Muoti on ilahduttavan paljon esillä Suomen medioissa. Anna, Gloria, Cosmopolitan, Elle, Kauppalehti Optio ovat vain muutama esimerkki sellaisista lehdistä joissa muotia käsitellään joka numerossa. Jopa valtakunnalliset päivälehdet kirjoittavat alasta säännöllisesti ja mikä tärkeintä – asiallisesti.

Printtimedian lisäksi ala on jatkuvasti esillä televisio- ja radiokanavilla sekä tietysti internetissä blogikirjoittajien toimesta. On upeata miten muodista on tullut merkittävä osa suomalaista kulttuurielämää ja ”jokapäiväistä leipäämme”.

Muotikaupan Liiton julkaiseman laskelman mukaan me suomalaiset ostimme viime vuonna muotialan tuotteita 4,3 miljardilla eurolla. Liiton toteuttaman ostovoimatutkimuksen mukaan tänä vuonna meillä tullaan käyttämään vaatteisiin, kankaisiin, jalkineisiin ja nahka-alan tuotteisiin lähes 4,9 miljardia euroa.

Mikäli muotikauppaan käytettävästä summasta kulutettaisiin suurempi osa Suomessa, toisin sanoen tuotteet ostettaisiin suomalaisista kaupoista, saisimme Suomeen lisää työllisyyttä ja sitä kautta hyvinvointia. Viime vuonna toteutuneen vähittäismyynnin ja tämän vuoden käytettävissä olevan ostovoiman erotus on yli 650 miljoonaa euroa. Se tekee peräti 120 euroa jokaista suomalaista kohden.

Ostat sitten ulkomaisen tai kotimaisen tuotteen – osta se Suomesta.

Yrjö Gorski on Muotikaupan liiton toimitusjohtaja.