Kunnallisvaalit ovat kohta. Nopealla vilkaisulla vaaliehdokkaat ovat eniten huolissaan vanhoista ja nuorista. Heistä täytyykin pitää huolta, mutta kuka kantaisi kortensa kekoon uuden bisneksen synnyttämisestä?  Ellei ole elinvoimaisia yrityksiä, ei ole työpaikkoja. Jollei ole työpaikkoja, ei ole verorahoja. Ilman rahaa ei voi pitää huolta vanhoista eikä nuorista.

Me suomalaiset olemme panneet pyllyn penkkiin, kädet ristiin ja kukkaron nyörit kiinni. Yritykset aikovat karsia markkinointiviestinnän panostuksiaan syksyllä, mutta ensi vuonna on luvassa parempaa, ehkä. Mainonnan määrä tippui tänä vuonna elokuun loppuun mennessä viime vuoden vastaavasta yli kolme prosenttia.

Markkinointiviestintä siis vähenee ja tiedotusvälineet kärsivät entisestään. Jo melkein kaikki kertovat vähentävänsä työpaikkoja. Ellei meillä ole terveitä tiedonvälittäjiä, joudumme lukemaan toimittamatonta somea.

Kaupan kasvu pysähtyi elokuussa ja työllisyys pienenee tänä vuonna ennusteen mukaan kaksi prosenttia. Jarruttaminen lisää jarrutusta. Paniikkimieliala lisää paniikkia. Nyt tarvittaisiin uutta tuulta ja uuden uskon puhallusta. Sitä ei siinnä horisontissa. Siellä näkyy lamanruokintahärvelin pää.

Nimellinen ansiotaso kasvaa tänäkin vuonna. Palkat nousevat ja hinnat laskevat. Ostovoimaa on, mutta kukaan ei rohkene taivaltaa vastavirtaan. Tämä on ihan sama ilmiö kuin lentokentän portilla. Kaikki istuvat rauhallisina. Sitten yksi nousee ylös ja kävelee portille. Kaikki muut seuraavat perässä, vaikkei kukaan sanonutkaan, että lento olisi valmis.

Suomeen on syntynyt yt-hysteria. Nyt on hyvä siivota nurkat, koska kaikki muutkin ovat ryhtyneet luutimaan roskia pihamaalle. Prosessit laitetaan suoriksi ja turhat nysvääjät patistetaan nurkista työn hakuun tai kortistoon. Ensimmäisenä lähtevät tietysti vanhat. Ne, joiden on vaikein saada uusia hommia ja ne, joiden pitäisi vielä jaksaa venyä töissä muutamia vuosia.

Raha pitää laittaa kiertoon eikä tyynyn alle. Noin kuuden viikon päästä alkaa joulukauppa. Ostakaa, hyvät ihmiset. Ainakin kaikki te, jolla on taskussa muutakin kuin reikä.

Jos löydän kuntavaaleissa ehdokkaan, joka lupaa tehdä töitä virkistyvän yritystoiminnan eteen, äänestän häntä.

Kirjoittaja on Markkinointiviestinnän toimistojen liitto MTL ry:n toimitusjohtaja.