Erikoiskaupan myynti kääntyi viime vuoden maaliskuussa viimein kasvuun edellisvuoden notkahduksen jälkeen. Tammi-marraskuussa 2010 erikoiskauppa (pois lukien apteekki- ja huoltamokauppa) kasvoi 5,5 prosenttia.

Parhaiten marraskuun loppuun mennessä kasvoi televiestintälaitteiden kauppa, jossa kasvua kertyi yli 22 prosenttia. Hyvin kävi myös tietokoneiden kauppa, joka kasvoi liki kymmenen prosenttia.  Rautakauppa kasvoi vajaa yhdeksän prosenttia, kulta- ja kellokauppa taas kahdeksan. Negatiivista myynninkehitys oli vain kirjakaupassa, jossa myynti väheni reilut kaksi prosenttia, ja venekaupassa, jossa miinusta kertyi puolitoista prosenttia. Kaikki muut erikoiskaupan toimialat kasvattivat myyntiään edellisvuoteen verrattuna.

Erikoiskaupan toimialojen myynnin kasvu oli koko syksyn vahvaa. Myös joulumyynti käynnistyi hyvin. Monilla toimialoilla myynti kuitenkin hiipui joulukuun loppua kohden. Samoihin aikoihin notkahti kuluttajien luottamus talouteen. Kuluttajien luottamusta mittaavassa Tilastokeskuksen indikaattorissa heikkenivät erityisesti kuluttajien odotukset Suomen taloudesta ja työttömyyskehityksestä. Tammikuussa kuluttajien luottamus elpyi jonkin verran ja oli hieman vahvempaa kuin pitkällä ajalla keskimäärin.

Alkanut vuosi onkin käynnistynyt odottavissa merkeissä. Kansainvälisen talouskehityksen epävarmuus, kiihtyvä inflaatio ja kotitalouksien ostovoiman vaatimaton kehitys kuluvana vuonna lisäävät suomalaisten kuluttajien epävarmuutta ja hidastavat yksityisen kulutuksen kasvua.

Erikoiskaupan kasvuodotukset ovat kuitenkin edelleen positiiviset ja melko hyvän kehityksen arvioidaan jatkuvan lähikuukausina. Tasaisen kasvun edellytyksenä on, ettei mikään uusi kriisi lisää kuluttajien epävarmuutta ja vaikuta asiakkaiden ostokäyttäytymiseen.

Kirjoittaja on Erikoiskaupan Liiton toimitusjohtaja. Hän toimii myös Kaupan liiton kuluttaja-asiantuntijana.