Kaupan seuraava trendi on se, miten digitaalisuus tulee kivijalkakauppaan. Sen avulla voidaan parantaa palvelua ja luoda asiakkaille uudenlaisia kokemuksia – myös kivijalassa.

Ajatukset eivät ole vielä kovin pitkällä, mutta lähitulevaisuudessa nähdään mielenkiintoisia uusia ideoita, joilla kivijalkakauppa houkuttelee asiakkaita. Verkkokauppa on toki mullistanut kauppaa, mutta kun koko asiakokemus muuttuu digitaaliseksi, nähdään vasta vallankumous koko kuvassa.

Parhaimmillaan asiakkaan näkökulmasta on vain eri kanavia, jotka vievät samaan palveluun tai kauppaan. Asioida voi kivijalassa tai verkossa – tai joustavasti molemmissa. Lopulta asiakas käyttää luontevasti digitaalisia palveluja kotona ja kaupassa.

Tämä on hyvä uutinen kivijalkakaupalle, sillä digitaalistumisen ansiosta kivijalkakaupalle löytyy uusi rooli. Se on myös hyvä uutinen pienemmille ja suuremmille keskustoille: nekään eivät autioidu.

Sitä paitsi keskustelussa verkkokaupasta on unohdettu, että ihmisillä on luontainen tarve kohdata toisensa. Kauppa on siihen yksi luontaisimmista paikoista. Twitterin perustaja on mennyt jopa niin pitkälle, että hän näkee kaupalla yhteiskunnallista merkitystä varsinkin sosiaalisesti heikoimmilla seuduilla. Kivijalkakauppa voi eheyttää sellaisia seutuja, jotka ovat menettäneet maineensa. Kaupalla on tulevaisuudessa monta roolia, kuten on ollut tähänkin asti.