Kauppojen aukilokeskustelusta jäi mieleeni yksi asia. Se on pelko. Useimmat aloittivat kommenttinsa sanoilla "Pelkään, että...". Se on muutenkin suosittu keskustelunavaus Suomessa. Uudistusten vaikutuksia pelätään, ja media raportoi mielellään pelot.

Keskustelussa sunnuntaiaukiolosta pelättiin pienten kauppojen, kaupan työntekijöiden ja heidän perheidensä puolesta, pelättiin elämäntavan maallistumista, kaiken kaupallistumista, liikenteen kasvua ja kasvihuoneilmiön kiihtymistä.

Vaikutti siltä, että kauppojen aukioloon saatiin liitetyksi kaikki yhteiskunnalliset uhkakuvat. Nekin, jotka eivät liity kauppojen aukioloon. Sinänsä imartelevaa, että kauppaa pidetään näin tärkeänä toimialana.

Tietenkin on hyvä ottaa huomioon kaikki mahdolliset uhat ja riskit, että ei tehtäisi vääriä ratkaisuja. Mutta on toinenkin tapa ajatella. Voimme myös nähdä, että muutos luo mahdollisuuksia.Vaikka pienet erikoiskaupat joutuvat jossakin tilanteessa ehkä aikaisempaa tiukempaa kilpailuun, tarjoaa aukioloaikojen laajeneminen niille myös vaihtoehtoja kehittää liiketoimintaansa.

Tähän asti kaupoilla ei ole ollut vaikeuksia saada henkilökuntaa sunnuntaiksi töihin, eikä asiasta ole tulossa ongelmaa nytkään. Sunnuntaityö tarjoaa henkilöstöllekin lisää vaihtoehtoja.

Pelkojen lisäksi julkisessa keskustelussa ei ole noussut kunnolla esille se, että suurin osa kuluttajista haluaa kauppojen olevan auki sunnuntaisin ympäri vuoden. Jos kuluttajat niin haluavat, se antaa varmasti lisää potkua kauppiaille miettiä uusia palvelutuotteita ja tapoja. Kysyntää luulisi olevan.

Esimerkiksi verkkokaupan kasvaessa varsinkin erikoiskaupan täytyy löytää keinoja, jolla se saa asiakkaat kauppaan. Eihän siitä tule mitään, jos valtaosa asiakkaista tuijottelee tietokoneen ruutua kotona. Siksi elämyksellisyys, hyvä palvelu ja uudet palvelukonseptit korostuvat tulevaisuuden kaupoissa.

Se edellyttää kuitenkin sitä, että kansalaisten ostovoima pysyy suurinpiirtein nykytasolla. Jos verotus kiristyy tuntuvasti, kaupan kehitykseen ei auta edes laajentuntuvat aukioloajat.