Kun paukkupakkaset viime talvelta päättyivät, teknisen kaupan pitkä negatiivisen myynnin jakso kääntyi vahvaan kasvuun. Ensimmäisen vuosineljänneksen myynnin laskun oltua vielä lähes kymmenen prosenttia toisen vuosineljänneksen vahva kysyntä nosti koko ensimmäisen puolen vuoden luvut kuusi prosenttia yli edellisvuoden tason. Suhdannekyselyt valavat uskoa siihen, että tekninen kauppa käy loppuvuonnakin hyvin.

Markku Uitto

Tuoreet suhdannekyselyt valavat uskoa myös siihen, että loppuvuonnakin kauppa käy hyvin teknisessä kaupassa. Toki vaihtelu on suurta teknisen kaupan toimialojen ja yritysten välillä. Vuoden 2008 ennätyslukuihinkin on vielä paljon matkaa, mutta ilmassa on nyt positiivisen tekemisen meininki, ja peruutusvaihde on vaihdettu ykkösen kautta kakkoselle ja vauhti sen kun kiihtyy.

Vaikka kasvu on startannut, kukaan ei voi tuudittautua hyvän olon tunteeseen. Maailma ympärillä muuttuu, ja niin täytyy teknisen kaupankin muuttua. Muuttuminen tarkoittaa muun muassa asiakkaan syvällistä ymmärtämistä, sellaistenkin haasteiden tai ongelmien selvittämistä ja ratkaisemista, joita asiakas ei ole edes itse vielä tunnistanut. Se tarkoittaa innovatiivisuuden ja luovuuden nostamista uudelle tasolle yrityksissä. Muuttuminen tarkoittaa myös uudenlaista energisoivaa henkilöstön ja verkostojen johtamista, jossa kokeilut ja epäonnistumisetkin ovat sallittuja.

Yhdistys haluaa olla mukana tukemassa jäsenyrityksiään kasvun vauhdittamisessa. Esimerkkinä tästä on Kauppa 2011 -tilaisuus 30.9.2010 Helsingin Messukeskuksessa ja Teknisen kaupan luovuusseminaarin huikeatasoinen alustajakaarti. Viime vuoden vastaava tilaisuus veti yli 150 kuulijaa, ja tänä vuonna tavoitteenamme on kerätä kokoon vielä suurempi joukko teknisen kaupan ja sidosryhmien päättäjiä. Uskon, että Mikael Jungnerin kokemus luovan työyhteisön johtamisesta, Anssi Rantasalon ja Kemppi Oy:n muutos ratkaisujen tarjoajaksi sekä Jukka Alhon ajama Postin transformaatio kansainväliseksi logistiikkatoimija Itellaksi herättävät luovuuden vaikka rautatiekiskosta. Yhdistyksen oman luovuuden kukkasen eli YouTube-kutsun luovuusseminaariin löydät tästä linkistä.

Kirjoittaja on Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen toimitusjohtaja.
Artikkeli on julkaistu yhdistyksen Muutosmoottori-lehden pääkirjoituksena.