Ensi sunnuntaina käynnistyy maailman suurin kaupan alan tapahtuma Retail's Big Show New Yorkissa Manhattanilla. Kyseinen tapahtuma järjestetään 98. kerran ja sinne kerääntyy tuhansia kaupan alan ammattilaisia ja päämiehiä ympäri maailmaa. Viime vuonna tapahtuma keräsi yli 18 000 osanottajaa 68 eri maasta.

Tapahtuman järjestää maailman suurin kaupan alan järjestö National Retail Federation, jonka jäsen Suomen Kaupan Liittokin on. Perinteisesti Kaupan Liitosta on osallistuttu tapahtumaan, niin tänäkin vuonna.

Vuoden 2009 messut tulevat olemaan tunnelmaltaan todennäköisesti poikkeukselliset USA:n kaupan historiassa. Takana on yksi kaikkien aikojen huonoimmista joulumyynneistä. Tuoreimpien tietojen mukaan Yhdysvaltain joulukauppa laski 2,2 prosenttia eli enemmän kuin koskaan 1970-luvun jälkeen. Luvut ovat dramaattisia monella tapaa Yhdysvalloissa, jossa yksityinen kulutus on yli kaksi kolmasosaa kansantaloudesta.

Messujen suurimmat haasteet tänä vuonna ovatkin uudet avaukset tulevaisuuteen. Löytyykö kaupan kestävä kehitys teknologista, kestävästä kulutuksesta, verkkokaupasta vai uusista palvelukonsepteista? Tähän kysymykseen lähdemme etsimään vastauksia messujen kymmenistä eri seminaareista ja esityksistä. Löydöksistä raportoin tässä blogissa messujen ajan.