Suomalaisten kuluttajien luottamus talouteen on ollut korkealla viime kuukaudet. Usko Suomen talouteen oli huhtikuussa peräti vahvinta sitten vuoden 1994. Myös kuluttajien kuva omasta taloudestaan ja säästämismahdollisuuksistaan oli valoisa. Tänään julkistettu kuluttajien luottamusindikaattori kertoo, että viime viikkojen epävarmuus taloudessa ei ole juurikaan heijastunut luottamukseen ja luottamus talouteen on maaliskuun tasolla.

Erikoiskaupan myyntiin kuluttajien kohentunut luottamus ei vielä alkuvuonna heijastunut. Myynti (poislukien apteekki- ja terveydenhoitotarvikkeet) oli tammikuussa miinuksella 1,4 prosenttia verrattuna edellisen vuoden tammikuuhun. Helmikuussa myynti kääntyi niukasti plussalle 0,8 prosenttiin. Myynninkehitys ei päätä huimaa, kun vertailukohtana oli edellisvuoden tammi–helmikuu, jolloin myynti laski 10,3 prosenttia. Erikoiskaupan koko viime vuoden myynninkehitys jäi miinukselle 6,6 prosenttia.

Miinusmerkkinen myynninkehitys jatkui edelleen alkuvuonna useimmilla toimialoilla ja kasvua kirjasivat vain muutamat toimialat – erityisesti tietokoneiden kauppa sekä lumisen talven siivittämänä urheiluvälineiden kauppa.

Erikoiskauppojen odotukset myynnin kehitykseltä tänä vuonna ovat olleet varovaisen toiveikkaita ja myyntiodotukset ovat kevään mittaan kohentuneet. Ennakkotiedot keväältä kertovatkin, että kaupankäynti on piristymässä monella erikoiskaupan toimialalla. Vaikka kuluttajien ostoaikomukset ovatkin edelleen maltillisia, on näkyvissä merkkejä siitä, että valmiuksia on jo suurempiinkin investointeihin. Talousnäkymien jatkaessa hiljalleen parantumistaan ja kuluttajien luottamuksen säilyminen vahvana siivittänevät erikoiskaupan myynnin tänä vuonna plusmerkkiseksi.

Kirjoittaja on Erikoiskaupan Liiton toimitusjohtaja ja Kaupan liiton kuluttaja-asioiden asiantuntija.