Aprillipäivä lähestyy nopeasti. Samoin autoveron muutospäivä, joka ei ole aprillipila vaan totisinta totta 1.4.2012 alkaen.

Autoveromuutoksella ja tässä tapauksessa sen korotuksella on monenlaisia vaikutuksia. Kuluttajien kannalta valtiovalta haluaa yhä vahvemmin ohjata kuluttajia vähäpäästöisempiin autoihin. Vuoden 2015 hiilidioksidipäästöjen tavoitetaso uusien autojen osalta on Euroopan Unionin alueella 130 g/km. Toteuma vuoden vaihteessa 2011 oli Suomessa 143 g/km. Olemme oikealla uralla.

Talouden taantumassa pienetkin hinnankorotukset ovat myrkkyä kuluttajien mielissä. Kuluttajien epävarmuus onkin uunituoreen autoalan barometrin mukaan suurin syy kuluttajien ostopäätösten lykkäämiseen hamaan tulevaisuuteen. Tässä markkinatilanteessa uusia autoja myydään 30 % vähemmän kuin ”normaalitilanne” edellyttäisi. Tällä vauhdilla Suomen autokanta edelleen vanhenee ollen tänään jo Länsi-Euroopan vanhin, 12,3 vuotta.

Valtiovallan kannalta autoveron nosto ei johda lyhyellä aikavälillä odotettuun tulokseen. Uusien autojen myynti vuodelle 2012 tullee olemaan noin 20 000 autoa vähemmän kuin VM:n talousarviossa alun perin oli budjetoitu kuluvalle vuodelle. Tämä tarkoittaa, että autoverotulot laskevat vuositasolla noin 140 miljoonaa euroa suunnitellusta. Hallitus on kirjannut hallitusohjelmaan tavoitteeksi siirtymisen hankinnan verotuksesta käytön verotukseen. Tämä takaisi säännöllisen ja ennustettavan tulokertymän valtiolle autoilusta jatkossa.

Autoveron muutoksen vaikutusten osalta kolmantena näkökulmana on autoliikkeiden eli yrittäjien näkökulma. Autoveron muutokset - olivat ne sitten nostoja tai laskuja - vaikuttavat aina yrittäjien toimintaan kuin hikka ihmiselle. Hetkellinen vaiva, joka laittaa pahimmillaan ihmisen täysin toimintakyvyttömäksi hetkeksi. Näin käy myös autoliikkeille. Mitä tapahtuu? Logistiikkatoiminnot menevät sekaisin ja vaihtoautovarastojen arvot heilahtavat ja kierto sakkaa. Tietojärjestelmämuutokset, henkilöstön kouluttaminen, saati sitten kuluttajille tiedottaminen muutoksista, vievät aikaa ja rahaa mainospanoksina. Kannattavuus on ollut ja on jatkossakin aina paineen alla näissä tilanteissa. Autoalan kannattavuus on ollut heikkoa vuodesta 2004 lähtien. Vuoden 2012 tulosennuste alkaa näyttää huonolta tässä valossa.

Kaikilla suomalaisilla tulisi olla mahdollisuus hankkia uusi ja turvallinen auto, joka samalla olisi myös vähäpäästöinen. Viime vuonna yli 60 % uusien autojen ostajista oli yli 56 -vuotiaita. Uusia tilavia ja turvallisia autoja tarvitsevat myös nuoret perheet, jotka kuljettavat lapsia harrastuksiin. Heillä ei kuitenkaan nykyhinnoilla ole varaa uusiin autoihin, vaan he ajavat vanhoilla turvattomilla autoilla.

Suomen taloustilanne on taitekohdassa. Hallitus istuu kehysriiheen torstaina 22.3.2012. Järeitä toimenpiteitä tarvitaan maamme talouden tervehdyttämiseksi. Autoalan edustajana täytyy kuitenkin toivoa, ettei veronkiristyksiä enää osu autoalan harteille! 

Kirjoittaja on Autoalan Keskusliitto ry:n toimitusjohtaja.