jättämisen enintään 22 euron arvoisista lähetyksistä.

Koska Suomi käyttää tätä mahdollisuutta, tarkoittaa se käytännössä sitä, että noin 95 % Kiinasta tilattavista lähetyksistä jää arvoltaan 22 euron alle eli niistä ei tarvitse maksaa arvonlisäveroa Suomeen. Tämä nähdään todellisena kilpailuhaittana suomalaiselle verkkokaupalle.

Vaikka EU-direktiivin muutoksen myötä verovapaus poistuu vuoden 2021 alusta, toivoo Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala nopeampaa reagointia. ”Kaupan liitto ehdottaa, että Suomi ottaisi jo nyt käyttöön alle 22 euron arvoisten tuotteiden arvonlisäveron. Ei ole välttämätöntä odottaa vuoteen 2021, jolloin EU-sääntely tulee voimaan”, toteaa Pekkala.

Tällä hetkellä kiinalaisella verkkokaupalla on selkeä kilpailuetu suomalaiseen kauppaan verrattuna. ”Suomessa toimivan kaupan toimintaedellytykset on pidettävä kunnossa. Koska verkkokaupan myötä kilpailu on globaalia, suomalaisen kaupan kilpailukykyä ei saa tuhota nostamalla tai luomalla uusia veroja ja maksuja. On tärkeää, että meillä on samanlaiset pelisäännöt ja verotuskäytännöt kuin ulkomaisella verkkokaupalla”, Pekkala tiivistää.

Juhani Pekkala kertoo verkkokaupan nykytilasta ja näkymistä.

Yläkuva: Kiinasta tulleita kirjelähetyksiä lajitellaan käsin Postin lajittelukeskuksessa.