Vierailimme eCom Growth -kasvuohjelman yritysten kanssa Kiinassa tutustumassa maailman suurimpiin verkkokauppoihin, innovatiivisempiin haastajiin sekä muutamiin maassa jo toimiviin suomalaisiin brändeihin. Matkalla kävi varsin selväksi, että Kiina on digitaalisen kaupan kiistaton kärkimaa. Ei pelkästään suuruudessa, vaan myös edelläkävijyydessä. Kaiken keskiössä on optimaalinen kännykän käyttökokemus, miten siinä kiedotaan sisällöt, sosiaalinen media, pelillisyys, kaupallisuus ja yhden klikin maksutapahtuma täysin saumattomasti yhteen.

Digitalisaatio etenee Kiinassa huimaa vauhtia, ja sen ytimessä on todellakin kännykän käyttö ihan kaikkeen. Se on monin tavoin paljon merkityksellisempää kuin meillä länsimaissa. Taustalta löytyy mm. yhden lapsen politiikka sekä urbanisaatio, joiden johdosta Kiinassa on valtavasti yksinäisiä ihmisiä. Mobiili tarjoaa portin yhteisöllisyyteen.

Ylivoimaisesti käytetyin palvelu on WeChat, joka on todellinen monitoimityökalu mitä erilaisempien asioiden hoitoon. Siellä on kaikki viihteen ja vapaa-ajan ulottuvuudet, mutta tätä lähes miljardin käyttäjän palvelua hyödynnetään valtaisasti myös työasioissa. Sähköpostin käyttö onkin Kiinassa jo romahtanut. Seuraavaksi WeChatiin tulevat myös kaikki viralliset dokumentit, ajokortti, erilaiset todistukset, ostokuitit jne. jotka identifioidaan kasvojen tunnistuksella. Tuotteen visio muuten onkin: ”The remote control of your life”. Vähän kavahduttava ajatus meille länkkäreille.

Toinen, meille tutumpi toimija Alibaba ei ole pelkästään maailman suurin verkkokauppa, vaan valtaisa digitaalinen ekosysteemi mitä erilaisimmille toiminnoille. Tämä todella selvisi meille vieraillessamme Alibaban uudella pääkonttorilla Hangzhoussa. AliPay, Cainiao, Alimama, AntFinancial, AliCloud, Hema-ruokakauppa, Fliggy, AliMusic, AliSports, Pictures, YouKu-videot, TMallTV, Tickets.cn, Ele.me-ravintolat ja paljon muuta. Alibaba Group ajaa kaiken datan sujuvasti ristiin ja ammentaa siitä tietoa liiketoimintojen optimointiin tavalla, josta meillä Suomessa vasta haaveillaan.

Kuulimme myös kiinnostavista haastajista, kuten RedBookista, modernista kaupankäynnin alustasta, joka on enemmän yhteisö kuin verkkokauppa. Urbaaneille, nuorille naisille suunnattu appi myy visuaalisesti houkuttelevia ulkomaisia tuotteita, joita bloggarit esittelevät vuorovaikutteisissa live-lähetyksissään; kuluneella viikolla mm. Kim Kardashian oli pitänyt siellä omaa showtaan. Palvelua selatessani tuli mieleeni, että vaikkapa Minna Parikan pupukengät sopisivat Red Bookin 110 miljoonalle käyttäjälle täydellisesti.

Kiinan nopeimmin kasvava yritys Aikucun.com on keksinyt uuden kaupankäynnin konseptin, jossa verkkokauppa-alustalla toimii valtaisa määrä mikromyyjiä. Tyypillisesti he ovat kotiäitejä, opiskelijoita tai eläkeläisiä, jotka pienen lisätulon toivossa etsivät ja välittävät tuotteita omille verkostoilleen. Yrityksen toiminnan fokus on tier 1 kaupunkien ulkopuolella, jossa länsimaista tuotetarjontaa ei vielä ole niin laajasti tarjolla. Ja kauppa käy. Vuoden kuluttua avauksesta, se on tavoittanut 400 miljoonaa kuluttajaa ja tehnyt jo miljardin juanin liikevaihdon.

