Ennen kesää kaikki näytti vielä hyvältä. Vaikka velkaongelmat varjostivatkin alkukesän aurinkoa, luottamus talouden kasvuun oli hyvällä tasolla. Heinäkuun puoliväli näyttää olleen vedenjakaja suhdanteissa tai ainakin niiden odotuksissa. Velkaongelmaiset USA, Espanja, Italia ja jo vanhat tutut Kreikka, Irlanti, Portugali johtivat sijoittajien massahysteriaan. Pörssien levottomat ja hallitsemattomat liikkeet ja kurssien laskut ovat lisänneet epävarmuutta.

Maailmanlopun ennusteet medioissa kasvattavat ihmisten mielessä pelkoa uudesta taantumasta. Kuitenkin reaalimaailmassa asiat näyttäisivät olevan suhteellisen hyvin. Yritysten tulokset ja tilauskannat ovat olleet sangen vahvoja. Vuoden toisen neljänneksen bruttokansantuotteen kehitys muun muassa Saksassa ja Ranskassa ovat olleet odotuksia heikompia mutta eivät mitenkään katastrofaalisia. Ennakoivatko pörssikurssit oppimamme mukaisesti reaalitalouden menoa puoli vuotta etuajassa? Vai vetääkö mister Market ”terveen” reaalitalouden kurimukseen?

Teknisessä kaupassa ensimmäinen puoli vuotta oli vahva: jäsenyritysten liikevaihto kehittyi 21 prosenttia vuoden takaisesta. Heinäkuussa hyvä kehitys jatkui, ja vaikka elokuussa odotukset kasvusta laskivat, ne ovat edelleen positiiviset. Tämän vuoden teknisen kaupan luvut tulevat olemaan sangen hyvät, ja keskustelut jäsenyritysten edustajien kanssa tukevat tätä positiivista virettä.

Kumpi siis on oikeassa: media ja sijoittajat vai tekninen kauppa? Tappelemmeko tuulimyllyjä vastaan? Oli niin tai näin, yritysten kannattaa jatkaa ja jopa lisätä panostamista henkilöstön osaamisen, palveluliiketoiminnan ja sen markkinoinnin kehittämiseen. Teollisten palveluiden kysyntä ei ole yhtä suhdanneherkkää kuin koneiden ja tuotteiden kauppa. Lisäksi palveluista on mahdollista saada hyvää katetta, usein parempaa kuin tuotemyynnistä. Toki tämä edellyttää, että emme anna palveluita ”palveluksina” asiakkaalle tuotemyynnin kylkiäisenä vaan otamme niistä käyvän hinnan. Tämä taas tarkoittaa sitä, että palvelun täytyy luoda selkeää lisäarvoa asiakkaalle.

Yhdistys tarjoaa monia työkaluja jäsenyrityksilleen kehittää henkilöstönsä osaamista. Esimerkiksi keväällä lanseerattu huippusuosion saavuttanut Asiakasta haastava ratkaisumyynti -valmennus jatkuu syksyllä ja se saa rinnalleen uuden huollon valmennusohjelman, jotka molemmat tuottaa Talent Partners Oy. ServTek-foorumissa tämän kuun lopulla kuullaan, miten palveluliiketoiminta ylittää rajoja.

Teknisen Kaupan Kaupallisuus-seminaarissa palkitaan kautta aikojen ensimmäinen Teknisen Kaupan Ratkaisutoimittaja. Kaupallisuusseminaarimme järjestetään lokakuussa Kauppa 2012-seminaarin yhteydessä. Teknisen Kaupan kolmas JOKO-valmennus starttaa lokakuun lopulla Aalto EE:ssä. Muutenkin syksyn koulutustarjonta on ennennäkemättömän laaja ja pitää sisällään myös uuden kumppanimme Yritysakatemian tarjonnan.

Vaikka suomalaisilla menivät yleisurheilun MM-kisat penkin alle, Nordea käynnistää YT:t ja Suomen vakuusvaateet Kreikan pelastamisessa kismittävät EU:ssa, meillä ei ole syytä vaipua kaamosmasennukseen. Palautetaan mieliin vielä viime kevään Suomi-Ruotsi MM-finaalin tunnelmat: "Kruunun kurssi romahtaa. Suomi nautiskelee, namuttelee. Tämä on kuin savolaisilta markkinoilta: siellä naatitaan, naatitaan, naatitaan", kuten Antero Mertaranta sanoi Suomen mentyä 6-1-johtoon.

Samalla asenteella, samoilla tunnelmilla syksyn haasteisiin!  

Kirjoittaja on Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen toimitusjohtaja. Kirjoitus on julkaistu yhdistyksen Muutosmoottori-lehden pääkirjoituksena.