Kaupan liitto on vahvasti edistämässä suomalaista verkkokauppaa. Sen järjestämiin verkkokaupan koulutuksiin on osallistunut toistasataa henkilöä 80 eri yrityksestä.
Kuva: Anna Dammert

Suomalaiset kaupan alan yritykset ovat nyt toden teolla heränneet huomaamaan ne mahdollisuudet, joita verkkokauppa tarjoaa. Samalla ajatus monikanavaisesta liiketoiminnasta on lyönyt itsensä läpi. Jos aiemmin oli rohkeaa lähteä mukaan verkkokauppaan, on siitä poisjääminen nyt suorastaan uhkarohkeaa.

Kaupan kansainvälinen kilpailu on tullut jokaiseen suomalaiseen olohuoneeseen. Ulkomaisten verkkokauppojen osuus Suomen koko verkkokaupasta oli 13 prosenttia vuonna 2011. Eräillä tuotealueilla ulkomaisten verkkokauppojen siivu on huomattavasti suurempi.

Kaupan liiton markkinointipäällikön Kristina Metson mukaan kotimaisilla verkkokaupoilla on kuitenkin hyvät edellytykset kilpailla suomalaisista asiakkaista, kunhan keskeisiin asioihin kiinnitetään riittävästi huomiota. Näitä ovat esimerkiksi hyvä kuluttajansuoja, tuoteturvallisuus ja Suomeen räätälöidyt valikoimat. Kuten kaikessa liiketoiminnassa, kilpailukyky syntyy kuitenkin ennen muuta osaamisesta.

Tietoa, jota ei muualta saa

Kaupan liitto aloitti verkkokauppakoulutukset keväällä 2011. Ne ovat koonneet yhteen yrityksiä, joissa pohditaan oman verkkokaupan perustamista tai jo toiminnassa olevan kehittämistä. Nyt takana on jo neljä koulutusohjelmaa. Vastaanotto on ollut hyvä ja innostunut.

"Mielestäni Kaupan liitto järjestää Suomen parhaan verkkokauppakoulutuksen. Koulutusohjelmaan osallistuminen on erinomainen tapa päästä kiinni ajankohtaisiin kysymyksiin – jopa sellaisiin, joista ei vielä ole kirjoitettu edes alan lehdissä", Suomen Maksuturvan toimitusjohtaja Mikael Smeds toteaa.

Hän on toiminut yhtenä koulutuksen asiantuntijoista.

"Verkkokaupankäynnin yleistyessä luottamus verkkokauppaa ja maksamisen turvallisuutta kohtaan on noussut jo hyvälle tasolle niin kauppiaiden kuin asiakkaiden mielestä", hän sanoo.

Kuusi mielenkiintoista kokonaisuutta

Verkkokauppakoulutus sisältää kuusi erillistä moduulia. Kouluttajina toimivat alan parhaat suomalaiset asiantuntijayritykset.

Kuva: Anna Dammert

Ensimmäisessä osassa luodaan yleiskatsaus markkinoihin, monikanavaisuuteen, trendeihin eri myyntikanavissa sekä verkkokaupan bisneslogiikkaan. Kouluttajana on TNS-Gallup. Seuraavaksi käsitellään verkkokaupan perustamista, kehittämistä ja operointia verkkokaupassa. Kouluttajina ovat Descom, Smilehouse ja Vilkas.

Kolmannessa moduulissa pureudutaan maksamiseen ja taloushallintoon verkkokaupassa. Turvallisuuskysymysten lisäksi esillä ovat erilaiset maksutavat, prosessien tehostaminen sekä oston esteiden minimointi. Kouluttajina ovat Suomen Maksuturva sekä ProCountor.

Neljännessä jaksossa käsitellään verkkokaupan logistiikkaa eli kuljetusta ja varastointia niin Suomessa kuin ulkomailla. Kouluttajana on Itella.

Kaupan verkkomarkkinointijaksolla analysoidaan erilaisia markkinointimixejä, pohditaan verkkomarkkinoinnin tehon mittaamista sekä webanalytikkaa. Kouluttajina ovat Klikkicom ja Sanoma Digital.

Uusin asiakokonaisuus on mobiilimarkkinointi, joka on herättänyt paljon kiinnostusta. Suuren kysynnän vuoksi Kaupan liitto järjestää mobiilimarkkinoinnista myös erillisiä koulutuksia, joista ensimmäinen toteutettiin keväällä 2012. Mobiilimarkkinoinnin asiantuntijoina ovat Google ja NearMe.

Seuraavaksi mennään maailmalle

Kerätyn palautteen perusteella aiheet ja niiden käsittelytapa on koettu hyödyllisiksi ja kiinnostaviksi. Kiitosta ovat saaneet niin luennoitsijat, kurssijärjestelyt kuin koulutuksen vuorovaikutteisuuskin. Tilaisuus kysyä ja jakaa mielipiteitä jatkuu myös koulutuksen jälkeen.

"Kouluttajien ja koulutettavien käytössä on yhteinen sähköinen verkkokauppafoorumi ja keskustelupalsta. Siellä voidaan keskustella ja jakaa kokemuksia kaikista verkkokaupan perustamiseen ja kehittämiseen liittyvistä asioista", Kristina Metso kertoo.

Mikael Smeds uskoo suomalaisen verkkokaupan menestymiseen.

"Menestys on yleensä aina tulosta määrätietoisesta tekemisestä, jossa ei anneta liian helposti periksi. Seuraava askel otetaan, kun suomalaiset verkkokaupat kykenevät tasaveroisesti kilpailemaan kansainvälisillä markkinoilla ja myymään tuotteitaan ulkomaisille ostajille. Toistaiseksi nämä menestystarinat ovat vielä harvassa, mutta uskon, että niitä syntyy jo lähivuosina, kun tunnetut suomalaiset brändit alkavat perustaa kansainvälisiä verkkokauppojaan."

Verkkokaupan faktoja

  • Suomalaiset ostivat vuonna 2011 verkosta tavaroita ja palveluita yhteensä yli 10 miljardilla eurolla.
  • Vähittäiskaupan tuotteiden verkkokauppa kasvoi selvästi nopeammin kuin koko suomalainen vähittäiskauppa. 
  • Vähittäiskaupan liikevaihdosta verkkokaupan osuus on noussut kahdeksaan prosenttiin.