Perussuomalaisten vaalimenestys yllätti ja mykisti monet suomalaiset sunnuntaina. Samalla lanseerattiin suomen kieleen uusi sana: jytky. Ilmiölle on haettu selitystä kahdesta suunnasta: mitä soinilaiset tekivät oikein ja mitä muut väärin.

Olipa jytkystä mitä mieltä tahansa, kannattaa pohtia, mitä siitä voisi ottaa opiksi. Kaupassakin haetaan asiakkaan suosiota ja toivotaan jytkyä, mutta ei sitä useimmille tule. Tähän on monta syytä.

Yksi syy on se, että usko omaan asiaan on laimea. Tästä seuraa laimeaa puhetta ja latteita liturgioita, jotka eivät saa aikaan kansanliikettä eivätkä kassakoneen kilinää.

Persut löysivät suomalaisten sieluista aukon, jota muut puolueet eivät olleet nähneet. Vieläkään ei täysin ymmärretä eikä osata selittää, miten tuo aukko pääsi syntymään.

Voisiko kaupan markkinoilla olla aukko, jota kukaan ei huomaa? Amerikassa sellaisen löysi Wal-Mart. Kilpailijat naureskelivat sille aikansa, mutta eivät enää ihan niin paljon sen jälkeen kun siitä tuli maailman suurin yritys. Arkansasin junteilla oli yksinkertainen periaate: pitää myydä sellaista tavaraa, joka käy kaupaksi. Toinen ja Sam Waltonin mukaan vielä tärkeämpi oli, että firmassa työskentelevät pitivät työstään.

Aukkoa markkinoilla ei etsi, jos sitä ei usko olevan. Kun alkaa ajatella, että kyse on vain markkinakakun jakamisesta, luovuus vähenee ja alkaa vain harrastaa osto-ja-myynti –leikkiä.

Asiakas haluaa tulla kuulluksi. Persujen edustajat ovat lehdissä kertoneet, että heidän kannatuksensa tuli jalkatyöllä: he kiersivät kenttää kuuntelemassa ihmisiä. Ihmiset antavat äänensä sille, joka heitä kuuntelee, ihan oikeasti kuuntelee.

Joku sanoi tiistaina televisiossa, että Soini sanoi ihmisille sanat, joita he halusivat kuulla. Mitkä ovat ne sanat, joita asiakkaat haluavat kaupaltaan kuulla? Vai pitäisikö sittenkin kysyä, kuka kaupassa todella kuuntelee asiakkaita?

Kaikki suomalaiset kaupat ovat omasta mielestään asiakaslähtöisiä. Sillä on kuitenkin kovin vähän merkitystä, koska se ratkaisee, mitä mieltä asiakas on.

Pelkäänpä, että suomalaisten käsityksiä kaupoista ei ole vielä kuultu tarpeeksi. Kuinka tosissaan kauppa etsii katveita? Siellä se kasvu on, niissä katveissa, joita ei oleteta olevan.

Pitää kuunnella sellaista mitä ei haluaisi kuulla, mitä voisi tehdä paremmin. Jollekin se jytky kaupassakin tulee, joku kasvaa enemmän kuin toiset. Ehkä sille, joka kuuntelee parhaiten ja ottaa opiksi.

KTM Heikki Peltola on yli 30 vuotta seurannut kaupan muuttumista ja kirjoittanut kaksi kauppaa käsittelevää kirjaa: Palveluloisto ja kiehtomisen aito taito (2007) ja Meidän kauppamme menestyy (1992). Vuodesta 1997 lähtien hän on toiminut yritysvalmentajana ja johtajuuskouluttajana Nostetuotanto Oy:ssä.