Tanskalaisen vähittäiskauppaketjun Tigerin kasvuvauhti Suomessa on ollut hurjaa. Ensimmäisten 20 kuukauden aikana ketju on avannut Suomessa 20 myymälää, ja lisää on luvassa.
kuva: Tiger Stores

Sisustus- ja muuta pientavaraa myyvä Tiger rantautui Suomeen viime vuoden helmikuussa Helsingin Itäkeskukseen. Sen jälkeen myymälöitä on avattu kuukausittain, ja alku on toimitusjohtaja Tapio Kuittisen mukaan ollut odotusten mukaista.

Uusin avaus lokakuun puolivälissä oli Kauppakeskus Kaaren myymälä Helsingin Kannelmäessä, ja lokakuun lopulla avautuu myymälä Helsingin Kaisaniemen metroasemalla. Tiger etsii kauppapaikkansa kaupunkien keskustoista ja isoista kauppakeskuksista.

”Tavoitteemme on olla isojen ihmisvirtojen äärellä. Suomessa halusimme nopean startin ja riittävän suuren volyymin”, Tapio Kuittinen kertoo.

Nyt aiotaan hidastaa tahtia, mutta tavoite on avata vielä 50–60 myymälää eri puolella Suomea. Uusia myymälöitä suunnitellaan avattavaksi ainakin Jyväskylään ja Ouluun. Myös keskisuuret kaupungit kuten Mikkeli ja Lappeenranta kiinnostavat ketjua.

Tiger tunnetaan edullisista hinnoistaan ja runsaasta tuotevalikoimastaan, ja se kilpailee asiakkaista sekä muiden erikoistavarakauppojen että isojen markettien kanssa.  Tuotteet myydään tasahinnoin, ja valikoima on laaja.

”Tuotevalikoimamme vaihtuu useamman kerran vuodessa, ja se on pitkälti sama kaikissa Tigerin myymälöissä. Erottaudumme sillä kilpailijoistamme”, Kuittinen toteaa.

Vaikka kuluttajien varovaisuus näkyy jonkin verran myös Tigerin myymälöissä, on ketju säästynyt pahimmalta lamalta.

”Ihmiset haluavat hemmotella itseään pienillä ja edullisimmilla tuotteilla, jos ei ole varaa kalliimpaan.”

Tiger-ketjulla on tällä hetkellä yli 250 myymälää 19 eri maassa. Uusia myymälöitä avataan jatkuvasti, ja kahden vuoden aikana tavoitteena on 500 uutta myymälää eri puolella maailmaa. Suomessa Tiger työllistää tällä hetkellä noin 100 ihmistä.