Kuluttajat arvostavat elämyksellisestä kauppaa ja haluavat elämyksellisiä ostokokemuksia, kuten olemme monista tutkimuksista viime aikoina lukeneet.  Elämykseksi mielletään useimmiten asiakaspalvelun loistava taso tai ostosympäristö tai tuote itsessään. Joillekin se on kaikkien edellä mainittujen asioiden summa. Miten tunnistamme asiakkaidemme todellisen tarpeen ja vaateen elämyksellisyyden suhteen ja mitä olemme valmiit panostamaan tämän toteuttamiseksi? 

Ei tarvitse mennä ajassa hirvittävän kauas taaksepäin, kun varallisuuden ja tuotteiden saatavuuden tasosta johtuen pelkkä tuote ja sen ostaminen olivat elämys suomalaiselle. Mutta taakse ei ole katsomista, sillä eteenpäin on mentävä. Tuotteena kirja on onneksi lukijalleen edelleen elämys, mutta kirjakauppa on samojen haasteiden edessä kuin kaikki muutkin. Ja lisää on tulossa.

Jones Lang LaSalle ennustaa tutkimuksessaan Retail 2020, että kaupan kilpailu tulee muuttumaan paikka ja hinta -asetelmasta merkityksellisyys ja elämys -parametreihin. Ja tässä hän näkee brändin merkityksen korostuvan entisestään. Saamme siis kuluttajien muista trendeistä tutun merkityksellisyyden haasteen entisten lisäksi.

Vintage-tuotteiden menekin kasvussa näemme, miten kuluttajat itse luovat merkityksiä aiemmin arvottomille asioille. Sama tapahtuu tietysti myös käänteisesti. Itse asiassa näen tämän suurena mahdollisuutena ainakin kirjalle, jonka merkitystä paitsi sivistyksen perustana ja tiedon jakajana niin myös viihdyttäjänä ei voi liiaksi korostaa. Eli tuotteen merkityksellisyys on kunnossa kuten monella muullakin tuotealueella. Mutta miten luodaan tai kasvatetaan ostokokemuksen merkityksellisyyttä elämyksellisyyden rinnalla? Tähän LaSalle itse ohjeistaa meitä antamaan kuluttajille art-of-living-tarjouksia.

Innovatiivisuutta tarvitaan siis kaupan alalla tulevaisuudessa, jotta osaamme räätälöidä asiakkaillemme tarjoukset ja tuotteet. Tämä kasvattanee ainakin kaupan alan houkuttavuutta työnantajana positiivisesti, mikä itsessään on merkittävää.

Kirjoittaja on Akateemisen Kirjakaupan johtaja.