Visuaalinen markkinointi ei tarkoita vain näyteikkunan somistamista, vaan on paljon kokonaisvaltaisempi ja entistä tärkeämpi tekijä kaupan menestymisessä.

"Asiakkaan kaikille aisteille on tarjottava herkkuja, jotta hän viihtyy myymälässä pitkään ja sitä kautta tuo rahaa kassaan", sanoi visuaalisen markkinoinnin asiantuntija Martin M. Pegler Forma Messujen -juhlaseminaarissa 21.9.2008.

Asiakkaiden houkuttelu on aloitettava jo liikkeen ulkopuolelta. Näyteikkunat on suunniteltava huolella ja ne on pidettävä tuoreina, jotta ne kiinnostavat ja pysäyttävät ohikulkevat ihmiset ihmettelemään kaupan tarjontaa.

"Ikkunasta on välityttävä tieto siitä, mitä myyt ja kenelle myyt", Pegler sanoi. Hän kehoitti myös innovatiivisuuteen myymälän ulkokuoren rakentamisessa: "Tee jotain poikkeavaa tai ainutlaatuista, ja saavutat asiakkaiden mielenkiinnon."

Tuotteiden esillepano, valot, kalusteet ja niiden materiaalit, musiikki ja tuoksut muodostavat myymälöissä kokonaisuuden, joka vetoaa tunteisiin. Asiakas ei osaa kiinnittää huomiota vaikkapa yksittäisiin materiaalivalintoihin, mutta mieleen piirtyvä kokonaiskuva kertoo hänelle onko tämä myymälä ja nämä tuotteet tarkoitettu juuri minulle.

Tee jotain mitä muut ei vielä ole tehneet

Samoilla linjoilla Peglerin kanssa on myös tanskalainen Henrik Peter Riesby Nielsen. Omaa liikettään Roskildessa pitävä Nielsen painotti erityisyyden nimeen markkinoinnissa ja asiakkaiden houkuttelemisessa.

"Havainnoi ja ole avoin ympäristöllesi. Tee myös tilaa innovaatioille. Älä tee asioita perinteisellä tavalla, vaan opettele ajattelemaan erilailla", Nielsen kannusti seminaariyleisöä.
Hän jatkoi, että tärkeintä on miettiä miksi asiakkaiden tulisi valita juuri sinun liikkeesi ja pitää tämä ajatus kirkkaana mielessä liikkeen ulkoasua, toimintaa ja markkinointia suunnitellessa.

Myymälöiden sisustus on laaja kokonaisuus, joka alkaa näyteikkunoiden suunnittelusta. Visuaalisen markkinoinnin asiantuntijat kehottavat suunnittelemaan näyteikkunat erilaisiksi ja innostaviksi, jotta ne pysäyttävät ohikulkevien huomion.

Nielsenin liike on voittanut ensimmäisenä eurooppalaisena yrityksenä Global Innovator Awardin Yhdysvalloissa. Jokunen vuosi sitten Nielsen lähti muuttamaan myymälänsä toimintaa sitouttamalla myös henkilökunnan uusien ja innovatiivisten ajatusten esittämiseen.
"Työntekijät ovat avainasemassa liikkeen menestyksessä. He ovat jatkuvasti kontaktissa asiakkaiden kanssa ja voivat antaa hyviä vinkkejä siitä, miten markkinointia voitaisiin tehostaa, ja miten tehdä asiakkaiden ostoskokemus miellyttävämmäksi", Nielsen puhutteli kauppiaita.

Pienet investoinnit maksavat itsensä takaisin

Tanskalainen kannusti myös pieniin investointeihin, joilla on, ainakin hänen kohdallaan, suuri merkitys kassavirtaan. "Asensimme myymäläämme kunnon äänentoistojärjestelmän, joka soittaa musiikkia miellyttävällä tasolla joka puolella liikettä. Meillä on useita tv-ruutuja kertomassa tuotteiden taustoista ja käyttötavoista. Lisäksi verkkokaupastamme voi lähettää kännykkään multimediaviestin mielenkiintoisesta tuotteesta."
Nämä ja muut pienet teknologiset investoinnit maksavat Nielsenin mukaan itsensä takaisin nopeastikin. Kun asiakkaat saavat hyvää palvelua ja asianmukaista tietoa, ja ostosympäristö on miellyttävä ja stimuloiva, he viihtyvät liikkeessä pidempään.

"Kokonaisuus on tärkeä. Valot, tuotteiden esillepano, musiikki, tuoksut, palvelu ja erilaiset aktiviteetit liikkeessä ovat olennaisia menestymisen kannalta. Ajattele isosti", Nielsen kannusti puheenvuoronsa lopuksi.