Suomi täyttyy kesäisin erilaisista tapahtumista, joilla houkutellaan lomalaisia vierailemaan paikkakunnalla. Kesä onkin oivallista aikaa retkeillä kotimaassa, mutta miten hyvin tunnet oman kotikaupunkisi ja sen palvelutarjonnan? Tutustumalla turistin silmin lähiympäristöön voi löytää uutta ja yllättävääkin.

Miten voi kotikaupunkisi keskusta? Elävässä kaupunkikeskustassa kauppa ja muut palvelut kukoistavat houkutellen ihmisiä asioimaan ja viihtymään. Erikoisliikkeet, kahvilat ja ravintolat terasseineen sekä erilaiset tapahtumat tuovat kaduille elämää. Hyvissä kaupunkikeskustoissa kaupallisuus näkyy innostavasti ja tyylikkäästi – paikalliset ominaispiirteet ja rakennetun ympäristönsä huomioon ottaen. Toimivissa kaupunkikeskustoissa on osattu kunnioittaa vanhaa, mutta myös uudistua. Viihtyisä keskusta on myös siisti ja turvallinen paikka oleskella.

Isommissa kaupungeissa hyviä kauppakatuja löytyy muualtakin kuin ydinkeskustasta. Erikoistuneimmat liikkeet sijoittuvat usein keskustan laitamille, koska keskeinen sijainti ei ole niille välttämätön. Asiakkaat hakeutuvat liikkeeseen asioimaan tiettyjä tuotteita etsiessään.

Viime vuosina kahvilakulttuuri on alkanut kukoistaa, ja yhä useammassa ravintolassa voi katsella kaupungin vilinää terassilla istuskellen. Myös erikoiskaupat ovat kehittäneet palvelujaan ja visuaalista ilmettään, ja houkuttelevia liikkeitä löytyy niin Helsingin kauppakaduilta kuin pienemmiltä paikkakunniltakin. Esimerkiksi vanhan Rauman tyylikkäät, persoonalliset liikkeet houkuttelevat asiakkaita asioimaan kauempaakin.

Elinvoimaiselle kaupungille elävä ja sykkivä keskusta on elinehto. Keskustojen kehittämiseen panostetaankin nykyisin niin suurissa kuin pienemmissäkin kaupungeissa liike-elämän ja kaupunkien yhteistyönä. Elävää keskustaa ei kuitenkaan ole ilman asukkaita ja asiakkaita. Pidäthän siis osaltasi kotikaupunkisi eläväisenä!

Kirjoittaja on Erikoiskaupan Liiton toimitusjohtaja, joka toimii myös Kaupan liiton kuluttaja-asiantuntijana.