Verkkokauppajätit uudistavat vauhdilla myös kivijalkakauppaa. Alibaba on aloittanut tämän työn ruokakaupasta. Kävimme tutustumassa maapallon moderneimpaan asiakaskokemukseen, Hema-markettiin. Sen toiminta perustuu Alibaban pohjattomaan asiakasdataan, joka määrittelee kaupan optimaalisen sijainnin, valikoimat ja annoskoot ja yhdistää ne modernin kaupan viimeisimpiin trendeihin, kuten tuoreustakuisiin, elämykselliseen ostamiseen, tuotteiden jäljitettävyyteen QR-koodilla maatiloille asti ja uudenlaisiin kanta-asiakasetuihin. Tuotteet tuodaan tietenkin kaupasta ilmaiseksi kotiin puolessa tunnissa kolmen kilometrin säteelle, johon Shanghaissa mahtuu aika monta pilvenpiirtäjää.

Menestymisen mahdollisuudet ovat Kiinassa valtavat, mutta niin ovat epäonnistumisen riskitkin. Maan etuovi on nyt auki maailman tunnetuimmille brändeille, ja valtavia luksustuotteiden myymälöitä on Shanghaissa käsittämättömän paljon. Yrityksen pitää kuitenkin varautua pitkäjänteiseen tunnettavuuden rakentamiseen, sillä oikeiden kumppanien valinta on kaikki kaikessa.

Tämä tuli meille hyvin selväksi tavattuamme Valion ja Reiman, jotka ovat Kiinan-markkinassa jo selvästi muita suomalaisia pidemmällä. Reiman maajohtajalla, entisellä Niken lasten tuotteiden Kiinan-vetäjällä, oli erittäin selkeä näkemys siitä, miten Reiman tulee markkinoille asemoitua. Valion etuna taas ovat loistavat erikoistuotteet, joille ei juurikaan vielä ole Kiinassa kilpailijoita. Valio on myös lyhyessä ajassa onnistunut rakentamaan erinomaisen suhteen verkkokauppa JD.comin kanssa. Molemmat korostivatkin henkilökohtaisten suhteiden ja luottamuksen merkitystä, joiden varaan kaikki rakentuu.

Lisäksi tuotetieto on kiinalaisille hyvin tärkeää. Tuotteesta pitää kertoa paljon enemmän kuin mihin länsimaissa on totuttu. Myös tuotteen aitous on todistettava kiistattomasti. Kuvailmaisu on hyvä tehdä länsimaisin kuvin, mutta mukana pitää olla myös kuvia tuotteesta kiinalaisten käytössä, jotta he osaavat samaistua, miltä se näyttäisi heillä. Tällä hetkellä kovin kysyntä on kuulemma äitiystuotteissa, kosmetiikassa, lemmikkieläintarvikkeissa sekä kodin sisustuksessa.

Länsimaista ihmistä Kiinassa hämmensi valtavasti yksityisyyden suojan täydellinen puute. Valvontaa ei pääse pakoon, sillä kamerat kuvaavat kaikkialla, ja jokaisesta transaktiosta menee kaikki data ties minne. Kaiken päällä on ”The Great China Firewall”, joka estää tehokkaasti yhteydet muualle maailmaan. Kiinalaisille tärkeintä tuntuu kuitenkin olevan, että kaikki vain toimii helposti ja sujuvasti. Tekninen kehitys on päätähuimaavan nopeaa, ja sen mahdollistaa tämä suljettu, mutta valtaisan laaja digi-infra ja data-avaruus. Globaalin kaupan kehityksen ydin on Kiinassa, nyt ja tulevaisuudessa, odottaen levittäytymistään kaikkialle maailmaan. Siinäpä miettimistä meille kaikille kaupan alan ammattilaisille.

Kirjoittaja toimii digitaalisen kaupan asiantuntijana eCom Growth-kasvuohjelmassa.