Järjestäytynyt autokauppa käänsi suunnan parempaan vuonna 2010 usean vuoden alamäen jälkeen. Kun vuonna 2003 tilinpäätösten mukaan 80 prosenttia autoliikkeistä teki erinomaista tulosta, vuonna 2009 enää 23 prosenttia liikkeistä pärjäsi erinomaisesti, ja heikkojen sekä tyydyttävää tulosta tekevien osuus oli kasvanut 65 prosenttiin. Autokauppa putosikin vuosina 2007–2009 kaupan alan heikoimpiin, jollei jopa heikoimmaksi, oman pääoman tuotolla mitattuna. Oman pääoman tuottoprosentti vaihteli tuolloin -1,2 ja neljän prosentin välillä. Ala ei pystynyt siinä tilanteessa investoimaan, ja vain pakolliset panostukset hoidettiin. Hämmästyttävää onkin autoliikkeiden konkurssien vähäisyys tällaisen syöksykierteen jälkeen.

Henkilöstön osalta autoala toimi kuitenkin viisaasti tässä laskusuhdanteessa. Alalla on vielä hyvin muistissa 1990-luvun alun lama, jolloin väkeä jouduttiin irtisanomaan paljon. Tuolloin nousuvaiheessa osaajista oli pulaa. Vuonna 2009 autokauppiaat pitivät kiinni henkilöstöstä ja kouluttivat väkeä. Henkilöstö väheni ainoastaan viisi prosenttia vuonna 2009, kun jo viime vuonna henkilöstön määrä lisääntyi kahdella prosentilla.

Tämän vuoden näkymät ovat kohtuulliset: ensimmäisellä vuosipuoliskolla rekisteröitäneen hyvä määrä uusia autoja, mutta toinen vuosipuolisko onkin jo kysymysmerkki. Tällä hetkellä ala ennustaa koko vuodelle noin yhdeksän prosentin kasvua myynnissä.

Autoala on sikäli kumma ala, että silloin kun myydään paljon autoja, ala tekee aina huonoa tulosta. Kun ylisuurista varastoista selvitään seuraavaan laskusuhdanteen aikana, euromääräiset tulokset kääntyvät heti selvään nousuun. Tämä ilmiö nähtiin jälleen päättyneenä vuonna 2010.

Automyynti on poikkeuksellisen pienikatteista kauppaa, jossa virheitä ei sallita esimerkiksi vaihtoautojen hinnoittelussa. Alan haasteena onkin nyt kasvaa kannattavasti käytännössä kuluja lisäämättä.

Autoala ei ole jäänyt paitsi myöskään EU-komission uusista asetuksista eikä kansallisen lainsäädännön muutoksista. Vuotuinen ajoneuvovero muuttuu 1.3.2011 täysin CO2  - pohjaiseksi, kuten autovero on muuttunut jo aikaisemmin. Vuoden alusta markkinoille tuotiin myös 95E10-biopolttoaine.

Suomea viedään nyt vahvasti kohti ympäristöystävällisempää autokantaa. Ja syytä onkin, sillä Suomen autokanta on yksi vanhimmista länsi Euroopassa. Autokantamme keski-ikä on jo noin 12 vuotta. Romutusikä nousi vuoden vaihteessa 20 vuoteen. Maanteillämme liikkuu vielä noin 230 000 henkilöautoa ilman katalysaattoria. On käsittämätöntä, kuinka vanhoilla, suuripäästöisillä ja ennen kaikkea turvattomilla autoilla me täällä Suomessa suostummekaan ajamaan! Eiköhän kaikki tehdä ympäristöteko, ja perheen kannalta myös turvallisuusteko, ja mennään heti huomenna autokauppaan uutta autoa ostamaan!

Kirjoittaja on Autoalan Keskusliitto ry:n toimitusjohtaja.